در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

فرصت‌های صنعتی و تجاری منطقه ویژه اقتصادی لرستان کدامند؟

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: شرکت فولاد ازنا در منطقه ویژه لرستان برای حل مشکلات مالی و بهره‌برداری نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی دارد و در این راستا بانک‌های عامل باید برای تامین نقدینگی اقدام کنند.

به گزارش فرینا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره پیشرفت فیزیکی پروژه‌های در دست پیگیری منطقه ویژه اقتصادی لرستان اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان، سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی لرستان است. برخی از مناطق ویژه اقتصادی در کشور توسط بخش خصوصی و بخشی دیگر توسط بخش دولتی اداره می‌شود. در واقع منطقه ویژه لرستان، توسط بخش دولتی مدیریت می‌شود که شهرک صنعتی ازنا نیز شامل آن است.

بختیار رازانی، ادامه داد: از ابتدا در منطقه ویژه اقتصادی لرستان، اغلب واحدهای تولیدی سنگ‌بری است که از سال ۹۳ که گمرک در این منطقه مستقر شده، واحدهای دیگری نیز آمدند که از جمله واحدهای دارویی، در فاز گیاهی و دامی و... نیز بوده‌اند. همچنین صنایع پلاستیکی نیز در این منطقه فعال است. همچنین قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگی نیز در این مطنقه کار می‌کنند.

۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی فولاد ازنا

رازانی با تاکید بر اینکه اکنون فقط ۶۸ درصد واحدهای صنعتی فعال است، گفت: از آنجایی که گمرک در منطقه فعال شد، وضعیت صادرات نیز خوب شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت فولاد ازنا در منطقه ویژه لرستان مستقر است، گفت: تاکنون در این پروژه پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی حاصل شده است اما به علت مشکلات مالی و اختلافاتی که بین شرکا رخ داد، این پروژه فعلاً متوقف شده است و نتوانسته به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان افزود: شرکت فولاد ازنا برای حل مشکلات مالی و بهره‌برداری نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی دارد و در این راستا بانک‌های عامل باید برای تامین نقدینگی اقدام کنند. در عین حال شرکت‌های فولاد بزرگ می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند تا پروژه به بهره‌برداری برسد.

رازانی درباره یکی از مهم‌ترین خصوصیات منطقه ویژه لرستان اظهار داشت: بیش از ۶۰ درصد از لرستان چه واحدهای داخل و چه بیرون از منطقه ویژه لرستان از جمله واحدهای تولیدی مناطق ازنا، الیگودرز، درود، بروجرد و ... از طریق گمرک منطقه ویژه صورت می‌گیرد و یک زیرساخت توسعه‌ای به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ تا ۳ سال اخیر تقریباً در جذب سرمایه به منطقه ویژه لرستان موفق بوده‌ایم، گفت: خیلی از سرمایه‌گذاران رغبت دارند که سرمایه‌هایشان را به منطقه ویژه بیاورند.

۴ میلیارد تومان برای ساخت تصفیه خانه منطقه ویژه اقتصادی لرستان هزینه شده

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: مناطق ویژه در چند سال اخیر نشان داده‌اند که جاذبه‌هایی برای جذب سرمایه دارند، اما باید امکانات زیر بنایی آن را فراهم کنیم.

رازانی با اشاره به اینکه درحال ساخت تصفیه‌خانه در منطقه ویژه اقتصادی لرستان هستیم، گفت: تاکنون ۴ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. خوشبختانه از نظر تامین آب در منطقه مشکلی نداریم. از نظر تامین برق نیز ۱۲ مگاوات برق داریم و در صورت احداث شرکت فولاد در ازنا، نیاز به برق بیشتر پیدا می‌کنیم و در حال رایزنی برای آوردن برق منطقه باختر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مناطق ویژه را باید به عنوان هاب صادرات در یک ناحیه در نظر بگیریم و این یک مزیت برای لرستان است تا واحدهایی که مواد اولیه وارداتی یا محصول صادراتی دارند در این منطقه مستقر شوند. از مهمترین ویژگی های این منطقه این است که ارزش افزوده از واحدها کسر می‌شود و معافیت‌های گمرکی خوبی هم دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.