با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور؛

افتتاح خط تولید کامیون «شایان دیزل» در منطقه ویژه اقتصادی شیراز

رئیس جمهور کشورمان خط تولید و مونتاژ کامیون شایان دیزل (کامیون های کشنده دافران) را در منطقه ویژه اقتصادی شیراز به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح کرد.

به گزارش فرینا، این خط تولید که از بزرگ ترین خطوط تولید کامیون های کشنده جنوب کشور است از جمله طرح های مهم و اثر گذار صنعتی استان فارس است که می تواند نقش مهمی در توسعه این استان داشته باشد.
این طرح عظیم با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و همچنین با حضور معاون وزیر صمت، استاندار فارس و معاون وی، رئیس سازمان صمت استان فارس، مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی استان در محل پروژه افتتاح شد.
در این مراسم رئیس جمهور با تقدیر از زحمات مدیران اجرایی و سرمایه گذاران این طرح بزرگ صنعتی، دستور  بهره برداری از آن را صادر نمود.

**استانداردهای ۸۵ گانه برای اولین بار توسط شرکت شایان دیزل طی شد

در این مراسم معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در چهار ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید خودروهای تجاری و سنگین در کشور ۱۲ و نیم درصد رشد داشته است افزود: در حال حاضر میزان تولید سالانه کامیون و کشنده در کشور به ۳۶ هزار دستگاه، کامیونت ۲۴ هزار دستگاه و انواع اتوبوس ۱۵ هزار دستگاه رسیده است.
مهدی صادقی نیارکی از طرحی سخن گفت که طی آن با استفاده از ظرفیت کارخانجات تولید خودروهای تجاری، می توان خودروهای سنگین و نیمه سنگین کشور را نوسازی کرد.
صادقی نیارکی از رئیس جمهور درخواست نمود برای تحقق این مهم دستور همکاری به بانک مرکزی برای تامین تسهیلات ارزی و ریالی داده شود.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص طرح تولید کامیون کشنده شایان دیزل نیز گفت: این طرح که شاهد بهره ‌برداری از آن هستیم ظرفیت تولید سالانه سه هزار دستگاه کشنده را دارد.
وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح که زمینه ۱۰۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده، ۲۸۷ میلیارد تومان به نرخ جاری سرمایه ‌گذاری شده است.
صادقی نیارکی افزود: این خودروساز توانسته استانداردهای ۸۵ گانه را برای اولین بار در کشور طی کند و تنها مشکل آن نیز بحث تامین و تخصیص ارز است که امیدواریم با همکاری بانک مرکزی این مشکل رفع شود.

**کاهش نرخ بیکاری در شیراز و فارس با بهره برداری از طرح های بزرگ صنعتی 

استاندار فارس نیز در این مراسم با بیان این که بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری استان فارس از 16 و نه دهم درصد به کمتر از 7 درصد کاهش یافته است گفت: کاهش نرخ بیکاری استان، نشان از موفقیت دولت در اجرای برنامه های پیش بینی شده داشته و برآیند این اقدامات، اثر مستقیم بر سفره های مردم دارد.
عنایت ا... رحیمی با اشاره به بهره برداری از واحد تولید کامیون کشنده در منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت:10 درصد از حجم ناوگان سنگین کشور متعلق به فارس است و این استان با دارا بودن 34 هزار کامیون رتبه نخست را در این زمینه در کشور دارد.
رحیمی با یادآوری آن که رونق حمل کالا و مواد اولیه تاثیر مستقیم بر رونق اقتصادی دارد ادامه داد: اجرای طرح تولید کامیون های کشنده شایان دیزل در توسعه اقتصادی فارس نقش مهمی خواهد داشت.

**سوله رها شده ای که ظرف یک سال تبدیل به یکی از بزرگترین طرح های صنعتی منطقه ویژه اقتصادی شیراز شد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز نیز با اشاره به اجرای پر سرعت این طرح گفت: با همت برادران قلی زاده از طریق سرمایه گذاری شرکت شایان دیزل، سوله نیمه تمامی که سال ها پیش توسط شرکت ایران خودرو در منطقه ویژه اقتصادی شیراز احداث اما پس از آن به صورت نیمه کاره به حال خود رها گردیده بود هم اکنون تبدیل به طرح عظیم تولید کامیون های کشنده شده است.
نادر طیبی بیان داشت: این طرح با سرعت زیاد اجرا و پس از یک سال از شروع سرمایه گذاری، شاهد بهره برداری از آن هستیم.
طیبی با اشاره به این که جواز تاسیس و پروانه بهره برداری کارخانه تولید کامیون های کشنده توسط منطقه ویژه اقتصادی شیراز صادر شد افزود: با بهره برداری از این طرح برای 100 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد که به زودی این تعداد به 160 نفر خواهد رسید.
وی یادآور شد: این پروژه صنعتی بزرگ تماماً با آورده سرمایه گذار و بدون دریافت تسهیلات بانکی اجرا شده است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز با اشاره به وجود 62 کارخانه فعال و 70 کارخانه در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی شیراز گفت: دو طرح صنعتی شامل شرکت آرای سان رونیکا تولید کننده انواع لوازم آرایش با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان آورده سرمایه گذار بدون اخذ تسهیلات و یک میلیون دلار سرمایه گذار خارجی و شرکت بهسازان توسعه آرمان با حجم سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی به صورت ریالی و پنج میلیون دلاری به صورت ارزی از طرح های آماده افتتاح در این منطقه است.
طیبی  اظهار داشت: محدودیت ها و مشکلات عمده ای بر سر راه جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی شیراز وجود دارد که عمده آن کمبود زیر ساخت هایی همچون آب و برق است که در مسیر جذب سرمایه گذار و جهش تولید، مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: با وجودی که طبق ماده 18 قانون چگونگی تشکیل مناطق ویژه، سازمان های مسئول ایجاد زیرساخت همچون مخابرات، آب ، برق، گاز و ... باید  تا درب ورودی مناطق ویژه و شهرک ها و نواحی صنعتی، زیر ساخت ها را آورده و تحویل دهند تا این مناطق شبکه داخلی زیرساخت ها را اجرا نمایند اما سازمان های مذکور به این مهم عمل نکرده و عملاً با این وضعیت امکان توسعه و جذب سرمایه گذار به کندی انجام می شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شیراز تاکید کرد: دست یاری به سوی تمامی سازمان های مذکور دراز کرده و درخواست می کنم برای برای تحقق شعار جهش تولید، اشتغال، رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری این زیرساخت ها را در اختیار منطقه ویژه اقتصادی قرار دهند تا بتوانیم با خیال راحت نسبت به جذب سرمایه گذار در این منطقه اقدام نماییم. 
طیبی تصریح کرد: با وجود این محدودیت ها و شرایط کرونایی، در مدت اخیر بیش از 35 مورد سرمایه گذار جذب کرده ایم این در حالی است که در صورت تامین زیرساخت ها این تعداد قابل افزایش چندین برابری است.

**درخواست های مدیران شرکت شایان دیزل از رئیس جمهور

همچنین رئیس هیأت مدیره شرکت شایان دیزل در ارتباط ویدئو کنفرانسی با رئیس جمهور اظهار داشت: خط تولید و مونتاژ کامیون های کشنده دافران در منطقه ویژه اقتصادی شیراز با هدف معرفی قابلیت های ایران در سطح جهان و ایجاد خودکفایی و جهش تولید، با سرمایه گذاری 287 میلیارد تومانی راه اندازی شده است.
ابوالحسن قلی زاده بیان داشت: این اقدام در شرایط تحریم ها و با وجود مصائب و مشکلات مختلف رخ داد و 100 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد شد که این تعداد تا هفته دیگر به 160 نفر خواهد رسید.
قلی زاده با اشاره به ایجاد 2200 فرصت شغلی غیر مستقیم با راه اندازی این مجموعه، خطاب به رئیس جمهور گفت: از طرف مجموعه مدیریتی شایان دیزل به عنوان یک تولید کننده و کارآفرین دو درخواست دارم و امیدوارم با تحقق این درخواست ها با دستور حضرتعالی، بتوانیم با قدرت بیشتری به تولید بپردازیم.
رئیس هیأت مدیره شرکت شایان دیزل، تخصیص ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی به شایان دیزل جهت خرید و واردات قطعات و نیز امکان حضور شرکت شایان دیزل در طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای که توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان طرح ماده 12 در حال اجراست را از درخواست های خود عنوان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در این ارتباط ویدئو کنفرانسی به شرکت شایان دیزل اعلام  کرد که پیگیری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
وی با تقدیر از سرمایه گذاران این پروژه بابت زحماتی که برای احداث این کارخانه بزرگ کشیدند تاکید کرد: تمامی شرکت های تولید و مونتاژ کامیون می توانند در طرح ماده 12 شرکت کنند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.