اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

منطقه ویژه اقتصادی ری، سومین منطقه ویژه اقتصادی خصوصی در ایران به دنبال جهانی شدن

منطقه ویژه اقتصادی ری یکی از نزدیکترین مناطق اقتصادی نزدیک به پایتخت است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و فرایندهای شکل‌گیری آن در محدوده‌ای ۲۱۰۰ هکتاری کلید خورده است و امروز اهدافی برای جهانی شدن را پیگیری می‌کند.

منطقه ویژه اقتصادی ری یکی از مناطق فعال اقتصادی است که به عنوان یک مجتمع صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده و به دلیل نزدیکی به پایتخت به عنوان بزرگترین بازار مصرف و مرکز سیاسی ـ اقتصادی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.
همجواری این منطقه با فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و امکان استفاده از سیستم حمل و نقل هوایی گسترده (داخلی و بین المللی) از دیگر مزیت‌های آن محسوب می‌شود. این منطقه اقتصادی با اهدافی چون حمایت از فعالیت‌های اقتصادی و روابط تجاری بین‌المللی، ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی و مدیریتی کارآمد، تحریک اقتصاد منطقه ای، تولید و پردازش کالا، انتقال تکنولوژی، صادرات مواد غیرنفتی، ایجاد مشاغل خلاق، جذب و حمایت از سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، ایجاد گذرگاهی ترانزیتی و ارتباط با کشور‌های خارجی و حداکثرسازی بازده منطقه ویژه و سرمایه‌گذاران آن آغاز به فعالیت کرده و درصدد است تا توسعه مجموعه‌ای با عملکرد‌های چندمنظوره ترکیبی و پایدار ایجاد کند.

منطقه ویژه اقتصادی ری در چارچوب "قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی" تأسیس شده است و به موجب این قانون شرکت سرمایه گذاری ری (RIC) کنترل این منطقه را بر عهده دارد.
دسترسی‌های جاده ای، بزرگراهی و ترانزیتی (آزاد راه تهران ـ قم و جاده قدیم تهران ـ قم)، همجواری با شهرک صنعتی شمس آباد به عنوان یک منطقه صنعتی، امکان دسترسی ریلی با توجه به قرار گیری در مسیر راه آهن، همجواری با شهر فرودگاهی آتی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و رونق تجاری منطقه در آینده، همجواری با منطقه آزاد تجاری- صنعتی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و امکان واگذاری زمین و فعالیت به صورت ۱۰۰ درصد به بخش خصوصی از مهمترین مزایای این منطقه محسوب می‌شوند.

منطقه ویژه اقتصادی شهر ری، واقع در حومه شهر تهران، نقش قابل توجهی در جذب سرمایه گذاری‌های تجاری و اموال غیر منقول بومی و بین المللی خواهد داشت. هدف از احداث این منطقه ویژه اقتصادی علاوه بر جذب سرمایه گذاری‌های خارجی و داخلی با هدف توسعه، جذب بنگاه‌هایی است که مایل اند از طریق تأسیس مؤسسات تجاری، در این منطقه سرمایه گذاری کنند.

چشم اندازی که این منطقه در نظر دارد، ایجاد بستری برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی با ارزش افزوده، جذب تجارت در سطح جهانی، و حمایت از سرمایه گذاری است که تحقق آن به ایجاد یک بستر سرمایه گذاری و یک چارچوب توسعه بستگی دارد، بستری که قادر به رقابت با سایر مناطق اقتصادی در سطح جهانی باشد و چارچوبی که بتواند علاوه بر جلب اطمینان سرمایه گذاران، جهت گیری مشخصی از نظر پتانسیل و کیفیت توسعه در اختیار قرار دهد.

برای دستیابی به این چشم انداز، منطقه ویژه اقتصادی ری در نظر دارد تا بستری برای توسعه ارزش افزوده پایدار ایجاد کرده و با جذب بنگاه‌های بازرگانی جهانی، قدم در راه دستیابی به ارزش افزوده پایدار در حوزه اقتصاد بردارد. این پروژه باید در نوع خود بهترین باشد و از توانایی لازم برای رقابت در سطح جهانی با سایر مناطق اقتصادی این منطقه برخوردار باشد. ایده و طرح جامع این منطقه با توجه به این هدف مشخص شده و چارچوبی برای توسعه آن تعیین شده که ضمن جلب اطمینان سرمایه گذاران، جهت گیری مشخصی از نظر پتانسیل و کیفیت توسعه به دست می‌دهد.
حمایت از سرمایه گذاری و یکپارچه سازی پایدار برنامه‌های دیگری است که در مسیر دستیابی در این منطقه ویژه دنبال می‌شود.

منطقه ویژه اقتصادی ری "بهترین بودن"  از نظر ایجاد بهترین بستر‌های توسعه و سرمایه گذاری و ارائه بهترین شیوه مدیریت را به عنوان والاترین هدف خود مطرح می کند تا بتواند به این وسیله پاسخگویی مؤثربه نیاز‌های بازار و سرمایه گذاران داشته باشد.

فرصت‌های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی ری

 فعالیت‌های نمایشگاهی، دفاتر تجاری، مرکز همایش، مراکز اقامتی، کارخانجات مونتاژ، کارخانجات سورتینگ و بسته بندی، کارخانجات فرآوری محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی و دامپروری، فعالیت انبارداری، سردخانه داری، حمل و نقل کالا و فعالیت‌های مرتبط به کارگر از مهمترین زمینه های سرمایه گذاری برای علاقه مندان و فعالان اقتصادی است. 

علاوه بر آن خدمات حرفه‌ای و پشتیبانی و آموزشی، فعالیت‌های مرتبط با امور مواد غذایی و آشامیدنی، فعالیت‌های مرتبط با صنایع مربوط به انرژی‌های پاک و فعالیت‌های مرتبط با مهندسی، ابزار دقیق و صنایع سبک نیز در این زمینه مدنظر هستند.

برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، خدمات زیرساختی شامل برق، آب، سوخت، راه آهن، خطوط ارتباطی و... در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.