کردی:

ایران باید در مسیر برنامه توسعه‌ای چین قرار بگیرد / چابهار هاب بهینه دسترسی به ۳ بازار بزرگ دنیا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر این که ایران باید در مسیر برنامه توسعه ای چین (یک جاده، یک کمربند) قرار بگیرد، گفت: چابهار هاب بهینه دسترسی به ۳ بازار بزرگ دنیاست.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کُردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل ترکیبی نقش مهم و استراتژیکی در حمل‌ونقل دنیا دارد، اظهار کرد: در حمل‌ونقل ترکیبی خیلی عوامل درگیر است که اگر یکی از این عوامل لنگ بزنند، حوزه حمل‌ونقل دچار مشکل خواهد شد.

کردی با طرح این پرسش که چرا چابهار در ادبیات بین‌المللی خیلی به آن توجه می‌شود، ادامه داد: در دروس اولیه اقتصاد می‌خوانیم که عوامل تولید شامل نیروی کار، مواد اولیه، زمین و فناوری است. یک عاملی که خیلی کم در قیمت تمام‌شده از آن غافل بودیم هزینه حمل‌ونقل بوده است. در یک دوره‌ای تا قبل از دهه 90 به دلیل شکاف فناوری  بین رقبا، عدم امکان دسترسی‌های خوب برای نیروی انسانی هزینه حمل‌ونقل در قیمت تمام‌شده کالا خیلی موردتوجه قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: این در حالی است که در دو دهه اخیر اتفاقات مهمی در این بخش روی‌داده است؛ طرف در هند نشسته برای آمریکا کار می‌کند. سفارش کار آمریکا در کشور چین انجام می‌شود، در بحث مواد اولیه یک‌زمان گفته می‌شد باید کارخانه‌ها در کنار مواد اولیه مستقر شود، اما امروز از برزیل سنگ‌آهن به خلیج‌فارس می‌آید و در بندرعباس به ما 4 دلار می‌دهند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: تأمین سنگ‌آهن از داخل کشور  از سنگاه، جیرفت یا... 12 دلار است! درواقع اهمیت و اولویت مواد اولیه وزن خود را در قیمت تمام‌شده کالا را ازدست‌داده است.

کردی بابیان اینکه فناوری هم تقریباً چنین وضعیتی را دارد، گفت: یک روزی اپل می‌گفت من پول فناوری می‌گیرم و حالا حالاها کسی به من نمی‌رسد. الآن شیائومی چین رکورد اپل را شکسته است.
وی با اشاره به اینکه تولید فولاد یک روزی در انحصار کشوری بود اما ایران در این بخش به‌عنوان کشوری که دارای لایسنس است، معادلات را تغییر داده، اظهار کرد: در فضای رقابت کشور چین می‌گوید در سال 2030 به این نقطه برسم و در سال 2050 کشور اول شوم و دنیا را تسخیر کنم. وقتی چین این را می‌گوید همه منتظر هستند که آنها برنامه‌ای در این رابطه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد:  آن‌ها می‌گویند یک جاده یک کمربند؛ این بدان معناست که اگر چین می‌خواهد قدرت اول دنیا شود باید بر ابزارهای حمل‌ونقل و دسترسی و رسیدن به بازارهای هدف را داشته باشد. بنابراین کسی می‌تواند در عصر آینده و آرایش جدید اقتصادی دنیا سهم و نقش داشته باشد که بتواند در شقوق حمل‌ونقل و رسیدن به بازارها سهم داشته باشد.
کردی با تأکید بر اینکه هرکسی در این مدار قرار بگیرد می‌تواند سهم ببرد و کسی هم که در این مسیر نباشد به‌سختی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد، افزود: واقعیت آن است که حمل‌ونقل از قیمت‌تمام‌شده کالا حذف شدنی نیست.

وی با یادآوری اینکه اهمیت و قدرت دسترسی و ارتباطات بسیار مهم است، گفت: سال 94 یک سرمایه‌گذار بزرگ نفتی از آلمان به چابهار آمده بود. خیلی اصرار به انتقال کارخانه از آلمان به چابهار داشت. از این سرمایه‌گذار پرسیدم چرا چابهار را انتخاب کردید. در پاسخ نقشه جهان را به بنده نشان داد و بازارهای هدف خود را علامت‌گذاری کرده بود. سه بازار مهم آسیای میانه، روسیه و شرق اروپا. آفریقا و  یکی هم آسیای شرقی در این نقشه مشخص‌شده بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: این سرمایه‌گذار آلمانی گفت که بهینه‌ترین جا برای دسترسی به بازارهای هدف کجاست و بلافاصله جواب داد که چابهار بهترین نقطه برای دسترسی به بازارهای جهانی است.

کردی یادآور شد: چابهار یک نقطه بهینه برای دسترسی به سه بازار بزرگ دنیاست. مشخص است در فضای رقابت آتی این نکته بسیار مهم است. این مسئله از چند بعد موردتوجه باشد؛ یکی اینکه درجایی برای تولید مستقر باشید و بتوانید محصول را وارد بازار کنید. از سوی دیگر به‌عنوان یک هاب، بارانداز و انبار بخواهیم کالا را درجایی مستقر کنیم چون ممکن است جابجایی خطوط تولید با این حجم سرمایه‌گذار چندان منطقی نباشد.
وی افزود: این‌ها دو دو تای ساده اقتصادی است که چرا چابهار یک مزیت است. در مناسبات اقتصادی منطقه نیز همه متوجه اهمیت چابهار هستند؛ چندی پیش در یک کنفرانس ویدئویی که روسیه، آذربایجان، هند و یک کشور از منطقه اوراسیا در آن حضور داشتند مهم‌ترین مسئله فعال کردن کریدور شمال ـ جنوب از مسیر چابهار بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: 20 جولای 2020 (سه روز دیگر) کنفرانس دومی را روس‌ها برگزار می‌کنند که از ایران نیز برای حضور در آن دعوت کرده‌اند. موضوع این کنفرانس کریدور شمال-جنوب است و  روس‌ها اصرار دارند که حتی در ایام کرونایی این کریدور را فعال کنند. قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان طی سال‌های اخیر به‌طور متوسط یک رشد پایدار 4 درصد به بالا رشد اقتصادی داشته‌اند. در اقتصاد این بدان معناست که اتفاقات بزرگی در این کشورها می‌افتد که باید در برنامه‌ریزی‌ها به این مسئله توجه ویژه شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.