در دیدار مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با نماینده ولی فقیه در استان گیلان مطرح شد؛

توجه به ظرفیت های ترانزیتی، اشتغالزایی و فرهنگی حیاتی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با آیت ا... رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان رشت، در خصوص مباحث کلان،رویکردها، فرصت هاو چالش های پیش روی منطقه آزاد انزلی در مسیر تحقق اهداف خود به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش فرینا، محمدولی روزبهان در این دیدار به بیان تحلیلی از جایگاه استراتژیک این منطقه و استان گیلان در مراودات بین المللی و فرامنطقه ای در ارتباط با کشورهای دریای خزر پرداخته و اظهار داشت: با عنایت به قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدورهای بین المللی شمال-جنوب، چین-قزاقستان-ایران که با محوریت این منطقه مشغول به فعالیت می باشند، این منطقه از اهمیت ویژه ای در مسیر توسعه روابط با کشورهای حاشیه دریای خزر،اوراسیا،جنوب و غرب آسیا برخودار بوده و مهمترین منطقه آزاد کشور محسوب می شود.

روزبهان با بیان اینکه با تکیه بر زیرساخت های موجود، توان بخش خصوصی و مزایا ومعافیت های قانونی به دنبال بهره برداری حداکثری از ظرفیت های فوق می باشیم، افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوان بزرگترین قطب اقتصادی شمال کشور که به بازارهای مصرف داخلی و خارجی دسترسی نزدیکی دارد، به دنبال جذب شرکت های تولیدی دانش بنیان و صادرات محور، جهت افزایش صادرات و درآمدهای ارزی کشور است و در همین راستا اتصال منطقه به مسیر ریل سراسری کشور در ایستگاه پیربازار تا پایان سال99، تکمیل طرح های توسعه ای زیرساختی مجتمع بندری کاسپین و افزایش حجم تأمین کالاهای اساسی از طریق این بندر و بندر انزلی در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی آغاز عملیات اجرایی شهرک صنعتی ناحیه سه در بهار سالجاری با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی در مساحت ۵۰ هکتار با محوریت واحدهای تولیدی صادر کننده جدید و افزایش ظریب اشتغالزایی را از مهمترین برنامه های این سازمان در سال جهش تولید اعلام کرد و گفت: توجه به مباحث آموزش عالی از طریق ایجاد دانشگاه های بین المللی و بالفعل سازی ظرفیت هایی چون توریست سلامت و جذب سرمایه گذاران خارجی جدید به منظور افزایش درآمدزایی و اشتغالزایی ناشی از حضور گردشگران در تمام طول سال از دیگر برنامه های سازمان منطقه آزاد انزلی است،چراکه هم اکنون سالیانه میزبان حدود 7 میلیون گردشگر می باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان رشت در این دیدار با قدردانی از تلاش ها و اقدامات مدیران گذشته و عملکرد چند ماهه، دکتر روزبهان، بر توجه بیشتر به توسعه مناسبات با کشورهای حوزه آسیای میانه و حاشیه دریای خزر با توجه به جمعیت بالا و اقبال آنها نسبت به کشورمان تأکید کرده و اضافه نمود: ایران در طول تاریخ در کریدورهای جهانی چون جاده ابریشم که ایرانیان در آن نقش محوری داشتند، حائز ارزش های ملی و معنوی بوده و با دو رویکرد انتقال مذهب و فرهنگ نقش خود را ایفا کرده است.

آیت ا... رسول فلاحتی با اشاره به اهمیت ایجاد روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با کشورهای مختلف و توجه به خلف وعده و غیر قالب اعتماد بودن اروپایی ها، خواستار توجه به توسعه همکاری های منطقه ای شد و گفت: شبه قاره هند بهترین ظرفیت برای بهره برداری از ظرفیت های کریدوری بوده و در عین حال بازارهای آسیای میانه نیز بستر مناسبی برای کالای تولید داخلی است.

آیت ا... فلاحتی با بیان توصیه هایی در خصوص اهمیت افزایش اشتغال در سطح منطقه؛ ایجاد اشتغال زمینه ساز ارتقای جایگاه منطقه آزاد انزلی قلمداد نمود و توجه به رضایتمندی اجتماعی ساکنین و جامعه هدف منطقه آزاد انزلی در حوزه های مختلف را حائز اهمیت ارزیابی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان خاطر نشان کرد: با توجه به نقش مباحث فرهنگی به عنوان زیربنای مسائل اقتصادی و عمرانی، توجه به حوزه های فرهنگی بسیار مهم می باشند و منطقه آزاد انزلی با توجه روند رو به توسعه خود در حوزه های مختلف اقتصادی، بازرگانی و ترانزیتی، می تواند در این زمینه ها نیز نقش بیشتری ایفا نماید.

امام جمعه شهرستان رشت در ادامه ایجاد اتاق اندیشه ورز واحدهای تولیدی منطقه انزلی با بهرمندی از توان مشاوران خلاق و زبده را مورد تأکید قرار داد و افزود: دورنگری افق دید مدیران در عرصه های فرهنگ، سیاست و اقتصاد بسیار مهم بوده، در نتیجه یک مدیر با افق دید دارای ویژگی داشتن اتاق اندیشه ورز قوی است.

آیت الله فلاحتی، هماهنگی با مدیر مجموعه، بهره گیری از اندیشمندان مطرح روز و فرابخشی اندیشیدن را از مهمترین مولفه های این اتاق اندیشه ورز اعلام و اضافه کرد: توجه ویژه به حوزه بازاریابی و ایجاد فضای صادراتی برای واحدهای تولیدی و فضای کسب و کار منطقه از جمله مهمترین وظایف اتاق اندیشه ورز، ارزیابی می شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است که در راستای احیای ارزش ها تحقق پیدا کرده و در این عرصه موفق بودیم اما تا ایده آل ها فاصله دارد، افزود: ایجاد تمدن نوین اسلامی با ایجاد زیربناهای فرهنگی در جامعه محقق می شود، و در این میان منطقه آزاد انزلی بهترین مکان برای فرهنگ سازی است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد انزلی محل تلاقی و ارتباط فرهنگ ها می باشدخواستار توجه و مراقبت در مباحث فرهنگی به دلیل مسئول بودن در برابر ۸ هزار شهید گیلان، شد و افزود: مدیران مناطق آزاد باید دارای تفکر و کار جهادی باشند، و براین اساس فعالیت های فرهنگی در منطقه آزاد انزلی باید در تراز انقلاب اسلامی بوده و برنامه های فرهنگی را در راس برنامه ها قرار دهد.

خبرنگار منطقه آزاد انزلی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.