با هدف استفاده از تمام ظرفیت های موجود جهت تهیه ماسک های تنفسی مورد نیاز قشموندان ارایه شد؛

دستورالعمل ساخت ماسک های خانگی استاندارد

سرپرست مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم از تدوین دستورالعمل ساخت ماسک های خانگی استاندارد توسط اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور با هدف استفاده از تمام ظرفیت های موجود جهت تهیه ماسک های تنفسی مورد نیاز مردم خبر داد.

به گزارش فرینا، نسرین نانوایی قشمی با اعلام این خبر اظهار کرد: تدوین این دستورالعمل ویژه مجوزهای موقت بوده و به منظور بهره مندی از تمامی ظرفیت های موجود جهت تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز کشور تدارک دیده شده است.

وی با ارایه توضیحاتی در مورد مواد به کار رفته در ساخت این ماسک ها افزود: این دستورالعمل برای دوخت دو نوع ماسک یکی از جنس پارچه (۱۰۰ درصد پنبه ای یا متقال بدون پرز) و دیگری غیرپارچه ای( تولید شده از پارچه نبافته)، شیوه ضدعفونی و استانداردسازی آن ها طراحی و ارایه شده است.

به گفته نانوایی، ماسک های پارچه ای که توسط اصناف و گروه های جهادی و بسیجی در دست تهیه هستند باید از جنس پارچه پنبه ای یا متقال بدون پرز بوده، در ابعاد ۱۹*۱۰ سانتی متر با سه چین در عرض و دولایه ساخته شوند. در لایه وسط، محل قرار گرفتن فیلتر تعبیه شود تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید نحوه استفاده از ماسک از طریق یک بروشور در بسته بندی اطلاع رسانی شود.

سرپرست مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم ادامه داد: به منظور اطمینان از سلامت این محصول، مصرف کننده باید ماسک پارچه ای را قبل از استفاده با مواد شوینده شستشو داده و با اتو خشک نماید. این نوع ماسک ها نیاز به مجوز خاصی نداشته و تقریباً به مدت ۴ ساعت قابل استفاده است.

نانوایی با اشاره به شیوه ساخت ماسک های تولید شده از پارچه نبافته گفت: این ماسک سه لایه می تواند از جنس؛ اسپاند باند- ملت بلون- اسپاند باند و یا از جنس SMS-SMS-SMS ۲۵ گرمی باشد که یک بار مصرف بوده و نیاز به فیلتر جداگانه ندارد.

وی ادامه داد:  جهت اطمینان از سلامت این ماسک ها، تولید کننده  باید قبل از توزیع، محصول را به مدت ۲۴ ساعت در اتاق گرم با دمای بین ۴۵ تا ۵۰ درجه سانتیگراد قرار داده و سپس به بازار عرضه کند.

سرپرست مدیریت غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم در پایان یادآور شد: این دستورالعمل ویژه مجوزهای موقت بوده و تولید کنندگان دارای پروانه ساخت و شرایط مناسب تولید نیاز به انجام مراحل فوق نخواهند داشت.

برچسب ها : قشم
خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.