در مراسم تقدیر و قدرانی از فعالین موزه مردم شناسی جزیره کیش به مناسب روز جهانی موزه مطرح شد:

حمایت سازمان منطقه آزاد کیش از طرح های توسعه موزه در جزیره کیش

سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش گفت: حمایت از تکمیل پروژه ها و طرح های توسعه موزه مردم شناسی بومیان جزیره کیش یکی از اولویت های مهم گردشگری در این منطقه می باشد که در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است

به گزارش فرینا، به مناسبت گرامیداشت فرا رسیدن 28 اردیبهشت روز جهانی موزه، مراسم تقدیر و قدر دانی از دست اندرکاران موزه مردم شناسی جزیره کیش با حضور سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرست معاونت گردشگری و جمعی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در این موزه برگزار شد.

سعید پورعلی، ضمن تبریک روز جهانی موزه بر ضرورت گسترش موزه مردم شناسی کیش اشاره داشت و گفت: باید زندگی، تمدن و فرهنگ بومیان در مجموعه موزه مردم شناسی کیش در معرض دید و نمایش عموم مردم و گردشگران قرار گیرد.

پورعلی با تاکید بر این که موزه در اکو سیستم گردشگری به عنوان یکی از جاذبه ها در هر منطقه و کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است اظهار داشت: شکل گیری یک موزه نیازمند اتکا به تاریخ، فرهنگ و تمدن یک کشور یا منطقه دارد.

وی تناسب فرهنگ و تمدن را در قالب جنبه های نرم افزاری و سخت افزاری یک کشور، شهر، ناحیه، قوم و قبیله برشمرد و افزود: فرهنگ از نظر نرم افزاری ناظر بر ارزش ها، نگرش ها، باورها و رفتار های یک کشور و منطقه است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بهره گیری از ظرفیت تمدنی را ابزارهای دست ساخته انسان عنوان کرد و گفت: ابزارهای روز مره زندگی، پوشش، وسایل امرار معاش، نوع معماری، نوع غذاها که مورد استفاده قرار می گیرد چهره های ملموس تمدنی کشور، منطقه یا یک شهر است که در کنار آن می توان  نگرش ها و باور های فرهنگی آن کشور را هم مشاهده کرد.

پور علی در ادامه سخنان خود افزود: یکی از اقدامات مهمی که در جزیره کیش صورت گرفته بهره گیری از ظرفیت های جامعه محلی بومی است که یک موزه ای تحت عنوان مردم شناسی بومیان کیش احداث شده و این موزه مردم شناسی امروز به یکی از جاذبه های جزیره کیش تبدیل شده و در سبد گردشگری این منطقه قرار گرفته است.

وی بر لزوم اهمیت احیا و بازسازی جنبه های فرهنگی و تمدنی در منطقه ای مثل جزیره کیش که منطقه گردشگری نمونه کشور است اشاره داشت و افزود: موزه مردم شناسی جزیره کیش یکی از ابعاد توانمند سازی جامعه محلی استکه با همت کیشوندان و مردم بومی و اصیل کیش راه اندازی شده است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش خاطر نشان کرد: بومی گرایی و محل گرایی برای هر گردشگر فرهنگی، تاریخی و بوم گرد آنقدر جذابیت و جاذبه دارد که برای آشنایی با این جنبه های تمدنی و فرهنگی مقصد گردشگری خود را جزیره کیش انتخاب می کنند.

همچنین در این مراسم پورعلی با اشاره به حفظ تنوع و تکثر تمدنی و فرهنگی موزه ها عنوان کرد: نباید این موضوع تحت تاثیر فرایندهای یکسان سازی فرهنگی یا جهان گرایی قرار گیرد و ابعاد محلی و خاص را از دست بدهیم.

وی با بیان این که تفاوت ها و تنوع زندگی ها در سطح جغرافیایی برای مردمی که جویای اصالت های فرهنگی تاریخی و علاقمند به این حوزه ها هستند بسیار ارزشمند است اظهار داشت: ابزارهای موسیقی، نوع تعاملی که بومیان با دریا داشتند در کرانه دریا خلاصه نشده و فرهنگ زندگی آنان رو به دریا و با دریا است.

سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش از موزه به عنوان یکی از دانشگاه ها یاد کرد و گفت:  خانه بومیان مردم شناسی کیش به عنوان یکی از کانون های تولید فرهنگی بیشترین تاثیر را در معرفی روایت سازی برای جزیره کیش و ساکنین  بومی این منطقه  بر عهده دارد و این اقدام یکی از کارهای ارزشمندی است که امروز دست اندرکاران موزه مردم شناسی بومیان کیش در آرامش و با بهره گیری از تکنیک های روز، دانش و مهارت موزه داری انجام می دهند.

محمد جاسم پور مدیر خانه مردم شناسی جزیره کیش،  هدف از راه اندازی این موزه را معرفی و حفظ میراث فرهنگی بومیان کیش عنوان کرد و افزود: خانه مردم شناسی بومیان کیش ضمن این که یکی از جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی جزیره کیش است، فعالیت های فرهنگی، جشنواره های مختلف، بازی های بومی محلی در این فضا دوباره احیا شده است.

جاسم پور در پایان  از افتتاح طرح اقامتگاه سنتی در سال آینده در این منطقه خبر داد و گفت:  بازسازی موزه، اتاق ها به سبک سنتی و مصالح بومی به کار گرفته شده است و در آینده نزدیک این مجموعه پذیرای گردشگران و ساکنین کیش خواهد بود. 

در پایان این مراسم و با حضور مسئولین سازمان منطقه آزاد کیش از دست اندرکاران خانه مردم شناسی جزیره کیش با اعطای لوح تقدیر قدر دانی شد.   

خبرنگار منطقه آزاد کیش امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.