رایزنی برای بازگشایی مرز دریایی خرمشهر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از رایزنی با مقامات محلی عراق برای بازگشایی مرز دریایی خرمشهر و مرز تجاری و بین المللی شلمچه خبر داد.

به گزارش فرینا، اسماعیل زمانی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه این دو مرز دریایی و زمینی که در محدودۀ منطقه آزاد اروند قرار دارند از نیمۀ دوم اسفند ماه سال گذشته در پی بروز ویروس کرونا بسته شده‌اند افزود: منطقه آزاد اروند آمادگی دارد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صادرات کالا از این دو مرز را از‌سر بگیرد.

زمانی گفت: مقدمات لازم برای بازگشایی این دو پایانه مرزی و دریایی از جمله ضدعفونی و گندزدایی پایانه‌های صادراتی انجام شده و هم‌اکنون منتظر پاسخ رسمی مسئولان عراقی برای بازگشایی مجدد مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) و مرز تجاری شلمچه هستیم.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از حجم صادرات کالا به عراق از مرز دریایی خرمشهر به مقصد بندر بصره صورت می‌گیرد اظهار داشت: رونق تجاری به سود مردم دو کشور برادر عراق و ایران است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه تعدادی زیادی از شناور‌های منطقه با توقف صادرات کالا به عراق بیکار شده‌اند خواستار اجرای مقدمات بازگشایی مرز دریایی خرمشهر و مرز تجاری و بین‌المللی شلمچه توسط طرف عراقی شد.

زمانی گفت: بسیاری از صادرکنندگان خوزستانی به ناچار کالا‌های خود را از مرز‌های زمینی کردستان و کرمانشاه به عراق صادر می‌کنند.
وی تصریح کرد: اقتصادی‌ترین مسیر صادرات کالا از خوزستان به عراق، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر است.

مرز دریایی خرمشهر پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا به این کشور بازگشایی شد.
روزانه چندین فروند شناور تجاری پس از بارگیری کالا‌های مورد نیاز عراق از خرمشهر رهسپار بنادر ابوالخصیب و بصره می‌شوند.

مرز‌های زمینی چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر (اروندرود) سه مسیر مهم صادرات کالا به عراق از خوزستان هستند.
سال گذشته حدود ۱.۵ میلیارد دلار از این سه مرز تجاری و دریایی به عراق صادر شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.