منطقه آزاد قشم فرصتی برای شکوفایی اقتصاد کشور

مسائل اقتصادی و گمرکی قشم در نشست شماری از خبرنگاران حوزه اقتصادی کشور با حمیدرضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، کیهان عباسیان معاون اقتصادی و سرمایه گذاری این سازمان و حسین سعیدی مدیرکل گمرک ایران در قشم مورد گفت وگو قرار گرفت.

به گزارش فرینا، در ابتدای این نشست که در دفتر مدیرعامل این سازمان برگزار شد، مدیرکل گمرک ایران گزارش جامعی از فعالیت های این گمرک در 10 ماه فروردین تا پایان دی ماه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته را ارائه کرد.
حسین سعیدی گفت: میزان واردات قطعی 10 ماه امسال گمرک قشم 91 هزار و 496 تُن کالا به ارزش 179 میلیون و 671 هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن 196 و از نظر ارزش دلاری 17 درصد رشد داشته است.
سعیدی، درآمد وصولی این مدت را افزون بر 593 میلیارد و 27 میلیون و 626 هزار ریال عنوان کرد و افزود: این میزان درآمد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 54 درصد کاهش داشته است.
به گفته سعیدی، ترانزیت خارجی صادره از گمرک قشم در مدت 10 ماه امسال با بیش از یک هزار و 975 تُن کالا، افزون بر 21 میلیون و 42 هزار دلار بود که نسبت به سال گذشته از نظر وزن 237 درصد و از نظر ارزش دلاری 568 درصد رشد داشته است.
وی در زمینه ترانزیت خارجی وارده از سایر گمرکات کشور به مقصد قشم گفت: در این مدت 76 هزار و 191 تُن کالا به ارزش بیش از 155 میلیون و 173 هزار دلار وارد گمرک قشم شد که در مقایسه با 10 ماه سال گذشته از نظر وزن 231 درصد و از نظر ارزش دلاری هم 31 درصد افزایش داشته است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم هم در این نشست اعلام کرد: براساس قانون مناطق آزاد، شکوفایی اقتصادی در حوزه های مختلف می بایست از طریق این مناطق به عنوان پالیوت، به سرزمین اصلی منتقل شود.
کیهان عباسیان ادامه داد: متاسفانه بخشنامه ها و مصوبات پی درپی و تصمیمات چند سال اخیر در مورد فعالیت مناطق آزاد با آنچه قانونگذار برای ایجاد این مناطق پیش بینی کرده بود، بسیار متفاوت است.
عباسیان در عین حال اظهار کرد: خوشبختانه در پنج سال گذشته اقدامات بسیار مهمی در حوزه های نفت، گاز، انرژی، پتروشیمی قشم انجام شده به طوری که می توان قشم را هاب بانکرینک کشور نامید.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با استقرار گمرک در سایت سوخت رسانی، عملیات بانکرینگ سوخت از این منطقه به شناورهای عبوری در خلیج فارس از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.
وی همچنین از چندین واحد پالایشگاهی، ذخیر سازی فرآورده های نفتی، دو مجتمع گازی، چندین شرکت حوزه انرژی به عنوان دیگر بخش های مهم اقتصادی این منطقه آزاد نام برد.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: 210 واحد مختلف صنعتی در قشم فعالیت می کنند که تولیدات چند شرکت مهم و بزرگ این منطقه صرفا در بخش صادرات انجام می شود و بقیه واحدهای صنعتی هم می توانند با بازاریابی مناسب نسبت به صادرات تولیدات خود اقدام نمایند.
شایان ذکر است، در این نشست خبرنگاران حوزه اقتصادی از خبرگزاری های تسنیم، فارس، صادرات، باشگاه خبرنگاران جوان، ایلنا، مهر، ایبنا، ایسنا، شبکه ایران کالا و روابط عمومی گمرک ایران حضور داشتند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.