رونمایی از نخستین پمپ هیدرولیک چاه‌های نفت ساخت ایران در منطقه آزاد اروند

نخستین پمپ هیدرولیک مولتی فاز سطح الارضی چاه‌های نفت که توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی شده با حضور رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در منطقه آزاد اروند رونمایی شد.

به گزارش فرینا، معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در مراسم رونمایی از این محصول، گفت: این محصول که با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به تولید داخلی رسیده، زمینه اشتغال ۹ هزار نفر ساعت را به طور مستقیم و غیر مستقیم، در کشور ایجاد کرده است.

سیدعلی موسوی با اشاره به ساخت و تولید نخستین نسل تولید پمپ‌های هیدرولیک رفت و برگشتی مولتی فاز دابل دابلکس سطح الارضی استخراج و انتقال نفت و گاز توسط شرکت دانش بنیان، اظهار داشت: این محصول برای بازگشت چاه‌های نفت غیرفعال و غیر تولیدی نفت وگاز مناطق خشکی کشور وارد مدار تولید و  بهره‌برداری قرار گرفته است.

موسوی با تأکید بر اینکه کشور با بهره گیری از این دستاورد از وابستگی فنی و مهندسی صنعت نفت به کشورهای دیگر  خارج خواهد شد، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه صنعتی امکان تولید صیانتی از چاه‌های غیر فعال کشور و افزایش تولید تا پنج هزار بشکه نفت از چاه‌های مرده به ازای هر دستگاه پمپ فراهم می‌شود.

وی تولید هر دستگاه از این نمونه پمپ ها را صرفه جویی ارزی چهار میلیون دلاری برای صنعت کشور دانست و افزود: امکان تزریق، میعانات گازی مازاد بر تولید صنعت نفت به چاه‌های نفت و گاز مناطق خشکی و دریایی در این پروژه وجود دارد و با اجرایی شدن این پروژه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه ملی در قبال تولیدی شدن همراه غیر فعال، به چرخه اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند توان فشار افزایی چاه های نفت و گاز از ۲۰ PSI تا  ۱۴۰۰ PSI را هدف دیگر این محصول دانست و گفت: توان تلمبه و انتقال نفت و گاز از ۱۰۰ بشکه در روز تا ۱۰۰۰۰ بشکه در روز، توان فشار افزایی نفت خام همراه با گازهای همراه و آب و نمک و ذرات جامد و ماسه های همراه نفت و گاز، توان  پمپاژ نفت تا ۹۸ درصد گازهای همراه و توان پمپاژ گاز همراه تا ۱۰۰ درصد بدون آسیب دیدن پمپ و خاموش شدن تلمبه از توانایی های تولید این محصول است.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.