راه اندازی بزرگترین سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری

بزرگ‌ترین سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در منطقه ویژه اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری با تلاشی دانش‌بنیان به عنوان یک طرح کلان ملی فناوری راه‌اندازی شد، این طرح به تامین امنیت غذا، اقدامات درمانی و ذخایر راهبردی و مورد نیاز کشور می‌انجامد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، یکی از مهم‌ترین دغدغه کشورها، با توجه به افزایش جمعیت کره زمین، تامین غذای مورد نیاز مردم، انبار و نگه‌داری صحیح و بدون ضایعات این مواد، افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از بروز عفونت در بدن افراد سالم است. این اهداف جز با استفاده از تجهیزات کاملا استریل محقق نمی‌شود.
دنیا برای رسیدن به این هدف مسیر به‌کارگیری پرتوی گامای ساطع شده از عنصر شیمیایی کبالت ۶۰ را درپیش گرفته است. در ایران هم برای نخستین بار یک شرکت دانش‌بنیان با تلاش فناورانه در سال ۹۰ موفق به تاسیس و راه‌اندازی بزرگترین سایت هسته‌ای پرتودهی گاما در منطقه سیستان و بلوچستان شد. این سایت‌ها از اساسی‌ترین زیرساخت‌ها در تحقق بند ۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با افزایش کمی و کیفی تولید به حساب می‌آیند.
مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان شارپرتوایرانیان، گفت: این شرکت با عقد قرارداد با شرکت‌های هندوستانی، روسی و مجارستانی و با همت کارشناسان و متخصصان خود، موفق شد خود را به عنوان یکی از دارندگان دانش فنی طراحی، ساخت و بهره‌برداری از سامانه‌های پرتودهی گاما در بخش خصوصی کشور معرفی کند.
سیدرضا رفیعی ادامه داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، سازمان ایمنی مواد غذایی اروپا، سازمان غذا و داروی آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان بهداشت جهانی بر استفاده از مواد غذایی پرتودیده تاکید دارند و قوانین مختلفی برای جلوگیری از واردات محصولات آغشته به سموم شیمیایی مانند متیل بروماید و اتیلن اکساید وضع کرده‌اند.
رفیعی گفت: این قوانین سخت‌گیرانه باعث شده است صادرات محصولات باغی، کشاورزی، غذایی و پزشکی کشور با مشکل مواجه شود. به همین دلیل وجود این سایت کمک بزرگی به صادرکنندگان است تا محصولات خود را به صورت استانداردشده به دیگر کشورها ارسال کنند.
محصولات و خدمات این شرکت در کاهش واردات و جلوگیری از ارزبری هم موثر است، مثلا افزایش ماندگاری محصولاتی مانند پیاز و سپس فرآوری تولید پودر پیاز به بالا رفتن تولید این محصول استراتژیک و وارد نشدن آن به کشور منجر شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.