در هفت سال گذشته تحقق یافت؛

جذب ۴۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مجموع سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی طی هفت سال گذشته به ۴۱ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش فرینا، «احمد جمالی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در مناطق آزاد قابل مقایسه با سرزمین اصلی نیست، اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی از داخل کشور طی سال‌های اخیر در مناطق آزاد قابل توجه بوده و بخش خصوصی در این راستا مشارکت خوبی داشته است.

جمالی با اشاره به ۴۱ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری های داخلی و خارجی از سال ۹۲ تا ۹۸ افزود: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان مجموعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و ۲۰۰ میلیون دلار حجم سرمایه گذاری خارجی بوده است.

وی با اشاره به سهم قابل توجه بخش خصوصی در رشد و توسعه مناطق آزاد عنوان کرد: نسبت تاثیر سرمایه گذاری های جذب شده بر عملکرد عمرانی سازمان های مناطق ۶.۵ برابر بوده که می تواند الگوی مناسبی برای سرزمین اصلی باشد.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: حضور پررنگ بخش خصوصی در مناطق آزاد این نوید را می دهد که اگر بستر مناسب برای سرمایه گذاری داخلی فراهم شود هموطنان با همه توان خود برای توسعه کشور گام بر می دارند.

جمالی با بیان اینکه صادرات و حضور در بازارهای بین المللی و منطقه ای از مهمترین اهداف سرمایه گذاری در مناطق آزاد است، خاطرنشان کرد: تولید محصولات در مناطق آزاد و ورود آن به سرزمین اصلی در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است و همزمان ۹۵۰ میلیون دلار نیز صادرات به خارج از کشور را نیز داشته ایم.

وی با بیان اینکه حجم مبادلات کالای تولیدی در مناطق به خارج و داخل کشور در سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است، تصریح کرد: بیش از ۴ میلیارد دلار نیز صادرات عبوری داشته‌ایم.

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه کل واردات سال گذشته به مناطق آزاد از طریق کالاهای مصرفی و همراه مسافر ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، تاکید کرد: رویکرد مناطق آزاد صادراتی است یا به نوعی صادرات محور محسوب می شوند.

جمالی گفت: کمک به تولید و سرمایه گذاری در مناطق آزاد موجب اشتغال بیشتر در این محدوده ها می شود که کل اقتصاد کشور بر اساس این اهداف ترسیم شده است.

به گزارش ایرنا، مناطق آزاد، محدوده‌های جغرافیایی هستند که با هدف حمایت از صنعت داخلی و تسهیل واردات، صادرات و ترانزیت کالا غالباً در نزدیکی مرزها و مبادی گمرکی ایجاد شده و قوانین محدودتر و تشریفات گمرکی ساده‌تری نسبت به سرزمین اصلی دارند.

این محدوده‌ها از شمول بسیاری از قوانین سرزمین اصلی خارج هستند و به دلیل تسهیلات، امکانات، معافیت‌ها و امتیازهای در نظر گرفته شده برای آن‌ها، می‌تواند بستر مناسبی را برای تولیدکنندگان کالاهای صادراتی، بازرگانان و فعالان صنعت ترانزیت ایجاد کند.

کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند، ماکو و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، در حال حاضر هشت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ایران را تشکیل می‌دهند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.