مدیرعامل کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار اظهار کرد؛

کاهش گردشگران خارجی چابهار به دلیل تشدید تحریم‌ها

توسعه صنعت گردشگری نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل موثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در هر منطقه است. منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار ازجمله مناطقی به شمار می‌رود که با توسعه کارکردهای گردشگری می‌تواند سبب توسعه منطقه‌ای، در جنوب شرق کشور شود.

به گزارش فرینا، این منطقه باوجود جاذبه‌های متعدد گردشگری، نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین برخورداری از منطقه آزاد تجاری و صنعتی، می‌تواند با مدیریت و برنامه‌ریزی درست به قطب مهمی در کشور تبدیل شود. با این ‌حال میزان ورودی مسافران چابهار نسبت به کیش به دلایل متعددی همچون معرفی ضعیف این منطقه و انجام نشدن سرمایه‌گذاری‌ها بسیار کمتر است. همچنین پروازهای بسیار محدودی به این منطقه گردشگری انجام می‌شود که به‌نوبه خود در کاهش مسافران نقش دارد.

نیازمند ایجاد زیرساخت‌های جدید گردشگری در چابهار هستیم

مدیرعامل شرکت کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار درباره مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی جذب گردشگر و رونق گردشگری غواصی و دریایی در چابهار می‌گوید: چون چابهار منطقه‌ای دورافتاده است، هزینه سفر بیشتری را از مبدأ فرضی تهران نسبت به سایر شهرها خواهد داشت.

محمدرضا نایب‌پور بابیان اینکه سرمایه‌گذاری زمانبر است و باید زنجیره‌های تولید به هم بپیوندند، توضیح می‌دهد: ایجاد جاذبه‌ای مختص چابهار همچون موج‌سواری و غواصی اقیانوسی می‌تواند موقعیت خوبی را برای گردشگری منطقه ایجاد کند، اما بسیار دشوار است که گردشگر را مجاب کنیم دو برابر سفر به کیش برای سفر به چابهار هزینه بلیت کند. با این ‌حال نایب‌پور با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن یکسری جذابیت‌ها هستند تا بتوانند مدرسان غواصی را به‌جای بردن شاگردانشان به کیش جذب چابهار کنند، تاکید می‌کند: من به‌عنوان یک سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری دریایی، یک‌تنه نمی‌توانم این کار را انجام بدهم. بنابراین باید به سمت ایجاد حلقه‌های جدید گردشگری و برگزاری‌ فن‌تورها و دعوت از تور لیدرهای سراسر کشور و معرفی بیشتر چابهار در قالب انواع نمایشگاه‌های گردشگری برویم.

وی درعین‌حال با اظهار تاسف از اینکه تحریم موجب شد بسیاری از لینک‌هایی که ایجاد کرده بودند از بین برود، تصریح می‌کند: نیازمند برقراری لینک دوباره و ایجاد زیرساخت‌های جدید در چابهار هستیم که این امر از پس یک سرمایه‌گذار برنمی‌آید و باید مدیریت منطقه آزاد در این راستا گام بردارد.

تلاش کلبه غواصی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری چابهار

نایب‌پور درباره ظرفیت گردشگری چابهار و نقشی که کلبه غواصی در جذب گردشگران برای این منطقه داشته است، توضیح می‌دهد: زمانی که اقدام به ایجاد کلبه غواصی و تفریحات دریایی در چابهار کردیم، این منطقه ازنظر گردشگری بسیار کم‌برخوردار و ضعیف بود.

وی که مسوولیت ریاست هیات نجات‌غریق و غواصی منطقه آزاد چابهار را بر عهده دارد، اضافه می‌کند: از یکی از مجریان صداوسیما دعوت کردیم تا مستندی درباره جاذبه‌های گردشگری چابهار تهیه کند و به این ترتیب پتانسیل‌های گردشگری چابهار را معرفی کردیم و اکنون نسبت به گذشته فضای بسیار خوبی برای گردشگری منطقه ایجاد شده است.

نایب‌پور با تاکید بر اینکه چابهار خطه زرخیزی است به‌شر طی که به آن توجه شود، می‌گوید: با توجه به قرارگیری چابهار در پایین‌ترین عرض جنوبی کشور، باید گرم‌ترین نقطه کشور باشد درحالی‌که هوایی همیشه‌بهاری دارد.

چابهار فرصتی برای جذب گردشگران اروپایی در نیمه دوم سال

مدیرعامل شرکت کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار با بیان اینکه هوای چابهار در تابستان به دلیل بادهای اقیانوسی خنک و حداکثر ۳۲ درجه است و در زمستان به‌ندرت زیر ۲۰ درجه در روز و زیر ۱۴ درجه در شب می‌رسد، ادامه می‌دهد: در تمام طول سال در خلیج چابهار امکان غواصی وجود دارد، اما تابستان‌ها غواصی خارج از خلیج چابهار و در اقیانوس مقدور نیست. ضمن اینکه تابستان‌های چابهار فصل مناسب موج‌سواری و پاییز و زمستان بهترین زمان برای غواصی است؛ درحالی‌که در این زمان خلیج‌فارس درگیر سرما، بادهای غربی و توفان می‌شود.

به گفته نایب‌پور، ازآنجا‌که پاییز و زمستان‌های اروپا هوا به‌شدت سرد است، اگر برنامه‌ریزی داشته باشیم و تحریم نباشیم و شرایط عادی اقتصاد در عرصه بین‌المللی برایمان حاکم باشد، ‌می‌توانیم گردشگران اروپایی را جذب چابهار و غواصی کنیم.

کرونا تفریحات دریایی چابهار را به مرز نابودی رساند

وی با اظهار اینکه شیوع بیماری کرونا موجب کاهش بسیار زیاد آمار ورودی گردشگران به چابهار شده است، می‌گوید: کلبه غواصی چابهار نیز به‌تبع کاهش گردشگران به‌واسطه محدودیت‌های سفر ناشی از کرونا، به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفته است؛ به‌گونه‌ای که از دهم اسفند مجموعه تا اواسط اردیبهشت تعطیل شد و به این ترتیب نوروز را که درآمدش با درآمد سال برابری می‌کند از دست دادیم.

مدیرعامل شرکت کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار بابیان اینکه در زمینه سرویس‌دهی غواصی آمار متوسط روزانه آنها در ایام نوروز از روزی ۷ نفر به ۹۰ نفر افزایش می‌یابد، اضافه می‌کند: این آمار در مجموع تمامی تفریحاتی که در مجموعه ارائه می‌شود به حدود ۴۰۰ نفر در روز می‌رسد درحالی‌که در سایر ایام سال بسیاری از تفریحات دریایی تعطیل است؛ در چنین شرایطی به دلیل کرونا تقریبا به مرز نابودی رسیدیم. با این‌حال نایپ‌پور با تاکید بر اینکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکنون در حال سرویس‌دهی به گردشگران هستند، تصریح می‌کند: مانند همیشه تجهیزات غواصی قبل و بعد از هر عملیاتی شست‌وشو و ضدعفونی می‌شوند.

همچنین ست تجهیزات مدرس‌ها از گردشگران جدا شده است و هر مربی ست شخصی خود را دارد که مقداری به ما فشار آورده است و در سرعت توسعه مجموعه تاثیر می‌گذارد. وی همچنین درباره گردشگران خارجی نیز اظهار می‌کند: میزان ورود گردشگران خارجی به چابهار نیز از زمان تشدید تحریم‌ها افت کرده است؛ البته از کشورهای افغانستان و پاکستان همچنان مسافر داریم، اما اروپایی‌ها بسیار کمتر از گذشته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت کلبه غواصی و تفریحات دریایی چابهار با اظهار اینکه تغییر شرایط موجب از دست دادن فضای سرمایه‌گذاری در چابهار شده است، می‌گوید: هر عملیات غواصی در دنیا ۱۰۰ دلار، در اروپا ۱۵۰ یورو و در دبی ۶۰۰ درهم است؛ درحالی‌که ما ۳۵۰ هزار تومان برای عملیات دوساعته از گردشگران دریافت می‌کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.