آغاز عملیات احداث کارخانه تولید «کاربید کلسیم» در منطقه آزاد ماکو

کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث اولین کارخانه تولید «کاربید کلسیم» منطقه آزاد ماکو با سرمایه‌گذاری هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، با حضور جمعی از مسئولان این منطقه به زمین زده شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در حاشیه این مراسم  که با حضور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه و شماری از مسوولان برگزار شد به ایرنا گفت: این واحد تولیدی با اعتباری بالغ بر هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در فاز اول، توسط بخش خصوصی "شرکت طلوع آریا آفاق" احداث می‌شود.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: با راه‌اندازی این واحد تولیدی زمینه استحصال کاربید کلسیم به ظرفیت ۱۸ هزار تُن در سال در این شهرستان فراهم خواهد شد.

عبدالرحیمی اضافه کرد: این کارخانه صنعتی در فاز نخست، زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰ نفر را به صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد کرد و همچنین با صادرات سالانه ۵۰ میلیون دلار از این محصول زمینه دست‌یابی به بزرگترین بازار مصرف در خاورمیانه را فراهم می‌کند.

انرژی شیمیایی که به وسیله کاربید کلسیم تولید می‌گردد دارای نیروی بسیار قوی بوده و نوآوری جدیدی در صنعت به وجود آورده است؛ این ماده جزو مواد الزامی و لیدر پیشرو صنعت به‌شمار می‌آید.

کاربید کلسیم از عوامل بسیار مهم در صنعت فولادسازی به شمار می‌آید که گاز استیلن از آن تولید می‌شود که نقش بسیار مهمی به جهت قدرت برش‌کاری در ساخت و ساز دارد که در پاکسازی محیط زیست نقش مهمی را بازی می‌کند.

با آغاز فعالیت رسمی منطقه آزاد ماکو بیش از ده‌ها واحد تولیدی فعالیت خود را در آن آغاز کرده و واحدهای راکد و نیمه فعال نیز در شهرک صنعتی این شهرستان فعال شده است.

در حال حاضر ۱۱۷ واحد تولیدی صنعتی در این منطقه فعالیت می‌کند که این تعداد، منطقه را به یکی از فعال‌ترین مناطق در شمال غرب کشور از نظر تولید و صنعت تبدیل کرده است.

منطقه آزاد ماکو در آذربایجان‌غربی به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان‌های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال‌غرب کشور واقع است؛ مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.