جمالی؛

مناطق آزاد مناسب‌ترین ابزار برای توسعه اقتصادی کشورها هستند

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به گزارش «آنکتاد» گفت: آنکتاد در سال جاری گزارش خود را روی حوزه مناطق آزاد متمرکز کرده و مناطق آزاد را به عنوان مناسب‌ترین ابزار برای توسعه اقتصادی کشورها قلمداد کرده است.  

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «احمد جمالی» امروز (شنبه) در همایش مناطق آزاد، ویژه اقتصادی و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه، افزود: بر اساس این گزارش، روند توسعه مناطق آزاد از اوایل دهه ۶۰ شروع شد و به عنوان ابزاری برای ارتباط با اقتصاد جهانی مطرح شد. در ابتدا مناطق آزاد با سه هدف عمده افزایش تجارت، انتقال فناوری و افزایش سرمایه‌گذاری فعال شدند. 
جمالی با تاکید بر فعالیت ۴ هزار و ۵۰۰ منطقه آزاد در جهان ادامه داد: در دهه‌های ۶۰ و ۷۰، نرخ رشد مناطق آزاد خیلی کند بود اما در دهه‌های اخیر تعداد این مناطق به سرعت رو به رشد گذشت.
معاون اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: اکنون چین با بیش از ۲۵۰۰ منطقه آزاد، در دنیا اول است. تمام سیاست‌گذاری چین مبتنی بر افزایش تعداد مناطق از نظر کمی و کیفی است. تنوع لازم هم در حوزه‌های کشاورزی، توریسم، تجارت و صنعت دارند. 
وی فیلیپین را در مقام دوم کشورهایی با بیشترین تعداد مناطق آزاد برشمرد و گفت: این کشور از نظر تنوع مناطق آزاد در صدر کشورهای جهان است. در همسایه ما نیز کشور ترکیه با ۱۰۲ منطقه در غرب آسیا، کشور اول است. 
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته نیز به مناطق آزاد توجه ویژه دارند، گفت: تصور عمومی این است که مناطق آزاد فقط در کشورهای در حال توسعه فعال هستند. 
جمالی با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در موفقیت مناطق آزاد گفت: مسئله‌ای که در کشورمان کمتر به آن پرداخته‌ایم، نحوه مدیریت و مالکیت مناطق است. شاید در مراحل اولیه دولت‌ها نقش بیشتری داشته باشند، ولی تجربیات دو دهه اخیر نشان می‌دهد که مناطقی که توسط بخش خصوصی شکل گرفته، موفقیت بیشتری داشته است.
وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که این موافقت‌نامه بستری را برای توسعه مناطق ایجاد کند، فعالیت بخش خصوصی کلید اصلی این موفقیت است. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.