مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

ورود 160 میلیون یورو تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دیپلماسی حمل و نقل را در بندر چابهار محقق کردیم و تبادل کالایی با 22 کشور انجام می‌شود، گفت: تا نیمه اول سال 1400 بیش از 160 میلیون یورو تجهیزات استراتژیک وارد بندر شهید بهشتی چابهار می‌شود.

به گزارش فرینا، بهروز آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره روند تامین تجهیزات مورد نیاز بندر شهید بهشتی چابهار برای ایفای نقش کانونی در محور شرق اظهار داشت: برنامه تامین و خرید 110 دستگاه انواع تجهیزات استراتژیک برای بندر شهید بهشتی چابهار در دست اجرا است و به غیر از این 110 دستگاه، تاکنون 30 دستگاه تجهیزات استراتژیک دیگر نیز وارد چابهار شده اند که با ورود این تجهیزات، ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر به 13 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
آقایی ادامه داد: تکمیل و توسعه بندر شهید بهشتی نیاز به تامین 110 دستگاه انواع تجهیزات استراتژیک دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از این تجهیزات از سوی بخش خصوصی و مابقی توسط دولت خریداری و تامین می شود، گفت: روند خرید یکسری از تجهیزات مورد نیاز آغاز شده و نهایتا تا سه ماه آینده دو دستگاه جرثقیل ساحلی به ارزش 13 میلیون یورو وارد بندر شهید بهشتی چابهار خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین تا پایان سال اولین لایروب 4 هزار متر مکعبی به ارزش حدود 60 میلیون یورو که توسط سازمان بنادر و دریانوردی خریداری شده برای تامین عمق کافی و ایمن برای تردد کشتی‌ها وارد چابهار می‌شود که تنها لایروب از نوع هاپرساکشن است که در این بندر مورد استفاده قرار می گیرد.
آقایی درباره برنامه تامین تجهیزات در نیمه اول سال آینده اظهار داشت: در شش ماه اول سال آینده 4 دستگاه جرثقیل ساحلی به ارزش 25 میلیون یورو وارد بندر شهید بهشتی خواهد شد و همچنین یک دستگاه لایروب دیگر در نیمه اول سال آینده به ارزش 60 میلیون یورو خریداری و در این بندر فعال خواهد شد.
وی گفت: در مجموع ارزش این تجهیزات استراتژیک تا نیمه اول سال 1400 وارد کشور می‌شوند به حدود 160 میلیون یورو می‌رسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا تامین تمام این جرثقیل‌های ساحلی در راستای اجرای تعهدات قراردادی اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی است، گفت: تامین برخی از تجهیزات از تعهدات هندی‌هاست اما تعدادی از آنها هم توسط سازمان بنادر خریداری شده‌اند.
آقایی با تاکید بر افزایش تعداد مبادی و مقاصد حمل بار در بندر چابهار، گفت: دیپلماسی حمل و نقل در بندر شهید بهشتی محقق شده‌ و از نظر تعداد مقاصد حمل و مبادی آن، بندر شهید بهشتی به یک بندر کاملا فعال تبدیل شده به طوری که در سال گذشته 22 کشور با بندر چابهار تبادلات کالایی داشتند. امسال هم 28 درصد کل ترافیک بندر شهید بهشتی چابهار، ترانزیتی بوده‌ است.
وی درباره انتقاداتی که نسبت به عدم همکاری شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی در جابه جایی کالا از طریق بندر شهید بهشتی چابهار مطرح می‌شود، اظهار داشت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حمل گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق بندر شهید بهشتی فعالیت داشته و دارد اما ما به دنبال افزایش سهم ناوگان ملی در قالب خطوط منظم حمل کالا و کانتینر در چابهار هستیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به کرایه حمل ارایه شده از سوی شرکت کشتیرانی گفت: با وجود پیشنهاد اعطای تشویقات و تخفیفات قابل توجه از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، همچنان قیمت‌های مورد نظر کشتیرانی جمهوری اسلامی برای حمل کالا و کانتینر به ویژه از مبدا بندر شهید بهشتی چابهار بسیار بالاتر از قیمت‌هایی است که توسط سایر شرکت‌های کشتیرانی داخلی ارائه می شود و معتقدیم حضور و فعالیت ناوگان شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی می‌توانست مقدار و نظم حمل بار از بندر شهید بهشتی را افزایش دهد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.