مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی خبر داد:

کمک 500 میلیارد ریالی شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی برای مقابله با کرونا

شورای راهبردی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی 300 میلیارد ریال برای مقابله با شیوع بیماری کرونا اختصاص داده بود که این مبلغ به طور کامل هزینه شده است و 200 میلیارد ریال دیگر نیز تصویب شده است.

به گزارش فرینا به نقل از نیپنا، سید امید شهیدی‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بندرماهشهر به مناسبت بیست‌ و‌ سومین سالگرد تاسیس منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اظهار‌ کرد: در سال 76 بنا به تصویب هیئت وزیران، مقرر شد منطقه ویژه تخصصی در زمینه صنعت پتروشیمی و زیر نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی احداث شود.

شهیدی نیا افزود: به علت ویژگی‌های خاص این منطقه و به جهت دسترسی به آب‌های آزاد، وفور خوراک در دسترس و سایر منابع مورد نیاز، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به عنوان یکی از هاب‌های اصلی توسعه صنایع پتروشیمی منظور شد که خوشبختانه در گام جهش اول و دوم، توسعه بسیار خوبی در این منطقه به خصوص در سال‌های ۸۰ تا ۸۷ شاهد بودیم.

شهیدی‌نیا به تشریح فعالیت واحدهای صنعتی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پرداخت و عنوان کرد: از زمان تاسیس منطقه ویژه تاکنون ۱۰۹ واحد فعال صنعتی در منطقه مستقر داریم، تقریبا ۲۰ واحد آن، واحدهای بالادستی و میانی صنعت پتروشیمی و ۱۵ واحد دیگر واحدهای پایین‌دستی به شمار می‌روند و سایر واحدها نیز غیرشیمیایی و خدماتی هستند که خدمات جمعی صنعت را اینجا مهیا می‌کنند، همچنین علاوه بر آن ۴۳ کارگاه کوچک در منطقه فعال هستند.
وی افزود: به همین اندازه واحد در دست ساخت یا نیمه‌کاره داریم که به دلیل شرایط اقتصادی کشور فعالیت آنها کند شده است، بخشی از وظایف ما این است که در این زمینه آسیب‌شناسی کرده و مشکلات را رفع کنیم، چرا که تقریبا ما ظرفیتی در حدود ۲۶ میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی در این منطقه نصب شده داریم، این عدد ۳۷ درصد ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور را که به میزان حدود ۷۰ میلیون تن است، شامل می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از اجرای 9 طرح پتروشیمی درسال جاری خبر داد و گفت: وضعیت طرح‌های در دست اجرا، وضعیت مطلوبی است و در حال حاضر ۳۰ پروژه در دست اجرا داریم که مجموعه‌ای از صنایع بالادستی، میانی و عمدتا صنایع پایین‌دستی و غیرشیمیایی هستند، از مجموع این ۳۰ طرح، امیدواریم امسال ۹ طرح آن به بهره‌برداری برسد، ۷ طرح دیگر نیز در سال گذشته داشتیم که مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

برای 500 نفر در سال 99 شغل ایجاد می‌شود

شهیدی نیا با تشریح جزئیات این 9 طرح اذعان کرد: اجرای این طرح‌ها ازجمله طرح شیرین‌سازی نفتا بوعلی سینا و پتروکیمیای ابن سینا با سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری، برای 500 نفر ایجاد شغل خواهند کرد، بدون شک این طرح‌ها می توانند ظرفیت تولید و اشتغال ما را افزایش دهند، در تلاشیم که این روند توسعه و ساخت در منطقه ادامه داشته باشد، در حال حاضر نیز ۱۷ طرح در دست مذاکره داریم و بخش امکان‌سنجی و اعطای مجو‌زها در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: با افتتاح واحدهایی که در سال جاری آغاز خواهند شد جهش سوم منطقه ویژه اقتصادی محقق می‌شود، در قالب جهش سوم، ظرفیت تولید از ۷۰ میلیون تن به ۹۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی افزایش پیدا می‌کند، در سال ۱۴۰۴ نیز به میزان ۱۳۰ میلیون تن افزایش ظرفیت را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تنوع محصولات پتروشیمی منطقه را در کشور منحصر به فرد دانست و تصریح کرد: بعد از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، اینجا دومین هاب صنایع پتروشیمی کشور است، از لحاظ تنوع محصولات پتروشیمی متنوع تر از عسلویه بوده و محصولاتی مانند محصولات پتروشیمی کارون و خوزستان منحصر به فرد هستند.

شهیدی نیا ادامه داد: تعداد محدودی نیز طرح‌های جدید تعریف شده که برای همکاری اعلام آمادگی شده و متقاضیان در حال مراجعه هستند، هر چند که در توسعه منطقه با محدودیت‌هایی مواجه شدیم، به همین منظور فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی مطرح شد و در مرحله مطالعه است، در این صورت می‌توان زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیشتر منطقه را فراهم کرد.

کمک 500 میلیارد ریالی شورای راهبردی به بندرماهشهر برای مقابله با کرونا

وی با اشاره به اقدامات صنایع پتروشیمی در حوزه مقابله با کرونا گفت: صنایع پتروشیمی با تجهیز بیمارستان صنایع پتروشیمی، سه بخش را به بیماران کرونایی اختصاص داده بودند که تاکنون بیش از 400 بیمار را بستری و مداوا کرده و بیش از 75 درصد این افراد شاغلین صنعت پتروشیمی نبوده‌اند؛ هزینه درمان این 400 نفر بیش از 50 میلیارد ریال بوده که از محل شورای راهبردی هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در پایان با اشاره به اقدامات شورای راهبردی صنایع پتروشیمی افزود: 5 میلیون لیتر آب ژاول توسط پتروشیمی کارون در کشور به‌صورت رایگان توزیع شده، در کنار این موضوع 50 هزار بطری الکل نیز در بخش‌های عمومی ادارات و بیمارستان‌ها توزیع شد. شورای راهبردی صنایع پتروشیمی 300 میلیارد ریال برای مقابله با کرونا اختصاص داده بود که این مبلغ کاملا هزینه شده همچنین 200 میلیارد ریال دیگر برای مقابله با کرونا در منطقه نیز تصویب شده است.

در این مراسم سرپرست روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز گفت: ما در رویکردی جدید، در نظر داریم نشستهای رسانه ای را به صورت دوره ای و در طول سال برگزار  کنیم.

محسن ادیبی افزود: این روابط عمومی اعتقاد دارد ارزش اطلاع رسانی، پاسخگویی، شفاف سازی موضوعات خبری و توضیح به افکار عمومی در خصوص سوالات و ابهامات مرتبط با فعالیتهای منطقه، کمتر از اصل فعالیتها نیست.
وی، خاطر‌نشان کرد: خبرنگاران از اجزای اصلی جریان اطلاع رسانی در جامعه هستند و تلاشهای ایشان، از طریق تبیین حقیقت به استقرار عدالت کمک می‌کند.

ادیبی تصریح کرد: در‌ آغاز جهش سوم صنعت پتروشیمی، امیدواریم با تکمیل طرحهای توسعه ای، در آینده ای نزدیک شاهد شکوفایی و رونق بیشتر این صنعت ارزش آفرین در منطقه باشیم و برای نیل به این هدف، نقش رسانه ها بسیار موثر و کارآمد خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.