توسعه شبکه آب و فاضلاب منطقه آزاد اروند اعتبارات بیشتری می خواهد

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند، توسعه شبکه آب و فاضلاب شهرهای آبادان و خرمشهر را نیازمند اعتبارات بیشتری دانست.

به گزارش فرینا، موعود شمخانی با حضور در برنامه بازتاب سیمای مرکز آبادان، از عملکرد این معاونت در احداث و ترمیم شبکه آب و فاضلاب شهرهای آبادان و خرمشهر دفاع کرد و افزود: سال ۱۳۹۲ که سازمان منطقه آزاد اروند مدیریت شهرهای آبادان و خرمشهر را به دست گرفت، با وجود گذار از مرحله بازسازی پس از جنگ، این دو شهرستان همچنان نیازمند بازسازی در زیرساخت های خود بودند.

شمخانی تمام شبکه آب و فاضلاب موجود در این دو شهرستان را نیازمند احداث مجدد و بازسازی دانست و گفت:  در بسیاری از مناطق آبادان و خرمشهر فقط خانه سازی شکل گرفته و به شبکه آب و فاضلاب و دیگر زیرساخت ها، کم ترین توجهی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه حاکمیتی سازمان منطقه آزاد اروند تصمیمم بر آن شد  که علاوه بر تخصیص بودجه توسط سازمان،آورده ای از دستگاه های اجرایی مورد نظر نیز بیاوریم. به طور مثال سال ۹۶ طی تفاهم نامه ای با آب و فاضلاب کشور، مبلغ ۴۰۰میلیارد تومان برای توسعه و بازسازی شبکه آب و فاضلاب آبادان و خرمشهر، قرارداد منعقد کردیم.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند طبق برآورد سال جاری مبلغ مورد نیاز برای بازسازی شبکه آب و فاضلاب خرمشهر را ۴هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: بیش از نیمی از شبکه آب وفاضلاب  خرمشهر نیاز به بازسازی، توسعه و احداث دارد تا بتوانیم یک شبکه بروز را برای مناطق موجود راه اندازی کنیم که مدت زمان اجرای آن به تأمین منابع مالی، بستگی دارد.

شمخانی بودجه معاونت عمران سازمان منطقه آزاد اروند در سال گذشته را ۱۱۸میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ برای تخصیص کل پروژه های عمرانی بوده است.

وی تصریح کرد: توانستیم طی یک قرارداد ۱۲۰ میلیارد تومانی با آب و فاضلاب استان مناطقی که شرایط بحرانی تری را داشتند در نظر بگیریم و به طور اشتراکی این مناطق را پوشش دهیم البته باید متذکر شوم که سازمان منطقه آزاد اروند ناظر و مسئول بخشی که خودش ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه آورده، می باشد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند خاطرنشان کرد: در حوزه آب خرمشهر؛ کوی ویلا، ایثار، بهروز، کارمندان و دوربند شرقی همچنان در حال کار هستیم که بخشی نیز به پایان رسیده است. همچنین باید اشاره کنم همه این مناطق احداث شبکه بوده اند.

شمخانی در توضیح بخش فاضلاب شهرستان خرمشهر، اظهار داشت: در منطقه اباره، فرحانیه، دوربند شرقی، صد دستگاه و جزیره مینو همچنان در حال کار هستیم و ساماندهی ۱۴ دستگاه پمپاژ فاضلاب خرمشهر نیز در قرارداد با استان قید شده است که ۷ میلیارد تومان بودجه نیز به آن اختصاص داده شده.

وی، سهم خرمشهر از این ۱۲۰ میلیارد تومان را ۴۸ میلیارد تومان و مابقی را متعلق به آبادان دانست و افزود: در حوزه آب شهرستان آبادان تمام منطقه امیرآباد شامل این طرح می شود که تا امروز ۸۰ درصد از آن رشد فیزیکی داشته و اکثر نقاط به بهره برداری رسیده است.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: در منطقه امیرآباد ۲۲ میلیارد تومان قرارداد اولیه با آب و فاضلاب بسته ایم که تأکید می کنم این میزان بودجه، هزینه اولیه بوده و به همین اندازه نیز تعدیل خواهد گرفت و در مجموع  این منطقه به تنهایی ۴۰ میلیارد تومان هزینه داشته که بخش های باقی مانده در حال انجام است.

شمخانی ادامه داد: در دهکده بریم تمام شبکه آب اصلاح شده، طویشه، بخشی از ذوالفقاری و کوی طلاب نیز نقاطی بودند که شبکه آب در آنجا احداث شده است .

وی از رفع یک مشکل اساسی محیط زیستی در آبادان خبر داد و افزود: متأسفانه تا سال گذشته تمام فاضلاب بیمارستان طالقانی توسط نهری به نام چوسان وارد رودخانه بهمنشیر می شد که بحث بسیار مهم و خطرناکی برای سلامت مردم منطقه بود که در این معاونت با اولویت این کار را شروع و ۹ماه پیش فاضلاب بیمارستان طالقانی را به شبکه فاضلاب شهری وصل نمودیم. نهر چوسان دغدغه اهالی محیط زیست بود که با رفع آن از استمرار یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری کردیم.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: اعتباراتی که در منطقه موجود است جوابگوی تأمین توسعه زیرساخت های شهری نیست. لازم به ذکر است که با وجود تمام کارهایی که تا کنون انجام شده و زمانی که بخشی را که در دست داریم به پایان برسد؛ به شرایط صفر خواهیم رسید و نه ایده آل. شاید بتوانیم بگوییم آب و فاضلاب منطقه به استاندارد رسیده اما در مراحل بعد باید به فکر توسعه باشیم که نیاز به اعتبارات کلان تری دارد.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.