نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه:

ایمان و عمل صالح شاخصه اصلی مدیریت اسلامی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: ایمان و عمل صالح شاخصه اصلی مدیریت اسلامی از منظر قرآن و اهل بیت است.

به گزارش فرینا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، در نخستین جلسه از سلسه جلسات اخلاق مدیران در حکمرانی مطلوب اسلامی که به همت سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار می شود با اشاره به اینکه در قیامت تنها ایمان و عمل صالح است که به داد انسان می رسد افزود: امام صادق (ع) می فرمایند انّ شفاعتنا لا تنال مستخفّابالصلاة»« شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك بشمارد نمي رسد» حتی شفاعت نیز منوط داشتن ایمان و عمل و صالح است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به آیه ۹۴ سوره انعام افزود: خداوند تبارک و تعالی می فرماید: ولقد جئتمونا فرادى كما خلقناكم اول مرهٍ وتركتم ما خولناكم ورا ظهوركم … یعنی همه شما تنها به سوى ما بازمی گردید، همان‏گونه كه روز اول شما را آفريديم! و آنچه را به شما بخشيده بوديم، پشت سر گذارديد… واین یعنی در قیامت هیچ عنوان و مقام و مال و منالی حتی معامله ای نیز به درد نخواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه تمامی مردم اعم از مسئول و غیر مسئول در قبال عملکرد خود در قیامت مسئول است اظهار داشت: خداوند متعال در سوزه رعد آیه ۲۹ می فرمایند: الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبي‏ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ یعنی کسانی که ایمان آوردند و عمل های شایسته کردند ، خوشی و مسرّت در بهشت به آنان وعده داده است.

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه ۱۰ سوره مبارکه التحريم افزود: در این آیه خداوند می فرماید: ضرب اللَّه مثلا للّذین کفروا امرأة نوح و امرأة لوط … قرآن دو زن را به عنوان «مثل»، یعنی نمونه و نماد زنانِ بد معرفی میکند؛ همسر نوح و همسر لوط. بعد نقطه‌ی مقابل: «و ضرب اللَّه مثلا للّذین امنوا امرأة فرعون» به عنوان نماد زن خوب، زن برتر و زن مؤمن، دو نفر را معرفی میکند یعنی نسب داشتن حتی به خود پیامبران بدون عمل صالح در قیامت پذیرفته نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: تضمین موفّقیّت یک مدیر، ایمان اوست که به عنوان اوّلین رکن پایداری شخصیّتی او قلمداد می‌شود. هرگاه این پایه متزلزل باشد، دیگر شاخصه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و از کارآیی و بهره‌برداری آنها می‌کاهد و یا ممکن است نتیجة معکوس به بار آورد و هر چه درجة ایمان او بالاتر باشد، حصول نتیجة مطلوب از او مورد انتظار است.

وی در توصیف دومین رکن موفقیت مدیر را عمل صالح و تقوا دانست و گفت:‌ در بیش از ۵۰ آیه قرآن کریم، خداوند متعال “امنو و عملوالصالحات” بعد از ایمان،‌عمل صالح را مورد تاکید قرار داده است  بنابراین، تقوی مرحلة کاربردی ایمان است که در بسیاری از متون و عبارات ائمّة معصوم (ع) به «تقوی‌الله» یاد شده است،

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی رفع مشکلات مردم را به مدیران منطقه آزاد ماکو سفارش کرد و گفت: برترین عمل صالح رفع مشکلات و رسیدگی به مسائل مردم است و شما باید از اعتبار و قدرت خود با رعایت تقوای الهی در جهت خدمت صادقانه به خلق انجام دهید.

حجت الاسلام قریشی دستگیری از ضعفا و محرومین را نیز به مسئولان سفارش کرد و افزود: روایت داریم از پیامبر اکرم (ص)‌که محبوب ترین شخص شما نسبت به پروردگار انانی هستند که خیر و منفعتشان به جماعت برسد.

وی سه مولفه دینی در موفقیت مدیر را با اشاره به آیات قرآن کریم اینگونه برشمرد: در سوره اسرا خداوند متعال می فرماید:‌ وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً…  و پاسى از شب را بيدار باش وتهجّد و عبادت كن، یعنی مدیر جامعه اسلامی باید شبها را به مناجات با خدا سپری کند.  دومین عامل موفقیت مدیر صداقت در عمل است که در این آیه که وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْق وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْق یعنی پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و سومین مولفه وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً یعنی  از سوى خود، حجتى یارى کننده برایم قرار ده  و اگر عامل بر این موارد باشیم قطعا مدیری موفق و روسفید در مقابل خدا و خلق خواهیم بود. 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.