فعالان اقتصادی اوراسیا را به منطقه آزاد ارس می‌کشانیم/ باید از این پتانسیل ۲۰۰ میلیون نفری استفاده کنیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: این منطقه با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در ارتباط بوده و این ارتباط ادامه‌دار خواهد بود و امروز بسیاری از تولیدات کشاورزی منطقه به این کشور‌ها صادر می‌شود که در نظر داریم این ارتباط را توسعه دهیم و در بخش‌های دیگر صنعتی هم وارد شویم و مراودات بازرگانی داشته باشیم.

منطقه آزاد ارس یکی از مهمترین بازیگران در همکاری های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که که به علت دارا بودن تنها مرز زمینی مشترک ایران و این اتحادیه در منطقه نوردوز، می‌تواند به مرکز ترانزیت زمینی ایران با این اتحادیه اقتصادی تبدیل شود. این منطقه همچنین ظرفیت های طبیعی و اقتصادی فراوانی دارد که با برنامه ریزی درست و نقش آفرینی آن در این عرصه می تواند موجب شکوفایی اقتصاد منطقه و کشور شود.

 

محسن نریمان، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در مورد اهمیت این منطقه در توافقنامه اوراسیا به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به جغرافیای منطقه آزاد ارس، مشاهده می‌کنیم که تنها نقطه مرزی که ایران را از طریق کشور ارمنستان به دیگر کشور‌های اوراسیا وصل می‌کند، منطقه نوردوز در ارس است، به همین خاطر این منطقه آزاد نقش مهم و تاثیرگذاری در این همکاری ها ایفا خواهد کرد.

نریمان خاطرنشان کرد: مرز خشکی ما، یعنی مرزی که با کشور‌های اتحادیه اوراسیا داریم در منطقه آزاد ارس تعریف‌ شده است و از آنجایی‌ که ارتباطمان از طریق زمین نزدیک‌تر است می توانیم از این مسیر نهایت استفاده را ببریم. 

 

ارتباط موثر منطقه آزاد ارس با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: ما در همایش‌هایی همانند "همایش مناطق آزاد و توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه" که هفته گذشته برگزار شد؛ فعالانه شرکت می‌کنیم و درصدد معرفی و عرضه امکانات خود هستیم و به این فکر هستیم که چگونه می‌توانیم با این موافقت‌نامه زمینه برقراری تبادلات اقتصادی بیشتر را فراهم کنیم. در همایشی که برگزار شد کالا‌های تولید خودمان را عرضه کردیم و البته به این موارد بسنده نمی‌کنیم و باید برای همه کشور‌های عضو اوراسیا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی افزود: تلاش‌های منطقه‌ای بسیاری هم در این زمینه‌ داریم و در نظر داریم فعالان اقتصادی این کشور‌ها را به منطقه آزاد ارس دعوت کنیم. برنامه‌هایمان برای این کشور‌ها را با ارمنستان شروع کردیم و فعالان اقتصادی آنها را برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های منطقه دعوت کردیم و برای سایر کشور‌ها نیز برنامه‌هایی از این دست داریم تا فعالان اقتصادی آن‌ها را با پتانسیل‌های منطقه آشنا کنیم و یک ارتباط مناسب میان ارس و این کشور‌ها برقرار شود.

نریمان گفت: منطقه آزاد ارس با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در ارتباط بوده و این ارتباط ادامه‌دار خواهد بود و امروز بسیاری از تولیدات کشاورزی منطقه به این کشور‌ها صادر می‌شود که در نظر داریم این ارتباط را توسعه دهیم و در بخش‌های دیگر صنعتی هم وارد شویم و مراودات بازرگانی داشته باشیم.

 

وجود ظرفیت‌های بسیار در منطقه آزاد ارس

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف و در مناطق مختلف ایران و به خصوص ارس وجود دارد، اما ما استفاده درستی از این ظرفیت نمی‌کنیم. در این راه مشارکت بخش خصوصی بسیار مؤثر خواهد بود و با اتاق بازرگانی هماهنگ خواهیم کرد و فعالان بخش خصوصی را از هر دو طرف بسیج می‌کنیم تا بتوانیم در این راه موفق شویم.

 

وی افزود: امیدواریم در قالب موافقت‌نامه‌ای که با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس صورت گرفته بتوانیم از امتیازات آن بهره لازم را ببریم.

 

ارتباط موثر منطقه آزاد ارس با اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی 
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: داشتن منابع انسانی قوی، مدیر و کارآمد با درک درست از شرایط اقتصادی به‌خصوص در این مقطع خاص می‌تواند کمک‌کار باشد و ما در منطقه در تلاشیم تا افراد آگاه و خبره و کارآمد را به کار بگیریم تا در بخش‌های اقتصادی ما را یاری کنند و به همین جهت، از حضور شرکت‌های مشاوره‌ای کارآمد استفاده می‌کنیم.


وی اظهار کرد: ما اخیراً نشستی با خبرگان منطقه داشته‌ایم و از طریق دانشگاه تبریز با اساتید دانشگاه و فعالان اقتصادی تعاملاتی برقرار کرده‌ایم که همراه با پیشنهاد‌ات موثر و کارآمدی برای منطقه بوده است. دبیرخانه مناطق آزاد هم‌ چنین رویکردی دارد و انشاالله با این تعاملات بتوانیم این موافقت‌نامه را با موفقیت اجرا کنیم.
نریمان افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در "همایش مناطق آزاد و توسعه همکاری‌ها با کشورهای همسایه" افتاد، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان مناطق آزاد ارس، ماکو و انزلی بود تا بتوانیم هم‌افزایی بیشتری داشته باشیم و با هماهنگی‌های لازم بیشترین استفاده را از موافقت‌نامه صورت دهیم. 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس در پایان خاطرنشان کرد: باید از رقابت‌هایی که باعث حذف برخی رقبا و کاهش نیروی ما می‌شود، پرهیز کرده و به یکدیگر کمک کنیم تا از پتانسیل جمعیت  ۲۰۰ میلیون نفری موجود در کشور‌های اوراسیا و ظرفیت‌های اقتصادی خوبی که وجود دارد، استفاده لازم را ببریم.

متن کامل خبر در اقتصاد24

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.