عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم:

سنگاپور می‎تواند الگوی صنعت پاک باشد

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم بر ضرورت رعایت نکات زیست محیطی و زیست انسان و طبیعت در برنامه‌های توسعه و صنعتی تاکید کرد و گفت: می‎توانیم بین دره سرطان اوهایو و صنعت سبز سنگاپور یکی را انتخاب کنیم و این انتخاب بستگی به میزان سرمایه‎گذاری زیست‌محیطی دارد.

به گزارش فرینا، پروین فرشچی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا خاطرنشان کرد: طبق پیش‎بینی‎های صورت گرفته توسط دانشمندان و مراکز علمی بین‌المللی با توجه به آثار تغییرات اقلیم و بالارفتن 4 درجه‎ای دمای سطح آب دریا تا سال 2060، در این سال بخش‎های زیادی از استان‎های ساحلی کشورمان به زیر آب می‎رود.

فرشچی با بیان اینکه امکان همزیستی مسالمت‌آمیز و رعایت مسائل زیست محیطی در توسعه وجود دارد، ادامه داد: برای مکان‌یابی‌های خود و برای استقرار صنایع مختلف می‌توانیم به آن به عنوان یک ارزیابی ریسک نگاه کنیم.

وی اظهار کرد: اتفاقاتی از این دست اگرچه امکان مقابله ندارد اما باید به راه‌های همزیستی با این شرایط توجه کنیم و اگر یک برنامه مدیریت زیست‌محیطی با رویکرد اکوسیستمی و حفظ محیط زیست داشته باشیم و سلامت انسان‌ها در همه مراحل ساخت، نگهداری و بهره‌برداری را در نظر بگیریم، می‌توانیم بین خوب و بد، خوب را انتخاب کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به تجربه سنگاپور به عنوان یک کشور موفق در این زمینه اشاره کرد و گفت: سنگاپور همه هزینه‌ها را متقبل شده تا صنعت پاکی ایجاد کند و تا جایی به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی پرداخته و پساب‌ها را مدیریت کرده‎ و توانسته با این مراقبت‎ها، گردشگری خود را توسعه داده و درآمدهای زیادی را از صنعت توریسم کسب کند.

فرشچی گفت: ما می‌توانیم بین دره سرطان اوهایو و صنعت پاک سنگاپور انتخاب کنیم و همه این‌ها بستگی به میزان سرمایه‌گذاری زیست محیطی در کشورمان دارد.

وی در خصوص امکان سرمایه‎گذاری‎های زیست محیطی اظهار کرد: باید حتما درصدی از سرمایه‌گذاری‌های صنعتی را برای حفظ آن صنعت و مقابله با آلایندگی‎های آن اختصاص دهیم چون در نهایت مواد خام هر صنعتی از طبیعت بدست می‌آید و حفظ طبیعت به حفظ صنعت، نیز کمک می‌کند.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم، از وجود قوانین و مقررات مکفی در این زمینه یاد کرد و افزود: بخاطر ضعف همکاری‌های بین بخشی بسیاری از این قوانین یا اجرا نشده و یا ناقص اجرا شده ‎است.

به گفته فرشچی، در حال برنامه‌ریزی برای گسترش صنعت با سرمایه‌گذاری‌های انبوه است بنابراین باید به این نکات مهم و قوانین مربوطه توجه کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.