مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد؛

بازآفرینی بافت فرسوده مطابق طرح جامع و تفصیلی مصوب در حال انجام است

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بازآفرینی بافت فرسوده از اولویت های این سازمان است، گفت: ساماندهی بافت های فرسوده شهر قشم براساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در حال اجراست.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، نورالله کرمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: طرح جامع شهری، طرحی بلندمدت است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی شهری، سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آنها تعیین می‌شود.
کرمی ادامه داد: همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی در طرح جامع شهری تهیه و تنظیم می گردد و تمامی طرح ها و برنامه های حوزه شهرسازی باید مطابق این طرح تعریف و اجرایی شود.
وی اضافه کرد: سازمان منطقه آزاد قشم نیز مطابق قانونن اداره مناطقه آزاد کشور به عنوان نهاد اصلی تصمیم گیر و اجرایی در این منطقه در تاریخ 30/4/1392 طرح جامع شهر قشم را به تصویب رسانده و سایر طرح ها و برنامه های حوزه شهرسازی با هماهنگی این طرح در حال اجرا است.
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به تعریف طرح تفصیلی شهری، تصریح کرد: طرح تفصیلی شهر قشم، طرحی است که براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع به موارد جزئی تر از جمله نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محلات، موقعیت و مساحت دقیق زمین، شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری و اولویت های مربوط به مناطق بهسازی و نوسازی و توسعه و موقعیت کلیه عوامل مختلف شهری می پردازد.
کرمی افزود: طرح تفصیلی شهر قشم نیز در تاریخ 2/12/1396 در کمیسیون ماده 8 به تصویب رسیده و پس از آن تمام فعالیت های شهرسازی، تعیین کاربری، تراکم ساختمانی و... در شهر قشم مطابق این طرح تایید و اجرایی می شود.

بهسازی بافت فرسوده مطابق طرح جامع شهر قشم

مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه درباره وضعیت عملیات بهسازی و ساماندهی بافت های فرسوده در شهر قشم، گفت: این سازمان با توجه به اهمیت و جایگاه خاص محله های سنتی و بافت قدیمی، با انتخاب یک مشاور به صورت ویژه این محدوده را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و در تاریخ 20/2/1395 طرح بافت فرسوده شهر قشم را به تصویب رسانده است.
کرمی پیرامون ویژگی های طرح بافت فرسوده، تصریح کرد: برای اجرای طرح مصوب نیاز است تا همزمان با حفظ بافت کلی، اقدام به نوسازی و بهسازی معابر و برخی منازل در این مناطق مطابق طرح تفصیلی شهر و طرح بافت فرسوده قشم انجام شود.
وی ادامه داد: ساماندهی بافت های قدیمی شهر قشم براساس طرح جامع شهری و طرح تفصیلی مصوب این سازمان در مساحتی حدود 155 هکتار و با تعریف پروژه هایی در پهنه های مشخص در حال اجرا بوده و احیای بافت فرسوده از اولویت های سازمان منطقه آزاد قشم است.
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به موانع انجام کامل طرح بافت فرسوده این شهر، گفت: مطابق طرح مصوب برای ساماندهی و بهسازی بافت قدیم و فرسوده نیاز به آزادسازی و تعیین تکلیف برخی عرصه ها در محله های شهر قشم است که برای حل این مشکل نیازمند همراهی بیشتر از سوی مردم، دادستان محترم شهرستان و دیگر ارکان بازآفرینی شهری هستیم.
کرمی اضافه کرد: در طرح مصوب بافت فرسوده و قدیم شهر قشم، محل هایی به عنوان نقاط اولویت دار در محله های چابهار و کوی صاحب الزمان تعیین شده و با حل مشکل تملک در این مناطق می توانیم شاهد سرعت گرفتن اجرای این طرح باشیم.
مدیر امور شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: تمامی ارکان حاکمیت در شهر باید به کمک سازمان منطقه آزاد قشم بیایند و با همدلی به حوزه بازآفرینی شهری ورود کنند تا بهبود وضعیت در بافت قدیمی حاصل شود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.