محسن نریمان:

آذربایجان اولین شریک تجاری ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در جلسه همفکری سفیر جدید ایران در آذربایجان گفت: آذربایجان مهمترین و بزرگترین کشور حوزه قفقاز جنوبی و شریک تجاری اول منطقه آزاد ارس در زمینه صادرات و سرمایه گذاری است.

به گزارش فرینا، محسن نریمان در این جلسه که با حضور سفیر جدید ایران در آذربایجان، نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جلفا در ارس برگزار شد با اشاره به سهم 40 درصدی بازار صادراتی ارس به آذربایجان گفت: طی پنج سال اخیر بالغ بر 97 میلیون دلار صادرات قطعی از منطقه آزاد ارس به جمهوری آذربایجان انجام گرفته است و از مجموع 518 میلیون دلار صادرات انجام گرفته در 12 ماهه سال 98، جمهوری آذربایجان سهم 41 درصدی این بازار را در اختیار داشته است.

نریمان با تاکید بر اینکه ارتباط ما از لحاظ مسائل تجاری فرهنگی و اقتصادی با جمهوری آذربایجان از دیرباز ارتباطی تنگاتگ و دوستانه بوده است افزود: بیشترین حجم سرمایه گذاری های خارجی محقق شده در ارس مربوط به کشورهای آذربایجان و ترکیه می باشد و 50 شرکت تولیدی خدماتی و بازرگانی آذربایجانی در ارس ثبت شده است و در حال حاضر 8 شرکت تولیدی با سرمایه گذاری آذربایجانی با اشتغالزایی 600 نفر در ارس فعال می باشد و امیدواریم این تعاملات در این دوره رونق بیشتری داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علیرغم همه تحریم ها و بسته شدن مرزها، ارس جزو نوادر مناطق آزاد کشور بود که صادراتش را افزایش داده است و طی پنج سال اخیر در ارس یک هزار و 60 فقره گواهی مبدا با ارزش دلاری بیش از 62 میلیون دلار به کشور آذربایجان صادر شده است و میزان ترانزیت خارجی به جمهوری آدربایجان نیز در مدت مشابه بیش از 12 میلیون دلار بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در این دیدار پیگیری ایجاد نمایشگاه دائمی معرفی و عرضه محصولات تولیدی ارس در باکو، ایجاد دانشگاه مشترک ارس و آذربایجان و تحصیل بخشی از دانشجویان باکو در این دانشگاه، فعال سازی مجدد قطار مشهد ـ نخجوان را از سفیر جدید ایران در آذربایجان خواستار شد.

نریمان تکمیل و اجرای جاده و خط آهن جلفا ـ قلی بیگ‌لو و نمایندگی‌هایی از بانک‌های جمهوری آذربایجان در منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ارس را خواستار شد و افزود: تحقق این خواسته می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به تبادلات اقتصادی و تجاری را رفع کند و موجبات توسعه روابط ایران با قفقاز را فراهم نماید.

گفتنی است؛ سیدعباس موسوی، سخنگوی کنونی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی حکمی به عنوان سفیر جدید در جمهوری آذربایجان منصوب شده و قرار است تا شهریور ماه در سمت سخنگویی انجام وظیفه کند. پیش از این جواد جهانگیرزاده، سفیر تهران در باکو بود.

موسوی در حاشیه حضور خود در منطقه آزاد ارس از چند شرکت تولیدی محدوده ارس بازدید کرد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.