ساماندهی و استحکام بخشی آثار تاریخی قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به مناسبت روز جهانی «بناها و محوطه‌های تاریخی» از ساماندهی و استحکام بخشی آثار تاریخی قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی ضمن تبریک این روز به همه علاقمندان و فعالان این عرصه بیان داشت: جزیره قشم و هنگام با 219 اثر تاریخی، یکی از نقاط تاریخی کشور است که 48 اثر از این اماکن نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
امری کاظمی افزود: ارزیابی مطالعه و بررسی استحکام بخشی سه اثر مهم جزیره شامل؛ قلعه پرتغالی ها، خانه فرهنگ و مقبره سیدان لافت توسط یکی از مطرح ترین و معتبرترین مشاوران کشور اولویت نخست ما در سال جدید است که پس از تهیه طرح فنی مرمت و تایید، عملیات ساماندهی این آثار آغاز خواهد شد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: سایر آثار تاریخی جزیره نیز در نوبت ثبت هستند تا ضمن معرفی شدن، به ارتقا ارزش حفاظتی آن ها کمک شده و به آثار فهرست رسمی قشم افزوده شوند.
امری کاظمی با اشاره به شاخص ترین آثار قشم در فهرست آثار فرهنگی و ملی کشور عنوان داشت: محوطه پارینه سنگی بام قشم، قلعه پرتغالی ها، مقبره سیدان و بافت قدیم روستای لافت و ... تاریخی روستای گامبرون و شهر سوزا بخشی از این آثار شاخص را تشکیل می دهد.
به گفته وی، در جزیره قشم علاوه بر آثار تاریخی ثبتی، 10 اثر طبیعی ثبت شده در  فهرست ملی دارد که معروف ترین آن ها می توان به غار نمکدان، دره ستاره ها و تنگه چاهکوه اشاره کرد.
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با ارایه توضیحی درخصوص آثار ثبتی در کشور گفت: به طور کلی سه فهرست آثار تاریخی و میراث فرهنگی، آثار طبیعی و میراث ناملموس در قشم داریم که با ثبت میراث منقول، تعداد آن ها به زودی افزایش خواهد یافت.
امری کاظمی ادامه داد: امید است پس از عبور از بحران کووید 19 و آغاز برگزاری همایش ثبت میراث ناملموس، بتوانیم فهرست 20گانه ای از آثار منقول قشم شامل؛ کتب دست نویس، سنگ های حکاکی شده و مجموعه ای از ابزار و اشیا که ارزش تاریخی بالایی دارند، را در سال جدید به ثبت برسانیم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد در سال جدید با معرفی و ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی، طبیعی، میراث ناملموس و آثار منقول قشم، رونق بیش از پیش گردشگری در جزیره را شاهد باشیم.
گفتنی است؛ در سال ۱۹۸۲ شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها، ۱۸ آوریل را به عنوان روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی نام گذاری کرد. یونسکو آن را در سال بعد، طی بیست و دومین کنفرانس عمومی خود تصویب کرد. از آن زمان ۱۸ آوریل، روزی برای بزرگداشت و ترویج میراث فرهنگی و فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد تنوع، چگونگی آسیب پذیری و مزایای حفاظت از آن بوده است.
شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ایکوموس) هرسال یک موضوع را برای بزرگداشت و فعالیت های مرتبط، عنوان می کند. عنوان «فرهنگ های مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک» برای سال ۲۰۲۰ برگزیده شده است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.