مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

معدن‌کاران باید از ماشین‌آلات روز دنیا استفاده کنند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: فعالان بخش معدن و فرآوری‌های مواد معدنی برای ارتقای فعالیت‌های خود باید از تجهیزات و ماشین‌آلات روز دنیا و علم و دانش نوین استفاده کنند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، محمدرضا عبدالرحیمی در جلسه رفع موانع و مشکلات فعالان حوزه معدن منطقه آزاد ماکو اظهار داشت: استفاده از روش‌های سنتی در استخراج و فرآوری معدن امروز بازده اقتصادی مطلوبی نداشته و نیاز است فعالیت‌های معدنی به صورت علمی و صنعتی پیگیری شود تا کمترین آسیب به عرصه‌های ملی و طبیعی وارد شود.

عبدالرحیمی در ادامه با بیان اینکه اعمال قانون اصل مهمی برای تمام امور به‌شمار می‌رود افزود: رفع موانع و مشکلات معدن‌کاران در سایه قانون و رفع بروکراسی‌های زائد امکان‌پذیر است و در این خصوص سازمان منطقه آزاد ماکو تمام تلاش خود را در این زمینه اعمال خواهد کرد.

وی با اشاره به مشکلات معدن‌کاران در زمینه ورود ماشین‌آلات سنگین معدنی اضافه کرد: طی پیگیری‌هایی که از مراجع ذیربط داشتیم ورود ماشین آلات سنگین متحرک و ثابت مورد نیاز برای پروژه‌های معدنی، همانند خودروهای سواری با پلاک منطقه آزاد و نصب سیستم GPS با بهره‌گیری از مزیت‌های ماده (۱۴) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی امکان‌پذیر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: محصور نبودن منطقه آزاد ماکو، دستگاه‌های نظارتی گمرکی را نگران کرده است لذا با هماهنگی‌هایی که با پلیس راهنمایی رانندگی انجام گرفته شد با نصب پلاک و دستگاه جی پی اس این مشکل حل می‌شود.

عبدالرحیمی با اشاره به اینکه حوزه معدن می‌تواند نقش بسزایی در تحقق جهش تولید ایفا کند، گفت: از همین رو نیز توسعه معادن در منطقه آزاد ماکو با جدیت دنبال می‌شود.

تامین سوخت تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، بانکی و حل بروکراسی‌های زائد اداری از جمله مسائل و مشکلاتی بودند که معدن‌کاران در این جلسه بیان داشتند.

صاحبان معادن این منطقه به‌دلیل کمبود ماشین‌آلات معدنی اعم از لودر، بولدوزر، گریدر و سنگ شکن و در عین حال عدم امکان استفاده از مزیت‌های موضوع ماده ۱۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد نتوانسته‌اند از مزیت‌ها، فرصت‌ها و پتانسیل‌های منطقه آزاد ماکو برای توسعه این بخش و ایجاد ارزش افزوده برای کشور بهره‌مند شوند.

یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار ارزشمند برای رشد اقتصادی کشور بدون اتکای به درآمدهای نفتی، معادن است که در این میان وجود تنوع مواد معدنی، منطقه آزاد ماکو را در زمره مناطق معدنی شاخص کشور مطرح کرده است.

درحال حاضر ۱۴ معدن فعال در حوزه سنگ‌های تراورتن، مرمریت، سلیس، مس، منزیت، بازالت، گچ و شن و ماسه در این منطقه فعال است و چندین معدن نیز در حال اکتشاف است که در صورت اتمام، پروانه بهره‌برداری برای آنها صادر خواهد شد.

منطقه آزاد ماکو با سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت بزرگترین منطقه آزاد کشور است که در شمال آذربایجان‌غربی واقع شده است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.