در واکاوی سازوکار اجرایی مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم در سال 98، عنوان شد؛

توسعه خلاقیت، محور ارتقا سلامت در جامعه

مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم، بهره گیری از خلاقیت ها و توجه به اصل عدالت اجتماعی را جهت تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه به عنوان محور توسعه پایدار اجتماعی، یکی از هدف های اصلی این بخش از سازمان منطقه آزاد قشم در سال گذشته تعریف کرد.

به گزارش فرینا، فرشته سلجوقی با اشاره به اهداف و ماموریت های مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم در سال 98 بیان داشت: ایجاد توسعه پایدار، حفظ و ارتقاء سلامت افراد، جلب مشارکت مردمی، دستیابی به جامعه پویا، تسهیل و تسریع توسعه اجتماعی و رفع محرومیت ها بخشی از این اهداف بوده است.
وسلجوقی ادامه داد: برای داشتن یک جامعه سالم نیاز به سرمایه های انسانی سلامت و برنامه ریزی برای افزایش سطح این سلامتی بین افراد، خانواده و در نهایت جامعه است.
خدمات این مدیریت به دو زیرواحد اجتماعی و سلامت تقسیم می شود که از جمله برنامه های اجرایی آن در زیرمجموعه اجتماعی شامل؛ برگزاری کارگاه ها و سمینارهای آموزشی برای سطوح مختلف اجتماع از کودکان تا بزرگسالان در شهرها و روستاهای جزیره مانند؛ یادگیری تحصیلی کودکان و نوجوانان، مهارت های زناشویی و اخلاق در زندگی، برگزاری برنامه های متنوع جنگ شادی باهدف تزریق روحیه نشاط به جامعه، هم اندیشی در حوزه افزایش و ارتقاء نشاط اجتماعی با صاحبنظران شورا و معماری شهری، تدوین اطلس اجتماعی جزیره، همچنین مشارکت تشکل‌های اجتماعی مردم نهاد برای توسعه خدمات میان جوامع شهری و روستایی بوده است.
بخش دیگر اقدامات مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم در زیرمجموعه سلامت که در سال 98 به اجرا درآمده نیز مانند؛ برگزاری جلسات و همایش هایی که به افزایش سلامت روانی افراد منجر شده از جمله جلسات آموزشی پیشگیری از اعتیاد، خودهیپنوتیزمی، کنترل خشم و ... و انجام خدمات بهداشتی و درمانی مانند؛ استقرار اتوبوس آمبولانس در سطح شهرهای قشم و درگهان به منظور مشارکت با شبکه بهداشت و درمان شهرستان برای انجام تست های سلامت فردی و تامین خون مورد نیاز سازمان انتقال خون قشم، دعوت از متخصصان ناهنجاری های مادرزادی موسسه خیریه محکم برای ویزیت رایگان کودکان با ناهنجاری های مادرزادی و ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان با حضور دندانپزشکان خیر در روستاهای قشم به منظور ارتقا سطح سلامت جسمی و روانی جامعه جزیره به انجام رسیده است.

همکاری مستقیم با بخش درمانی و آموزشی جزیره

مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به سایر فعالیت های زیرمجموعه سلامت گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف در مدارس، تهیه و توزیع بسته های بهداشتی و مشارکت در طرح های ویتامین درمانی در مدارس روستایی،  برگزاری نمایشگاه و جشن زمین پاک مشارکت محیط زیست، برنامه های بزرگداشت روز ملی خانواده، تجلیل از نخستین پزشک روستای زینبی، مشارکت با شبکه بهداشت و درمان در اجرای طرح ملی ایمن سازی خانه به خانه فلج اطفال در جزیره قشم بخشی از این فعالیت ها در سال 98 بوده است.
به گفته سلجوقی، تهيه ملزومات مورد نياز شبكه بهداشت ودرمان شهرستان براي شناسايي ومبارزه با شيوع بيماري هاي منتقل شده از پشه، تجهيزمركز مشاوره تحصيلي وخانواده آموزش وپرورش شهرستان قشم نیز از جمله این فعالیت ها می باشد.
با شروع موج بیماری کووید 19 در کشور، قشم همزمان با آغاز طرح مبارزه با کروناویروس، مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم با هدف کمک به پیشگیری از شیوع این بیماری و ارتقا سطح سلامت و بهداشت ساکنان وارد عمل شده و فعالیت هایی از قبیل برگزاری جلسات اطلاع رسانی و آموزشی برای سازمان های مردم نهاد و جذب مشارکت آن ها، تحويل ملزومات پزشكي به این سازمان ها با هدف کمک به جامعه جزیره را آغاز کرد.
استقرار اتوبوس آمبولانس سازمان منطقه آزاد قشم در بیمارستان پیامبر اعظم (ص) به منظور همکاری با مدیریت شبکه بهداشت و درمان، برگزاری دوره های آموزش رعایت الزامات بهداشتی در مواجهه با بیماری کووید19 برای رستوران ها، مراکز اقامتی و تفریحی، تهیه لیست مشکلات و کمبودهای شبکه بهداشت و درمان درخصوص مبارزه با ویروس کرونا برای طرح در جلسه شورای تأمین، تهیه لباس مخصوص برای كاركنان بیمارستان پیامبر اعظم(ص)، راه اندازی پایگاه بسیج مردمی سلامت منطقه آزاد از جمله اقدامات این مدیریت به منظور کمک به پیشگیری از شیوع کروناویروس بین اقشار جزیره بوده است.
انجام پيگيري های  امور بیمارستان خلیج فارس روستای جی جیان، پیگیری خرید 30 دستگاه پمپ دسفرال مورد نياز بیماران تالاسمی، پیگیری انتقال دستگاه های دیالیز از بیمارستان پیامبر اعظم(ص) به بیمارستان خلیج فارس و تحويل ملزومات پزشكي به سازمان ها، نهادها وادارات شهرستان باهدف انجام امور پيشگيرانه در شيوع ويروس كرونا بخش دیگری از عملکرد این مدیریت در سال گذشته بوده است.

ارتقا توانمندی روستایی با تمرکز بر توسعه سمن ها

سلجوقی با برشمردن بخشی از برنامه های مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم در سال جاری عنوان داشت: توسعه، تقویت و حمایت از تشکل های غیر دولتی هر روستا با راه اندازی حداقل یک سمن و تشکیل خانه سمن های جزیره باهدف ساماندهی و شبکه سازی سمن های جزیره برای افزایش بهره وری یکی از برنامه های هدفگذاری شده برای سال 99 است.
وی از برنامه ریزی برای اجرای پروژه طرح ارتقاء توانمندی های روستاییان با استفاده از مزیت رقابتی هر روستا خبر داد و افزود: حمایت از کانون بازنشستگان، پروژه تحکیم بنیان خانواده با هدف پیشگیری از طلاق و ترویج ازدواج (تحقق سیاست های 16 گانه مقام معظم رهبری در حوزه خانواده)، تشکیل کمیته های 16 گانه اجتماعی ـ اقتصادی ـ ازدواج ـ حقوقی تنها بخش کوچکی از اهداف در نظر گرفته شده برای کمک به توسعه سلامت اجتماعی در منطقه آزاد قشم است.
پیشگیری از آسیب های اجتماعی، ساماندهی کودکان کار خیابانی بازمانده از تحصیل، ایجاد بازارچه فصلی و دائمی باهدف کار آفرینی و توسعه مشاغل خانگی، توسعه صنایع دستی بومی ـ محلی به منظور جذب گردشگری و رونق اقتصادی مردم منطقه، تقویت همگرایی اقدامات دستگاه های دولتی با تشکل های غیر دولتی، ایجاد نشاط اجتماعی با طراحی جنگ های شادی جهت کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش روحیه نشاط و امید نیز از جمله این اهداف می باشد.
ارتقا و افزایش ضریب سلامت برای ساکنان، سرمایه گذاران و کارمندان با اجرای طرح های مختلفی مانند؛  غربالگری بیماری ها غیر واگیر(سرطان های شایع برای ساکنین جزیره) و مشارکت در اجرای طرح مبارزه با بیماری های واگیر، پیشگیری از بیماری های رفتاری مانند HIV و انواع هیپاتیت، آموزش عوامل موثر بر بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت و تغذیه سالم بخش دیگری از فعالیت های طراحی شده برای سال 99 در این مدیریت خواهد بود.
مدیر اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم از تلاش برای اخذ استاندارد iso 26000 درزمینه مسوولیت اجتماعی توسط این مدیریت در سال جدید خبر داد و گفت:  افزایش نرخ رضایتمندی مشتریان و ذینفعان سازمان و رسیدن به انطباق با اساسنامه ها، معاهدات، کنوانسیون ها و استانداردها موجود در iso 26000 از اهداف اخذ این استاندارد است.
سلجوقی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با همکاری مسئولان ذیربط و همراهی مردم جزیره در اجرای این طرح ها در انتهای سال 99 کارنامه اجرایی قابل قبولی از سوی مدیریت اجتماعی و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم ارایه شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.