معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم؛

پروژه مخرب پرورش میگو در سایت نمکدان باید متوقف شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از مراجع قانونی، صدور توقف فوری پروژه ساخت مزرعه پرورش میگو در ژئوسایت نمکدان قشم را خواستار شد.

به گزارش فرینا، مرتضی شیخ زاده ضمن اعلام اعتراض این معاونت نسبت به واگذاری غیرقانونی و غیراصولی زمین های واقع شده در حریم ژئوسایت منحصربفرد و جهانی نمکدان، بیان داشت: درخواست ما از مراجع قانونی توقف فعالیت این پروژه در کنار اصلاح تمام تخریب ها و پرداخت غرامت است.
شیخ زاده با اشاره به موفقیت ژئوپارک جهانی قشم در دریافت کارت سبز از سوی سازمان جهانی یونسکو افزود: با تلاش های فراوان کارشناسان ژئوپارک قشم، حدود 4 سال است که قشم توانسته وارد زنجیره ژئوپارک های جهانی شود.
وی ادامه داد: ژئوپارک به معنی  رفاقت، مودت و همدلی بین جامعه محلی ساکن در ژئوسایت ها و روستاهای اطراف آن با موهبتی است که توسط خداوند در اختیار آنان قرار گرفته است.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، ژئوپارک جهانی قشم با 25 ژئوسایت ثبت شده شامل گنبد نمکدان، جنگل های حرا، تنگه چاهکوه و ... ، بخش های بی نظیری در حوزه زمین شناسی جزیره و کشور را در خود جای داده است.
شیخ زاده حفظ و پاسداشت این موهبت های الهی و انتقال آن به آیندگان را وظیفه همه مردم و مسوولین دانست و افزود: درست است که در دهانه غار نمکدان فعلا تخریبی صورت نگرفته اما از نظر کارشناسان زمین شناسی، حریم ژئوسایت گنبد نمکی، تا شعاع 10 کیلومتری این دهانه ادامه دارد و برای جلوگیری از آسیب به این ساختار و حفظ کارت سبز ژئوپارک جهانی قشم، نباید هیچ تخریبی در این حریم اتفاق بیفتد.
وی عنوان داشت: غار نمکی قشم با 6 هزار و 500 متر طول در زیر زمین عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص داده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم واگذاری های صورت گرفته در محدود غار نمکی را خلاف مقررات سازمان جهانی یونسکو دانست و گفت: با توجه به بازبینی مجدد وضعیت ژئوپارک جهانی قشم برای تمدید کارت سبز در سال 99 از سوی یونسکو، تخریب های صورت گرفته در برترین ژئوسایت منطقه این موضوع را با مشکل مواجه خواهد کرد.
شیخ زاده اظهار کرد: مدیر ژئوپارک جهانی قشم به عنوان عضو کمیته علوم زمین و ژئوپارک های کمیسیون ملی یونسکو، همچنین به عنوان ارزیاب بین المللی یونسکو در امور ژئوپارک ها، کارشناس بررسی و تایید سایر ژئوپارک های جهان است.
وی تاکید کرد: ژئوپارک جهانی قشم، تنها ژئوپارک خاورمیانه و جنوب غربی آسیاست که از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان ممیزی برای ژئوپارک های آینده این محدوده معرفی شده تا به توسعه آینده این منطقه از دنیا کمک کند بنابراین نگهداری کارت سبز برای جمهوری اسلامی ایران و ادامه حضور در سازمان جهانی یونسکو و حفظ حق رای ایران در جهان بسیار بسیار مهم است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ضمن قدردانی از مردم و مسوولینی که در پیگیری حل این مشکل تلاش می کنند، گفت: قبل از اتلاف وقت و به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر، لازم است دستور توقف پروژه از سوی مقام قضایی صادر شده و سپس نظر کارشناسی ارایه گردد.
شیخ زاده توقف این پروژه را مسوولیتی اجتماعی در قبال آیندگان دانست و افزود: بعد از توقف پروژه باید آنچه از عوارض طبیعی از بین برده شده و آنچه که خاک برداری شده برگردانده شود و خسارت وارده محاسبه شود.
وی در پایان با تاکید بر لزوم پرداخت غرامت بابت خسارات وارد شده گفت: خواسته ما به عنوان ژئوپارک جهانی قشم بررسی این میزان خسارت و بازگشت آن به ژئوپارک جهانی در هر قالب مسوولیت اجتماعی و کمک به توسعه ژئوسایت هاست تا ما بتوانیم شاهد توسعه بیش از پیش این ژئوپارک جهانی باشیم.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.