سمپوزیم فاصله میان مخاطب و اثر هنری را از میان بر می دارد

فرناندو پسوآ شاعر و نویسنده پرتغالی می گوید: هنر ما را به گونه ای رویایی از درد هستی، رها می سازد.

زیبایی بصری یکی از عوامل شادابی و نشاط شهروندان یک شهر است. المان شهری نیز معمولا در همین راستا در مناطق مختلف تعبیه می شوند؛ که این امر خود نیاز به تخصص و دانش هنری دارد. بعضا استفاده از تندیس های بی کیفیت و نازیبا و یا حتی تکراری باعث می شود نتیجه برعکس حاصل شود و آلودگی بصری جای خود را به زیبایی دهد.  هدف شهرسازی ایجاد محیطی آرام و سالم که آسایش و غنای زندگی در آن ممکن باشد است؛ جایی که هویت هر شهر مشخص می شود و مردم احساس شهروندی می کنند. به همین منظور اولین سمپوزیوم مجسمه سازی منطقه آزاد اروند با رویکردی متفاوت و نگاهی نو به موضوعات بومی جهت ساخت المان هایی که هرکدام یک اثر هنری ساخته شده توسط مجسمه سازان زبده ملی بودند، انجام شد. نگاه خلاق و پیشروی اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند که بستر نوآوری را برای معاونین این سازمان نیز مهیا کرده، زمینه ساز این رویداد هنری برجسته در منطقه آزاد اروند شد.

گفتنی است؛ در این سمپوزیوم  ۲۰ هنرمند منتخب برای شرکت در دور نهایی از ۲۱ دی ماه به مدت ۲۰ روز در محل پارک بهار اروند (۱۷ هکتاری) آبادان به رقابت پرداختند و سرانجام در تاریخ ۱۴ بهمن ماه طی آئینی با حضور مرتضی بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این رویداد هنری در منطقه آزاد اروند با خلق ۲۰ اثر ارزشمند هنری، به پایان رسید.

هنرمندان با فرمان قلبشان عشق را به تصویر می کشند

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اختتامیه اولین سمپوزیوم مجسمه سازی اروند، اظهار کرد: نباید در فضای فعلی که برخی مشکلات اقتصادی در کشور حاکم است خود را از منبع عشق و هنر محروم کنیم.

مرتضی بانک خطاب به هنرمندان گفت: شما هنرمندانی هستید که با دستانتان عشق را به فرمان قلبتان به تصویر کشیدید.

او سمپوزیوم مجسمه سازی را آغاز بسیار خوبی دانست و  ابراز امیدواری کرد که سایر مناطق آزاد از این کار الگو بگیرند و منطقه آزاد اروند نیز در فکر توسعه آن باشد.

مشاور رئیس جمهور از همکاری صمیمانه تمامی هنرمندان و هیات داوران و کسانی که  سبب شدند تا چنین جریانی در منطقه آزاد اروند ایجاد شود قدردانی نمود.

سمپوزیوم مجسمه سازی گامی در مسیر زیباسازی شهری

معاون فنی و امورزیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند برگزاری اولین سمپوزیوم مجسمه سازی اروند را گامی در راستای زیباسازی شهری در منطقه عنوان کرد.

موعود شمخانی، این رویداد فرهنگی را حرکتی در امتداد اهداف این معاونت جهت زیباسازی شهری دانست و هدف از  برگزاری سمپوزیوم که با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و به نام و خاطره شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شده را ایجاد آثار ارزشمند هنری توسط هنرمندان ملی عنوان کرد تا در فضای شهری آبادان و خرمشهر، مورد استفاده قرار گیرند.

شمخانی ضمن اشاره و تأیید کاستی های موجود در حوزه عمران شهری، خاطرنشان کرد: با توجه به کمبودها و نقصان هایی که ما خود نیز بدان واقف  بوده و در تلاش هستیم که  به حداقل ممکن برسد، این حرکت می تواند نقطه عطفی در زیباسازی شهری باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در توضیح فراخوان سمپوزیم گفت: در مسیر فعالیت های هنری این سازمان و در بخش هنر مجسمه سازی شهری، اولین سمپوزیوم ملی مجسمه سازی را با هدف معرفی و ارتقاء جایگاه هنر شهری، حمایت از هنرمندان و آفرینش اثر هنری برگزار نمودیم که  پس از انتشار فراخوان، ۱۲۴ اثر به دبیرخانه ارسال شد، ۵۹ نفر در این سمپوزیوم شرکت نمودند و سرانجام در تاریخ ۲۹/۹/۱۳۹۸، جلسه داوری طرح های ارائه شده به دبیرخانه با موضوعات دفاع مقدس، همزیستی اقوام، نخل و نفت توسط اساتید نام آشنای مجسمه سازی کشور، آقایان سعید آریایی، سعید شهلاپور، حمید شانس، رضا علیپور، استاد نعمت اللهی و منصور کلاه کج، در محل هتل پارسیان آبادان انجام شد و در پایان آقایان احسان گرمسیری، هدایت صحرایی و کامبیز هورسان به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب نمودند و همچنین حمیدرضا صادق زاده، حمزه حیدری فر و عنایت صحرایی شایسته تقدیر شدند.

قدرت اله طمیمیان این رویداد ارزشمند هنری را یک حرکت رو به جلو در جریان زیباسازی شهری دانست که بینش و نگاه هنری شهروندان را ارتقاء خواهد داد.

سمپوزیم فاصله میان مخاطب و اثر هنری را از میان بر می دارد

رضا علی پور مدیرگروه هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان و دارای مدرک دکترای زیبایی شناسی در خصوص برگزاری سمپوزیوم مجسمه سازی می گوید: در میان هنرهای شهری، مجسمه سازی والاترین هنر در ارتباط با شهروندان است و سمپوزیوم مجسمه سازی تلاش می کند بهترین ارتباط را با شهر و هنر برقرار کند.

علی پور این سمپوزیوم را فرصت بسیار خوبی برای تجربه اندوزی، هویت بخشی و تلاش برای ارتقای سطح بصری و سواد هنری این منطقه دانست که کمک شایانی به گسترش هنرهای شهری این منطقه خواهد نمود.

به گفته او: مسلم است که استعانت از هنر، به هویت اجتماعی شهر کمک خواهد نمود و برگزاری سمپوزیوم ها علاوه بر صرفه های اقتصادی، فاصله میان مخاطب و اثر هنری را از میان بر می دارد و مخاطب را در مواجه ی تن به تن با آثار هنری شهری قرار می دهد.

استاد علی پور ابراز امیدواری نمود تا در آینده نه چندان دور، شاهد برگزاری سمپوزیوم های دیگری در این منطقه باشیم تا در ارتقای زندگی شهری و هویت بخشی به شهر از طریق هنر، گام های موثری برداشته شود.

** نویسنده: مینا میرسیوندی

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.