در گفتگوی مدیر صنایع و انتقال فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد ارس با اقتصاد 24 مطرح شد؛

منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور / تعداد و تنوع کاربری صنایع در ارس بیش از سایر مناطق است

مدیر صنایع و انتقال فناوری‌های پیشرفته و دبیر ستاد جهش تولید سازمان منطقه آزاد ارس گفت: منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است و در حال حاضر در حوزه صنعت حدود 203 واحد تولیدی در این منطقه فعالیت دارند.

به گزارش فرینا، آیدین جهانگیری، در مورد فعالیت های واحدهای صنعتی در این منطقه به خبرنگار اقتصاد24 گفت: منطقه آزاد ارس صنعتی‌ترین منطقه آزاد کشور است و در حال حاضر در حوزه صنعت حدود 203 واحد تولیدی فعال یعنی واحد‌هایی که دارای پروانه بهره بردای، در حال بهره برداری و تولید محصول هستند داریم و در حدود بیش از 200 واحد در حال ساخت داریم، یعنی جواز تاسیس دارند و در حال ساخت هستند و در آینده به بهره برداری خواهند رسید.
جهانگیری افزود: در واحد‌های تولیدی منطقه رشته کاربری‌های مختلفی در حال فعالیت هستند اعم از حوزه پوشاک که امروز بالغ بر 20 واحد تولیدی است علاوه بر آن در رشته کاربری سلولوزی، شیمیایی، آرایشی بهداشتی، دارویی، نفت و گاز واحد‌های پالایشگاهی، خودرو و صنایع فلزی و غذایی هم دارای واحد‌های تولیدی هستیم. در زمینه برق و الکترونیک هم واحد‌های فعال داریم که برخی برای اولین بار در ایران تولید شده اند مانند ریل‌های حفاظتی.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل اسفند ما شروع به تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده و لباس‌های بیمارستانی کردیم و واحد‌هایی که در زمینه‌ای آرایشی و بهداشتی مشغول فعالیت بودند و عطر و ادکلن و پرفیوم تولید می کردند، خط تولیدشان را به محلول‌های ضدعفونی تغییر دادیم که هنوز هم مشغول تولید هستند.

مدیر صنایع و انتقال فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد ارس بیان کرد: چند واحد تولید ماسک هم وجود دارند و به علت اینکه در ارس کارخانه تولید پارچه مخصوص ماسک داریم، اقدام به راه اندازی واحد‌های تولید ماسک کردیم و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.
جهانگیری افزود: اخیرا هم کارخانه فولاد را به بهره برداری رساندیم که در حال تولید شمش‌های فولادی هستند و چند واحد کوچک پالایشگاهی هم در حال ساخت داریم و انشااالله تا دو تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
وی اظهار کرد: محصولات واحد‌های تولیدی در منطقه آزاد ارس به خارج از کشور هم صادر می‌شود و هم از این محدوده به داخل سرزمین اصلی واردات دارد و در منطقه هم محصولات به فروش می‌رسد.
دبیر ستاد جهش تولید سازمان منطقه آزاد ارس به آمارهای سرمایه گذاری در حوزه صنایع منطقه آزاد ارس و رشد دو برابری در سرمایه گذاری داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: سرمایه داخلی جذب شده در سال گذشته، ١٣٠٧7 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سال ٩٧ حدود ٢ برابر بوده است. سرمایه خارجی جذب شده در سال ٩٨ نیز ٨٣ میلیون دلار بود که در مقایسه با سال ٩٧ دو برابر شده است.
جهانگیری در ادامه گفتگو با اقتصاد 24 توضیح داد: تعداد واحد‌های صنعتی موجود در منطقه آزاد ارس نسبت به سایر مناطق آزاد کشور بیشتر است و از نظر نوع کاربری نیز تنوع بیشتری دارد و در واقع در این زمینه حرف اول را می‌زند.
وی در پاسخ به این سوال که شیوع کرونا چه تاثیری بر صنایع این منطقه داشته تاکید کرد: شیوع کرونا در واحد‌های صنعتی منطقه آزاد ارس تاثیرات مثبتی گذاشت چرا که در این وضعیت کمک بیشتری به صنایع شد تا محصولاتشان را به فروش برسانند و غیر از مدت کوتاهی که به علت کرونا برخی کارخانه‌ها مجبور به تعطیلی قسمتی از خط تولید شدند، مشکل دیگری برای این واحدها به وجود نیامد، ولی با توجه به اینکه کرونا قابل پیش بینی نیست، با توجه به پروتکل‌های بهداشتی که ابلاغ شد، امروز واحد‌های صنعتی با ظرفیت کامل کار می‌کنند.
وی افزود: تسهیلات کرونایی هم برای واحد‌های تولیدی که از کرونا متضرر شدند در نظر گرفتیم و بعد از بررسی درخواست ها، به کارخانجاتی که واجد شرایط بودند تسهیلات لازم داده شد.
مدیر صنایع و انتقال فناوری‌های پیشرفته سازمان منطقه آزاد ارس در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر تخصیص تسهیلات کرونایی، قسمتی از مدیریت صنایع به اعطای تسهیلات به واحد‌های تولیدی می‌پردازد. در سال گذشته که سال رونق تولید بود و با توجه به تبصره 18 در سال 98 حدود ٣٣٦٠ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید مصوب و معرفی شده به بانک‌های عامل داشته‌ایم که چیزی حدود 9 برابر بیشتر از سال 97 بود و امسال هم همین روال را ادامه خواهیم داد و پیش بینی می کنیم این آمار از سال 98 بیشتر هم باشد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.