کیش پایلوت ثبت برند، نشان تجاری و مالکیت معنوی در مناطق آزاد

مدیر ثبت شرکت‌ها با تاکید بر ظرفیت جزیره کیش در پایلوت شدن ثبت انواع مالکیت‌های معنوی در سطح مناطق آزاد، گفت: کشور و تمامی مناطق آزاد می‌توانند از خروجی این اتفاق در کیش منتفع شوند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار مهر، شیما فرج زاده پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری که در بندرعباس برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های اقای علی ابراهیمی مدیر سابق ثبت شرکتها، در خصوص اداره و عملکرد اداره ثبت شرکتها با اشاره به اهمیت اطلاعات خصوصاً در استعلامات مقام قضائی و انتظامی و دستگاه‌های نظارتی اظهار داشت: از زمان تحویل گرفتن ثبت‌شرکت‌ها، اولین کاری که در دستور کار قرار گرفت، «ورود اطلاعات کامل» و «شفاف‌سازی» در این اداره مهم بود.

فرح زاده افزود: در این راستا، برای هر شرکت ۳۸ فیلد تعریف گردید، که اطلاعات کاملی از اشخاص حقوقی را شامل می‌شد. این فایل‌ها کاملاً استاندارد و در چهارچوب پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی است.

وی با اشاره به تعداد پرونده‌ها که حدود ۱۴ هزار شرکت ثبت‌شده را شامل می‌شود که به جهت امنیت اسناد و شفاف سازی برگ شماری، اسکن و ورود اطلاعات گردیده و این مهم تحقیقاً در سرزمین اصلی نادر و در مناطق آزاد بی‌سابقه می‌باشد، گفت.

مدیر ثبت شرکت‌ها در جزیره کیش با تاکید بر زمان‌بر بودن این پروسه و تلاش کارکنان خدوم اداره ثبت‌شرکت‌ها، ادامه داد: برای مقابله با مفقودی، فراموشی پرونده‌های واصلی و هرگونه سوءاستفاده احتمالی نیز، تمام این اطلاعات ثبت و در سامانه بارگزاری، و مشکلات بُعد مسافت برای ارباب رجوع برطرف شد.

فرج‌زاده تصریح کرد: اشکالات فنی محدودی نیز در سامانه وجود دارد که توسط متخصصین در حال رفع است.

وی ادامه داد: ثبت علائم و اختراعات نیز از وظایف تقنینی و اصلی و دغدغه مناطق آزاد کشور و صاحبان سرمایه است که تاکنون به سرانجام نرسیده است و خلأ آن حس می‌شود.

مدیر ثبت شرکت‌ها در جزیره کیش، پیوستن ایران به کنوانسیون مادرید را از دلایل سرزمین اصلی دانست و خاطرنشان کرد: آیا کنوانسیون می‌تواند ناقض قوانین فراملی باشد جای بحث دارد که می‌بایست با جلسات متعدد و تعامل با سرزمین اصلی به خروجی مثبت و وظیفه قانونی مناطق ازاد و دغدغه سرمایه گذاران رسید.

فرج زاده گفت: برای دست‌یابی به اهداف و منویات مقنن، حداقل اتفاقی که باید بیفتد این است که اگر کاملاً مستقل هم نشدیم، امکان استعلام علامت را از اداره کل مالکیت‌های معنوی داشته باشیم تا از سواستفاده و ثبت علائم مشترک جلوگیری شود و این کار با تشریک مساعی و هماهنگی با اداره کل مالکیت‌های معنوی میسر است؛ تا هم به وظیفه قانونی خود عمل کرده باشیم و خود مناطق این وظیفه را بطور مستقل انجام دهند و هم ارباب‌رجوع دچار بروکراسی‌های سرزمین اصلی نشده و دچار اتلاف زمان نگردد.

وی با تاکید بر ظرفیت جزیره کیش در پایلوت شدن ثبت انواع مالکیت‌های معنوی در سطح مناطق آزاد، گفت: تمامی مناطق آزاد می‌توانند از خروجی این اتفاق در کیش منتفع شوند. نظر به جایگاه تقنینی اداره ثبت شرکتها برای نیل به اهداف کلان سازمان ضرورت دارد به اداره ثبت شرکتها توجه خاص گردد.

مدیر ثبت شرکت‌ها در کیش افزود: ثبت برند و هواپیما و انواع شناور در محدوده مناطق از وظایف قانونی نحوه چگونگی اداره مناطق ازاد است که هم اکنون مسکوت مانده است. عملی شدن این اتفاق علاوه بر ایجاد جذابیت برای جزیره کیش، می‌تواند تعاملی مثبت بین دستگاه‌های ذیربط و مناطق آزاد باشد.

فرج‌زاده با اشاره به بیشترین تعداد ثبت شرکت‌ها در حوزه صادرات و واردات، در ارائه آمار این اداره گفت در سال ۹۷ تعداد ۲۰۳ شرکت به ثبت رسیدند که از این تعداد، ۶ شرکت خارجی و۴ شرکت مشارکتی بودند. وی ادامه داد: در سال ۹۸ نیز، ۱۹۵ شرکت که ۱ شرکت خارجی و ۲ شرکت مشارکتی بودند به ثبت رسیدند و در مجموع تقریباً نزدیک به ۱۴ هزار شرکت ثبت شده است.

وی تاکید کرد: شرکت‌های ثبت شده کاملاً دارای اقامتگاه قانونی مستقل بوده و عمدتاً فعال هستند.

مدیر ثبت شرکت‌ها در کیش تصریح کرد: در راستای منویات مقام معظم رهبری در سفارش به تولید، سعی کردیم در ثبت شرکت‌های تولیدی برای اقامتگاه قانونی به شرکت‌های تولیدی کمک کرده تاهزینه کمتری متحمل گردند.

فرج زاده افزود: تعداد زیادی از ارباب رجوع‌ها از قوانین برای معافیت مالیاتی بی‌خبر هستند که به دلیل این بی اطلاعی و تصور اینکه معافیت مالیاتی در مناطق ازاد می‌باشند، تشریفات قانونی مبنی بر تکمیل اظهارنامه به موقع مالیاتی و عدم انجام پلمپ دفاتر مشمول مالیات گردیده‌اند که در این حوزه به مراجعین اطلاع رسانی و تاکید بر رعایت تشریفات قانونی مشمول ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق ازاد را اظهار داشت.

وی گفت: شرکت‌های نوآوری به دلیل عدم همکاری ادارات ثبت شرکت‌های سرزمین اصلی جهت انتقال پرونده‌های ثبتی از سرزمین اصلی به مناطق ازاد و عدم ثبت شعبات را از دغدغه‌های این اداره برشمرد که این اشخاص امکان انتقال پرونده ثبتی خود را از سرزمین اصلی به مناطق ازاد ندارند.

مدیر ثبت شرکت‌ها در کیش افزود: امیدوارم شرایطی پیش بیاید که واگذاری و تأیید اسامی غیر ایرانی برای شرکت‌های خارجی بالاخص در آینده نزدیک در دستور کار قرار گیرد.

فرج زاده با اشاره به شرکت‌هایی که علی‌رغم ثبت بودن در اداره، فعالیتی ندارند، گفت: این شرکت‌ها در صورتی که ثبت شده باشند جز با دستور مقام قضائی اجازه منحل کردن آن را نداریم چرا که حقوق مالکانه اشخاص را نمی‌توان از انها سلب نمود وی در خصوص شرکت‌های غیر فعال افزود فقط می‌تواند تذکر یا دستور تعلیق بدهد که تعلیق شرکتها و رفع تعلیق آن نیز توسط پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی میسر است.

وی با تاکید بر عدم صحت خبری مبنی بر سوءاستفاده از طرح معافیت مالیاتی و فرار از آن با ثبت شرکت در مناطق آزاد گفت، طرق قوانین و شرایط گذاشته شده برای ثبت شرکت و دریافت مجوز فعالیت، به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد.

گفتنی است، عملکرد اداره ثبت شرکت‌ها، طی ۲ سال اخیر، ۳ بار مورد تقدیر واقع گردیده و همچنین ۲ بار از وزارت اقتصاد و دارایی (پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی) و ۱ بار نیز از دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، تقدیرنامه دریافت کرده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.