طرح ۷۰ واحدی پرورش ماهی در حاشیه رودخانه ارس اجرایی می‌شود

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی گفت: طرح ۷۰ واحدی پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه رودخانه ارس واقع در اراضی ملی منطقه آزاد تجاری ارس در شهرستان جلفا با ۱۴۰۰ تن در شرف تأسیس است.

به گزارش فرینا، قاسم جعفروند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با اشاره به اجرای طرح پرورش ماهی در حاشیه رودخانه ارس، اظهار داشت: این طرح در محدوده شهرستان‌های جلفا و خداآفرین اجرایی می‌شود.

جعفروند ادامه داد: با حفر چاه سطحی به ظرفیت 6 هزار تن انواع ماهیان پرورشی که پروژه‌های 20 تنی انفرادی به تعداد 16 مورد در مرحله بهره‌برداری، 11 مورد در مرحله تأسیس و 64 مورد متقاضی در مراحل تکمیل پرونده هستند.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی طرح جامع شرکت خوشه صبا در شهرستان خداآفرین را مورداشاره قرارداد و گفت: این طرح شامل پروژه 125 تنی پرورش ماهی قزل آلا و 125 تنی ماهی کپور، 125 تنی ماهیان خاویاری و تکثیر و تولید 6 میلیون قطعه‌ای بچه ماهی قزل آلا؛ فاز اول ماهیان سردابی به ظرفیت 62 تن و کل طرح تکثیر در سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: طرح 70 واحدی پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه رودخانه ارس واقع در اراضی ملی منطقه آزاد تجاری ارس در شهرستان جلفا با 1400 تن در شرف تأسیس است.

جعفروند به تفاهم‌نامه همکاری مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این تفاهم به‌منظور تولید و پرورش ریز جلبک در حاشیه دریاچه ارومیه عقد شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از تفاهم‌نامه مربوطه دستیابی به بیوتکنیک اقتصادی پرورش ریز جلبک در سیستم‌های مختلف و سویه‌های متفاوت با اولویت سویه‌های موجود در منطقه است.

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی به توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای تحقیقاتی بیوتکنولوژی در حوزه پرورش ریز جلبک اشاره کرد و افزود: با مشارکت بخش خصوصی و ترویج صنعت پرورش ریز جلبک به‌منظور تنوع بخشیدن به محصولات شیلاتی استان در کشاورزی و بخش زمین‌های حاشیه دریاچه ارومیه و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بیولوژیکی و اقتصادی موجود در حاشیه دریاچه ارومیه و سواحل آن جهت توسعه اشتغال پایدار با توسعه صنعت ریزجلبک است.

وی بابیان اینکه در صورت تولید ریز جلبک‌ها در استان، دست آوردهای اقتصادی فراوانی را شاهد خواهیم بود، ابرازداشت: با توجه به کاربرد جلبک‌ها در صنایع غذایی، تغذیه تولید دارو، رنگ‌دانه، مواد شیمیایی می‌توان انتظار درآمدزایی خوبی را داشت.

جعفروند گفت: در بخش شیلات و آبزیان در اکوسیستم‌های آبی جلبک‌ها و فیتوپلانکتون ها بخش مهمی از زنجیره غذایی موجودات آبزی و ماهی‌ها را تشکیل می‌دهند و لذا بخش عمده‌ای از تولیدات آبزیان چون مستقیماً وابسته به وجود جلبک هستند، در توسعه شیلات استان تأثیر خوبی خواهد گذاشت.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.