مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس عنوان کرد؛

مناطق ویژه اقتصادی فرصتی برای توسعه صنایع معدنی

مناطق ویژه اقتصادی نقش بسزایی در تحقق توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کنند. این مناطق زمینه ورود و تسهیل در جذب سرمایه و فناوری‌ را به کشورهای مختلف فراهم می‌کنند.

کشورهای مختلفی با اتکا به مزیت‌های قانونی این مناطق توانسته‌اند در مسیر توسعه حرکت کنند. بر همین اساس نیز در کشور ما ایجاد مناطق ویژه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته تا تولید شتاب بیشتری بگیرد. در همین حال منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‎فارس براساس مزیت‌های کشور در تامین منابع معدنی و انرژی شکل گرفته است. برای بررسی نقش این منطقه و تاثیرگذاری آن در رشد و توسعه صنایع‌معدنی واقع در آن و جذب سرمایه، با حسن خلج‌طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس گفت‌وگو کرده‌ایم.

حسن خلج‌طهرانی در گفت‌وگو با صمت تاکید کرد: توسعه زیرساخت‌ها در این منطقه با هدف جذب سرمایه‌گذار به آن ادامه دارد. انتظار می‌رود با اجرای طرح‌های توسعه، این منطقه به قطب فولاد کشور تبدیل شود. متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

هدف از راه‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی از سوی دولت را چه می‌دانید؟

هدف از ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، انتقال فناوری، توسعه صادرات غیرنفتی، ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید، صادرات مجدد، ترانزیت و ترانشیپ و انتقال کالا، رشد و توسعه اقتصادی، افزایش، توسعه فناوری مدرن و همچنین تحقق توسعه است. حضور صنایع در این مناطق، زمینه افزایش مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادراتی آنها را فراهم می‌کند. در همین حال به تقویت مزیت‌های رقابتی، توسعه صنایع انرژی‌بر و گسترش تولیدات بر محور صادرات منجر می‌شود. به‌علاوه آنکه زمینه پشتیبانی از تولیدات داخلی و ایجاد تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، انتقال فناوری و سرمایه را به سرزمین اصلی را فراهم می‌کند. در چنین شرایطی کشور در مسیر توسعه و همسو با اقتصاد جهان قرار خواهد گرفت.
گفتنی است مناطق ویژه وسیله‌ای برای ورود به بازارهای جهانی هستند و زمینه بهره‌گیری از برتری‌های نسبی اقتصاد داخلی در بازرگانی بین‌المللی را فراهم و علاوه بر آن، پلی مستحکم میان اقتصاد ملی و بین‌المللی ایجاد می‌کنند.

در حال‌حاضر، چند منطقه ویژه در کشور فعالیت می‌کنند؟ جایگاه منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس را در میان آنها چطور ارزیابی می‌کنید؟

درحال‌حاضر، 64 منطقه مصوب‌شده و 17 منطقه ویژه اقتصادی فعال در سطح کشور وجود دارد. در این میان، منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس به‌عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی کشور با کاربری معدنی و فلزی، اقدام به استقرار صنایع بزرگ تولید فولاد، آلومینیوم و سایر صنایع مربوط کرده است. این منطقه، جزو مناطق ویژه برتر کشور از نظر جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، صادرات غیرنفتی و تولید است. هم‌اکنون نیز به‌عنوان قطب تولید فولاد، آلومینیوم، آند، تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی فعالیت می‌کند.

سهم منطقه ویژه خلیج‌فارس را در توسعه صنعتی به‌ویژه در بخش فلزات چه میزان می‌دانید؟

این منطقه تاکنون موفق شده با استقرار صنایع مادر و شرکت‌های بزرگی مانند فولاد هرمزگان جنوب، فولاد کاوه جنوب کیش، صبا فولاد خلیج‌فارس و گندله‌سازی مادکوش به یکی از قطب‌های اصلی فولاد کشور تبدیل شود. چنانچه طرح‌های توسعه درنظر گرفته شده و پروژه‌های مطرح شده در این منطقه به مرحله بهره‌برداری برسند، ظرفیت تولید فولاد در این منطقه به حدود 10 میلیون تن افزایش خواهد یافت و درنتیجه حدود 40 درصد از فولاد کشور در این منطقه تولید خواهد شد. گفتنی است واحدهای آلومینیوم المهدی و هرمزآل با مجموع ظرفیت تولید 257 هزار تن شمش در این منطقه واقع شده‌اند و این یعنی این منطقه یکی از قطب‌های اصلی آلومینیوم کشور است.

با چه راهکارهایی می‌توان زمینه جذب سرمایه‌گذار را به این منطقه فراهم کرد؟

فراهم آوردن زیرساخت‌ها، ورود و جذب سرمایه‌گذاران جدید به این منطقه را سرعت می‌بخشد. درنتیجه می‌توان به احداث و استقرار هرچه بیشتر صنایع به‌ویژه صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم، فولاد، روی، پتروشیمی و نفت در منطقه امیدوار بود. البته امکانات زیرساختی قابل‌توجهی برای این منطقه در نظر گرفته شده است. ازجمله آنکه نیروگاه‌های متعدد برقی که در منطقه استقرار یافته، امکان تولید حدود 2000 مگاوات برق را فراهم کرده است. در همین حال با احداث آب‌ شیرین‌کن‌های در حال ساخت، ظرفیت تولید آب در این منطقه تا 300 هزار مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس چگونه می‌تواند در تحقق اهداف تعیین شده برای آن موفق باشد؟ عملکرد این منطقه چه تاثیری بر صنایع کشور دارد؟

موفقیت در تحقق بخشیدن به اهداف کلان منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با عملی شدن برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده درباره ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها اجرایی می‌شود. در همین راستا، منطقه ویژه خلیج‌فارس طرح‌های جامع مختلفی را تهیه کرده است که از آن جمله می‌توان به طرح‌های جامع آب منطقه، برق منطقه، گاز منطقه و طرح جامع شهری اشاره کرد. گفتنی است تمامی طرح‌های یادشده آماده اجرا هستند. با اجرای طرح‌های جامع یادشده، زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم خواهد شد. این موضوع به منزله توسعه صنعتی و اقتصادی در کشور کمک است، چراکه می‌تواند امکان افزایش تولید فولاد و آلومینیوم کشور را فراهم کند. به‌علاوه آنکه تاثیر بسزایی بر اضافه شدن تولید برق کشور و همچنین افزایش ظرفیت‌های تخلیه بارگیری کل کشور، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال دارد.

منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس با چه مساحتی راه‌اندازی شده است؟ آیا امکان گسترش و توسعه فعالیت‌های آن وجود دارد؟

این منطقه با مساحت 2100 هکتار فعالیت اولیه خود را شروع کرد. درحال‌حاضر، تقریبا تمامی اراضی قابل واگذاری در سایت 2100 هکتاری به سرمایه‌گذاران منتقل شده است. با توجه به تقاضاهای متعددی که برای سرمایه‌گذاری در منطقه وجود دارد، این منطقه با برنامه‌ریزی لازم موفق به اخذ مصوبه هیات دولت برای الحاق 2500 هکتار به اراضی منطقه شده است. در همین حال، عملیات آماده‌سازی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در سایت توسعه 2500 هکتاری در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.