معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت؛

آمریکا بدنبال گرفتن سهم ایران در تولید و صادرات نفت در جهان است

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت از جایگزینی کشورهای آمریکا، روسیه، ترکمنستان و آذربایجان برای صادرات نفت و گاز و کمرنگ کردن نقش ایران به عنوان صادرکننده خبر داد و گفت: از جمله اهداف ترامپ در خروج آمریکا از برجام همین بود و باید این هشدار را جدی بگیریم.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار اقتصادی برنا، «امیر حسین زمانی‌نیا»، در دومین همایش تخصصی معرفی فرصت های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی که صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، در خصوص پیش بینی و چشم‌انداز جهانی بازار انرژی در سال ۲۰۴۰ تا ۲۰۴۵ اظهار کرد: در سال ۲۰۴۰ تقاضا برای نفت و گاز نزول نمی‌کند اما خاورمیانه را در موقعیت خوبی قرار نمی دهد بلکه آمریکا، روسیه، آذربایجان و ترکمنستان در موقعیت ممتاز انرژی و صادرات خواهد بود.

زمانی نیا افزود: خاورمیانه هنوز بخاطر رشد تقاضای داخلی در صادرات نقش دارد اما نقش برجسته‌ای در صادرات نفت و گاز نخواهد داشت.

وی ضمن تحسین پروژه های تعریف شده برای قشم گفت: با توجه به موقعیت خاورمیانه در سال ۲۰۴۰ به نظر می رسد که این پروژه ها همگون و هوشمندانه است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز اقتصادی مناطق آزاد در سطح جهان گفت: طبق پیش بینی ها موقعیت و نقش مناطق آزاد جهان که به تعداد ۲هزار و ۲۰۰منطقه است رو به رشد و در تجارت بسیار مهم است. از سال ۲۰۱۰ تا الان بیشترین نرخ مصرف انرژی در سال ۲۰۱۸ بوده است.

زمانی نیا ادامه داد: گاز نقش تعیین کننده در رشد مصرف جهانی انرژی داشته و امریکایی ها تا ۲.۲ میلیون بشکه در روز تولید نفت خود را افزایش دادند.

وی افزود: برای شرایط مختلف آینده بازار جهانی انرژی در افق ۲۰۴۰ که ۳سناریو متفاوت پیش بینی شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت خاطر نشان کرد: هدف ترامپ در خروج از برجام می تواند جایگزین شدن آمریکا بجای ایران در تولید و صادرات نفت و گاز باشد چرا که افزایش تولید و صادرات این کشور این موضوع را اثبات می کند.

زمانی نیا افزود: این افزایش تولید و صادرات نفت و گاز آمریکا، روسیه، ترکمنستان و آذربایجان تهدیدی برای ایران و کل خاور میانه است‌.

وی تاکید کرد: رشد و تولید گاز طبیعی قطر از میدان مشترک پارس جنوبی و افزایش صادرات LNG با تمرکز بر بازاز شرق آسیا و همچنین رشد تولید گاز همراه عراق و امکان عدم استمرار صدرات گاز ایران به این کشور از دیگر تهدیدات خاورمیانه در این حوزه است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.