در آغاز به کار نمایشگاه عکس های جاسم غضبانپور با موضوع آزادسازی خرمشهر صورت گرفت:

رونمایی از کتاب مجموعه عکس های ژوزف پلروس در کیش

با حضور اشتفان شلتس سفیر کبیر اتریش در ایران از کتاب مجموعه عکس های ژوزف پلروس نگاهی به ایران در ماه مبارک رمضان رونمایی شد

به گزارش فرینا، کتاب مجموعه عکس های ژوزف پلروس با نگاهی به ایران در ماه مبارک رمضان با حضور سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی، خسرو نشان معاون گردشگری و جمعی از مدیران و روسای ادارات سازمان منطقه آزاد کیش، اشتفان شلتس سفیر کبیر اتریش در ایران، هنرمندان و برخی از ساکنین جزیره کیش با رعایت ضوابط بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شنبه سوم خرداد در نگارخانه هنر معاصر کیش رونمایی شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم به رویداد دو گانه ای که یکی ریشه در سنت دیرپای رمضان و دیگری روایت گر دفاع مقدس این سرزمین اهورایی است اشاره داشت و  گفت: ژوزف پلروس اتریشی با هنر عکاسی نگاهی به ایران از دریچه ماه مبارک رمضان  و جاسم غضبانپور به بهانه ۳ خرداد و آزاد سازی خرمشهر و نماد مقاومت، ایثارگری و پیروزی را به تصویر کشیدند.

سعید پورعلی با بیان این که در آستانه پایان ماه مبارک رمضان که مصادف با سالروز آزاد سازی خرمشهر بود دو هنرمند ایرانی و اتریشی، یکی با نگاه به رمضان و دیگری با پرداختن به آزاد سازی خرمشهر با تصاویر خود فضای تعامل میان فرهنگی را فراهم آورده اند اظهار داشت: ژوزف پلروس بعد از اتوواگنر، با نگاهی دوباره به ایران از دریچه، ماه مبارک رمضان به این موضوع  پرداخته است.

پورعلی افزود: جاسم غضبانپور نیز به عنوان یک عکاس ایرانی و زخم خورده از جنگ تحمیلی با ثبت رشادت ها و دلاورمردی ها مدافعان وطن، یاد آور هشت سال دفاع مقدس است.

وی بیان داشت: روایت ها ماندگارند و از تلاش پلروس و غضبانپور بخاطر همت بلندشان تقدیر و قدردانی می کنیم.

همچنین در ادامه این مراسم اشتفان شلتس سفیر کبیر اتریش در ایران با بیان این که  آثار عكاسي «ژوزف پلروس» از حال و هواي  ماه مبارك رمضان در ايران الهام گرفته شده است گفت: آثار هنری عکاس اتریشی تاثیرات و خاص بودن ماه مبارک رمضان را  به خوبی به تصویر کشیده است.

سفیر کبیر اتریش در ایران ضمن تشکر و قدردانی از حمایت ارزشمند غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، برگزاري نمايشگاه عكاسي در این منطقه را مثبت ارزیابی کرد.

وی با بیان این که مهندس معمار ايراني ـ اتريشي گلمار مينا كمپينگر خطيبي كه به همراه موزه وين مسئول برگزاري نمايشگاه اوتو واگنر در جزیره کیش بود افزود: اين نمايشگاه در ساحل شرقي خليج فارس چهره جديد دیگري به روايت زيباي روابط اتريش و ايران اضافه خواهد كرد.

اشتفان شلتس روابط دو جانبه این دو كشور را  تاريخ مكتوب ٧٠٠ ساله، ٥٠٠ سال همكاري، ١٦٠ سال روابط کامل ديپلماتيك و ٦٠ سال حضور فرهنگي در تهران برشمرد.

مجید ملانوروزی با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر و سالروز آزاد سازی خرمشهر با اشاره به تلاش های هنرمندانی که رشادت ها و دلاورمردی های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را ثبت و ضبط کردند اظهار داشت: بعد از فتح خرمشهر این شهر، خرمشهر سابق نیست بلکه یک وابستگی فرهنگی شامل انسان روح، زمان، مکان و یک فرهنگ است 

ملانوروزی ادامه داد: خرمشهر یک خاطره قومی است و با توجه به این که امروز خوشحال هستیم و آزادی خرمشهر را جشن می گیریم اما هنرمندان، نویسندگان، عکاسان، نقاشان و معماران این مرز و بوم هستند که دوباره روح تازه زندگی را به این شهر بازگرداندند.

گفتنی است؛ روابط ایران و اتریش از یک سابقه طولانی و مستحکم برخوردار است و این رابطه به اوایل قرن ۱۶ میلادی یعنی آغاز سلطنت صفویه در ایران و حکومت خاندان هابسبورگ در اتریش برمی گردد و اولین سفیر شاه اسماعیل صفوی در سال ۱۵۳۳ به دربار اتریش اعزام می شود تا نخستین رابطه دیپلماتیک دو کشور به سندی  از جانب شاه طهماسب اول در سال ۱۵۲۲ به خاندان هابسبورگ ارسال شده است. 

همچنین تاسیس فرهنگستان خاورشناسی اتریش، زمینه نزدیکی فرهنگی بیشتر دو کشور را از طریق فارغ التحصیلان این مرکز فراهم آورده است.

جوزف ون هامر پورگشتال نخستین فردی بود که دیوان حافظ را به زبان آلمانی ترجمه کرد و سهمی در شکل گیری علاقه گوته به حافظ و دیوان شرقی ـ غربی او پیدا کرد.

خبرنگار منطقه آزاد کیش امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.