در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

اعتلای سرمایه اجتماعی در منطقه آزاد ارس در روزهای کرونایی/ خدمات رایگان به افراد بیمار در منزل

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: مهمترین اتفاقی که در شرایط بحران کرونا در کشور شاهد آن بودیم و این اتفاق به شکل زیبایی در منطقه آزاد ارس هم افتاد، حضور مردم در کنار ما و برای کمک به همنوعان خودشان بود.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، منطقه آزاد ارس از جمله پرتکاپوترین مناطق آزاد ایران بود که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور به انجام فعالیت های متنوعی برای مقابله با این ویروس و جلوگیری از زیان های ناشی از آن پرداخت.
 
معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس نیز در کنار سایر بخش های سازمان اقدامات متنوعی را از جمله تشکیل کمیته بحران و پدافند غیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس برای مبارزه و مقابله با شیوع بیماری کرونا، تشکیل کمیته مشترک بازرسی با کارشناسان حوزه های غذا و دارو و بازرگانی سازمان و شبکه بهداشت و درمان، بهداشت محیط و نیروی انتظامی شهرستان جلفا و کنترل اماکن عرضه و فروش و مجتمع های تجاری و همچنین نظارت بر نحوه توزیع و قیمت محصولات ضد عفونی و بهداشتی و جلوگیری از احتکار و گرانفروشی، ثبت تقاضای بیمه بیکاری کارگران از طریق سامانه و... را انجام داده است.
در همین زمینه یوسف داداش زاده، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: بخشی از فعالیت‌هایی که سازمان منطقه آزاد ارس برای مقابله با کرونا انجام می‌دهد در حوزه مسئولیت اجتماعی و بخش دیگر آن در حوزه مسئولیت قانونی است. بخش دیگر هم در راستای سرمایه اجتماعی است به این معنی که امروز در شرایط بحران به وجود آمده به واسطه شیوع ویروس کرونا، بخشی از فعالان اقتصادی در کنار سازمان فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های ارزشمندی انجام می‌دهند.

داداش زاده افزود: در حوزه مسئولیت قانونی سازمان، وظیفه ما این بود که پروتکل‌هایی که از سوی ستاد مرکزی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شد را اجرا کنیم. این پروتکل‌ها در حوزه‌های مختلف شامل منابع انسانی، نیروی کار و در بحث‌هایی مانند فاصله اجتماعی و گندزدایی و... بودند که اجرا می‌شدند.

خدمات رایگان به افراد بیمار و یا در معرض بیماری در منزل

وی در ادامه توضیح داد: بخش دوم کار، ایفای مسئولیت اجتماعی بود و در همین راستا متوجه شدیم که حوزه سلامت نیاز به حمایت بیشتری دارد. در واقع کرونا به ما این درس را داد که سلامتی بزرگترین نعمت است و باید این مورد به صورت ویژه صورت گیرد. به همین خاطر شروع به حمایت از بیمارستان موجود در شهرستان، مراکز درمانی و... کردیم و تا جایی که توان داشتیم به افراد نیازمند کمک کرده و علاوه بر آن دو طرح ویژه را راه اندازی کردیم؛ یکی از آن‌ها پیشنهاد مهندس نریمان، مدیرعامل سازمان بود که با گرفتن خروجی از غربالگری که از طریق سامانه وزارت بهداشت اتفاق افتاده بود و با تفاهماتی که با شبکه بهداشت انجام دادیم، قرار شد این شبکه اکیپ‌های پرستاری و پزشکی مجهز به حفاظ‌های ضد کرونایی را آماده کند و از همین طریق ما افراد درگیر با کرونا و یا مشکوک به این بیماری و سالمندان را به صورت دوره‌ای در منزل خودشان خدمت رسانی کنیم. در حقیقت هم منزل این افراد گندزدایی می‌شود و هم به نوعی چکاپ‌های این افراد را انجام می‌دهیم که مجبور به خروج از منزل نباشند. این خدمات از دورترین روستا‌ها تا روستا‌های داخل منطقه انجام می‌گیرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: کار دیگری که توسط سازمان با توجه به نامگذاری امسال به نام جهش تولید و نیز نیازمندی‌های واحد‌های تولیدی انجام گرفت، تشکیل ۴ اکیپ مجهز با کمک شبکه بهداشت بود تا در تمام واحد‌های تولیدی یا صنفی هر روز بحث چکاپ و پایش و نظارت بر اجرای پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام و کارمندان و کارگران بدون دغدغه خاطر وارد محیط کار شوند.

داداش زاده خاطرنشان کرد: بحث دیگری که وجود دارد این است که هفت واحد تولیدی ما که پیش از این در حوزه بهداشتی فعالیت می‌کردند از روز‌های اول شیوع کرونا در ایران، شروع به تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده‌های مورد نیاز کردند. سه واحد، تولید ماسک را به عهده دارند و یک واحد پارچه مورد نیاز برای ماسک و لباس‌های بیمارستانی را تولید می‌کند. همچنین یک واحد دیگر لباس بیمارستانی تولید و یک واحد دیگر هم در حال تولید الکل است و مجوز‌های مورد نیاز را کسب کرده‌ و روزانه ۷ تا ۱۰ هزار لیتر الکل تولید می‌کند.
 
وی افزود: اقدام دیگری که در این مدت انجام شد، این بود که با همکاری استانداری، شورای تامین، سازمان غذا و دارو و سایر نهادها، از طریق ارمنستان بیش از یک میلیون لیتر الکل وارد کشور شد. بخشی از آن در واحد‌های تولیدی منطقه، بخشی از آن در استان و سایر استان‌های همجوار مورد استفاده قرار گرفت و خوشبختانه کمبود ابتدایی مواد ضد عفونی کننده در منطقه برطرف شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، رادیولوژی دیجیتال بیمارستان ساجدی را راه اندازی و علاوه بر آن آزمایشگاهی در شهر جلفا را تجهیز کردیم.
 
اعتلای سرمایه اجتماعی در بحران کرونا 

داداش زاده همچنین توضیح داد: اما بخش سوم و مهمترین اتفاقی که در این مدت افتاد، سرمایه اجتماعی بود. با توجه به مشکلاتی که به خاطر تحریم‌ها و.. در کشور داریم و امروز هم که مرز‌ها بسته شده و فعالان اقتصادی قادر به واردات کالا به کشور نیستند، این افرادی درآمدی ندارند؛ بر این اساس ما پویشی را راه اندازی کردیم به نام "پویش معیشت و سلامت" که با محوریت بخش خصوصی است و مشاهده کردیم که افراد با تمام وجود در این پویش شرکت می‌کنند و سرمایه داران بسیاری پای کار آمدند و با کمک تمام مسئولان دست به دست هم دادیم تا مشکل معیشتی و در کنار آن بحث سلامت را پوشش دهیم.
وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که چنین سرمایه‌های انسانی در کشور داریم که با تمام وجود پای کار هستند. این اتفاق در دیگر مناطق آزاد کشور هم اتفاق افتاد و فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام شد. سرمایه اجتماعی به این معناست که در مسیری که در حال طی کردن آن هستیم تعداد افرادی که انتخاب می‌کنیم تا در کنار ما قرار بگیرند تا بتوانیم بهتر خدمت رسانی کنیم چه میزان است. پیش از این سازمان به تنهایی انجام می‌داد، اما با این پویش صد‌ها نفر خودشان را پیوند دادند و این حس نوع دوستی ویژه بسیار قابل تحسین بود. گاهی اوقات می‌دیدیم که حتی صاحبان سرمایه که در منطقه و یا حتی داخل کشور هم زندگی نمی‌کردند، وارد این فعالیت شدند و حضور آن‌ها برای ما سرمایه اجتماعی ارزشمندی است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در پایان گفت: حتی زمانی که دغدغه تهیه ماسک N۹۵ برای بیمارستان داشتیم و در بازار سیاه هم قادر به تهیه آن نبودیم، فردی از سرمایه گذاران که در ترکیه فعالیت داشت دو روز بعد کل نیاز‌های بیمارستان ساجدی را تهیه کرد. کار خوب باید گفته شود و از آن تکریم به عمل آید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.