تکمیل محور بیرجند ـ قاین تا پایان سال / منطقه ویژه اقتصادی نگینی در شرق کشور

استاندارخراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود در بازه زمانی سه ماه مشکلات آب و برق منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی مرتفع شود و این منطقه در توسعه استان مانند نگینی در شرق کشور می‌درخشد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری برنا، محمدصادق معتمدیان در بازدید از سایت مرکزی سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: توسعه راه‌ها زمینه‌ساز ایجاد توسعه در بخش اقتصادی و افزایش ترانزیت است که این مهم به عنوان یک دغدغه در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: در ارتباط با بحث وام دولت از بانک‌ها 50 میلیارد تومان از محل مجوز ماده 56 اخذ کردیم که در روزهای آینده پرداخت خواهد شد و محور بیرجند ـ قاین از این طریق حداکثر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
«پروژه احداث باند دوم جاده بیرجند ـ قاین به طول 100 کیلومتر در قطعات مختلف در دست اجراست و با تخصیص اعتبارات و پرداخت مطالبات پیمانکاران از سال گذشته شتاب بیشتری گرفته است.»
استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از راه‌های کلیدی در حوزه ترانزیتی محور سربیشه ـ درح ـ ماهیرود است که سال گذشته با رایزنی‌هایی که صورت گرفت دهه فجر22 کیلومتر این مسیر به پیمانکار واگذار شد، 50 کیلومتر در حال مطالعه و 31 کیلومتر باقیمانده فراخوان عمومی شده است.
وی افزود: سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام شد، 222 میلیارد تومان به راه‌های استان در مسیرهای نهبندان، بیرجند، قاین و سربیشه تخصیص داده شد که چهار برابر اعتبارات سال 97 است و این روند در لایحه بودجه 99 قرار داده شد که سرعت اتمام پروژه‌ها را افزایش دهیم.
معتمدیان اظهار داشت: با توجه به افزایش صادرات در سال گذشته پیشنهاد 24 ساعته شدن مرز ماهیرود توسط برادران افغان پیشنهاد شد که پیگیری‌های لازم در حال انجام است.
وی گفت: یکی از راهبردها در کشور کوتاه کردن مسیرهای ترانزیتی است که اتصال ماهیرود به فراه افغانستان 400 کیلومتر راه را برای 11 کشور آسیای میانه نزدیک‌تر خواهد کرد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش‌های متولی مرز ماهیرود جهش خوبی را در سال گذشته شاهد بودیم و علیرغم تمام محدودیت‌ها 44 درصد افزایش وزنی و 412 درصد افزایش ترانزیت کالا حاصل هماهنگی متولیان است.
وی بیان کرد: امسال هم از نظر ارزش 66 درصد و 13 درصد از نظر وزنی افزایش داشتیم که میزان صادرات به کشور افغانستان بوده است.
معتمدیان گفت: الان که بیشتر مرزهای کشور به دلیل شیوع کرونا به صورت تعطیل درآمده، مرز ماهیرود جزو معدود منطقه‌ای بوده که حتی یک ساعت هم تعطیلی نداشته است.
وی اضافه کرد: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یکی از واحدهای اقتصادی فعال و منحصر به فرد در کشور است که براساس آمار 49 واحد در این منطقه ثبت قرارداد شده و به دنبال سرمایه‌گذاری هستند که از این تعداد 16 واحد با سرمایه‌گذاری 130 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و 34 واحد با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: از واحدهای مورد نظر سه واحد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که احداث کارخانه فروسیلیس با ظرفیت 35 هزار تن و اشتغال قابل توجه خواهد بود.
وی گفت: در حوزه کاشی و سرامیک با سرمایه‌گذاری 250 میلیارد تومان و ظرفیت 10 میلیون مترمربع 50 درصد تجهیزات مورد نیاز در منطقه ویژه اقتصادی تولید و 50 درصد مابقی از ایتالیا آورده خواهد شد.
معتمدیان افزود: واحد پوشاک و نساجی با اشتغال هزار نفر که با همت سرمایه‌گذاران تا پایان سال شاهد افتتاح و بهره‌برداری آن خواهیم بود جزو سه واحد پیشرو در این بخش است که با سرمایه‌گذاری جمعی هشت هزار میلیارد ریال، یک هزار و 800 نفر اشتغالزایی خواهند کرد.
وی گفت: یکی از وظایف حاکمیت کمک به زیرساخت‌ها است که خراسان جنوبی استانی موفق در نهضت گازرسانی به مناطق مختلف شهری و روستایی است و اینکه در یک سال بیش از 369 روستا گازکشی و 700 واحد تولیدی گازدار شوند، اتفاق خوبی است.
معتمدیان با بیان اینکه 400 روستای باقیمانده تا پایان امسال گازدار می‌شود افزود: تا پایان دولت دوازدهم همه روستاهای بالای 20 خانوار استان از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.
وی گفت: پیش بینی می‌شود در بازه زمانی سه ماه مشکلات آب و برق منطقه ویژه اقتصادی مرتفع شود و این منطقه در توسعه استان مانند نگینی در شرق کشور می‌درخشد.
وی ادامه داد: یکی از موارد مورد پیگیری ایجاد مرکز تفرجگاهی و خرید در شان مردم خراسان جنوبی است که از سرمایه‌گذاران در این حوزه هم استقبال خواهیم کرد.
استاندار خراسان جنوبی امروز با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از واحد چرم سازی و کاشی و سرامیک در حال ساخت این منطقه بازدید کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.