در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

برنامه‌های منطقه آزاد ارس برای تحقق شعار جهش تولید/ توجه همزمان به توسعه سرمایه‌گذاری، صادرات و تولیدات

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس گفت: این سازمان با رویکرد‌هایی همچون تسهیل و اصلاح فرآیند‌های سازمان و با هدف کاهش بروکراسی‌های زاید اداری و افزایش بهره وری، در اولویت قرار دادن تکمیل زیرساخت‌های سایت‌های تولیدی، تکمیل حلقه‌های زیست بوم دانش بنیان، رفع موانع تولید و استفاده از ظرفیت‌های بازار اوراسیا در تلاش است تا به جهش تولید در منطقه تحقق بخشد.

به گزارش فرینا،سال ۹۸ برای منطقه آزاد ارس سال پر فعالیتی بود و به گفته مدیرعامل سازمان این منطقه با رویکرد تامین حداکثری مصالح و منافع ملی و منطقه‌ای برای حرکت پرشتاب و متوازن در راستای حل مشکلات اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، رونق تولید و مقابله موثر با تحریم‌ها قدم‌های موثری برداشت.

در پایان سال نیز ارس در مقابله با کرونا یکی از پیشروترین مناطق آزاد کشور بود و توانست با حمایت از فعالان صنعتی و با تشریک مساعی، این بیماری را کنترل و در عرصه مبارزه با کرونا موفق باشد.

منطقه آزاد ارس از ابتدای شیوع کرونا در ایران با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا و هماهنگی با شورای تامین و سایر ارگان‌های مربوطه، سعی در پیشگیری و اقدامات لازم برای مقابله با این ویروس و بررسی و پیگیری‌های لازم برای تهیه و تدارک اقلام بهداشتی برای منطقه کرد و در این زمان واحد‌های صنعتی منطقه آزاد ارس با حمایت مدیریت سازمان به تولید الکل ۹۶ درصد، اسپری و محلول ضدعفونی کننده، پارچه نبافته اسپان باند و ماسک و البسه بیمارستانی اقدام کرد و به عبارتی پیش از شروع سال جهش تولید، این اتفاق در بسیاری از مناطق آزاد مانند ارس افتاد و تولیدات این مناطق افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در حوزه سرمایه گذاری نیز خبر‌ها حاکی از آن بود که در سرمایه گذاری‌ها رشد صورت گرفته و در همین زمینه معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس از رشد ۲/۵ برابری طرح‌های مصوب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر داد.

صفر شاسفند درباره سرمایه گذاری‌های انجام شده در منطقه آزاد ارس در سال ۹۸ به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: این رشد ۲/۵ برابری که اعلام شد شامل ۵۸۵۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و ۲۰۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی می‌شود.

شاسفند افزود: در سال ۹۸ نسبت به بررسی ۵۵۶ طرح سرمایه گذاری و درخواست تمدید، اجاره و ... در ۵۱ جلسه کمیسیون اقتصادی اقدام شد و ۵۸۵۴ میلیارد تومان سرمایه داخلی و ۲۰۸ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۱۰ دلار سرمایه خارجی با میزان اشتغال پیش بینی شده توسط متقاضیان بر اساس طرح‌های ارائه شده جمعا به میزان ۴۸۷۳ نفر به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه این مقدار سرمایه گذاری در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدماتی بود اظهار کرد: میزان اشتغال پیش بینی شده بر اساس طرح‌های ارائه شده بالغ بر ۴۸۰۰ نفر است.

به گفته معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس، سازمان منطقه ازاد ارس با رویکرد‌هایی همچون تسهیل و اصلاح فرآیند‌های سازمان و با هدف کاهش بروکراسی‌های زاید اداری و افزایش بهره وری، در اولویت قرار دادن تکمیل زیرساخت‌های سایت‌های تولیدی، تکمیل حلقه‌های زیست بوم دانش بنیان، رفع موانع تولید و استفاده از ظرفیت‌های بازار اوراسیا در تلاش است تا به جهش تولید در منطقه تحقق بخشد.

شاسفند افزود: منطقه آزاد ارس اهداف خود را در این زمینه در بخش‌های توسعه فناوری و نوآوری، توسعه سرمایه گذاری، توسعه صادرات و توسعه تولیدات پی می‌گیرد و با برنامه‌ای مشخص این مسیر را طی خواهد کرد.

وی با تاکید بر اهمیت کاهش بروکراسی اداری و الزام سلامت اداری افزود: برای افزایش بهره وری و کاهش فعالیت‌های زاید اداری در نظر داریم شیوه نامه‌ها و فرآیند‌های سازمان را بازنگری کنیم. همچنین پیگیری‌های لازم برای راه اندازی هر چه سریع‌تر پنجره واحد را در دستور کار داشته و به دنبال راه اندازی سامانه زیر ساخت‌های اطلاعات مکانی در منطقه هستیم.

به گزارش اقتصاد ۲۴ با توجه به اهمیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ایران و فرصت قابل توجهی که برای ایران رقم خواهد زد؛ مناطقی همچون ارس که از بازیگران اصلی این همکاری‌ها خواهند بود در برنامه‌های خود توجه ویژه‌ای به این نقش خود دارد و در برنامه سال ۹۹ خود به استفاده از ظرفیت‌های بازار اوراسیا نیز توجه ویژه‌ای کرده است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس همچنین در این مورد گفت: در نظر داریم در سال پیش رو با فعالیت‌هایی نظیر برگزاری نمایشگاه‌های ارائه محصولات تولیدی در منطقه به ویژه در کشور‌های همسایه و اوراسیا و آموزش و ارتقای سطح دانش فعالان اقتصادی در زمینه‌هایی مانند نیازها، استاندارد‌ها و سلایق بازار اوراسیا و... شاهد استفاده مفید و موثر از ظرفیت‌های بازار اوراسیا باشیم.

شاسفند همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان برای تحقق شعار جهش تولید در منطقه، تامین منابع مالی واحد‌های تولیدی از طریق مدیریت زنجیره تامین و با استفاده از خدمات صکوک خواهد بود.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.