در گفتگو با اقتصاد24 تشریح شد؛

ظرفیت‌های تجاری و تولیدی منطقه ویژه اقتصادی بجنورد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد گفت: زمین‌های دارای مجوز و پروانه واگذاری در منطقه ویژه اقتصادی نزدیک به 5 هکتار است که طی 10 قرارداد تاکنون کارِ واگذاری آنها انجام شده است و ما در پی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واگذاری‌های بعدی در فاز دوم فعالیت منطقه ویژه اقتصادی بجنورد هستیم.

به گزارش فرینا، سیاوش وحدت، در گفتگو با اقتصاد24 با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی این منطقه اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بجنورد یک منطقه جدیدالتاسیس است که از سال 98 با دریافت مجوزهای لازم به منطقه ویژه تبدیل شده و کار خود را آغاز کرده است. از آنجا که این منطقه به تازگی شروع به کار کرده، تا واگذاری کامل زمین‌ها به سرمایه‌گذاران نیاز به زمان داریم.
وحدت افزود: تاکنون یکی از واحدهای فرآوری برنج خارجی پاکستانی در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی فعالیت خود را آغاز کرده که اولین نمونه استفاده از سرمایه‌های خارجی در این منطقه است.
وی تصریح کرد: واحد فرآوری برنج پاکستانی در شرکت شهرک‌های صنعتی بجنورد 1500 تن برنج تاکنون وارد کرده و بیش از هزار تن از آن در حال حاضر فرآوری شده است.

واگذاری 5 هکتار زمین در فاز اول

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد با اشاره به اینکه زمین‌های دارای مجوز و پروانه واگذاری در منطقه ویژه اقتصادی نزدیک به 5 هکتار است، گفت: طی 10 قرارداد تاکنون کارِ واگذاری آنها انجام شده است و ما در پی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واگذاری‌های بعدی در فاز دوم فعالیت منطقه ویژه اقتصادی بجنورد هستیم.
وحدت گفت: واگذاری‌های زمین که تاکنون انجام شده در حوزه‌های مواد غذایی، شیمیایی، فلزی و ... بوده است. البته ما اولین منطقه ویژه اقتصادی‌ هستیم که حوزه آموزشی را نیز در واگذاری‌ها تدارک دیده‌ایم که البته هنوز به واگذاری نرسیده است. البته با توجه به تازگی کار هنوز صادراتی نداشته‌ایم.
بر اساس تفاهم‌نامه جدید بین مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و علیرضا اورنگی، رئیس سازمان امور اراضی کشور از این پس مجوز بهره‌برداری باید برای بخشی از اراضی مناطق ویژه اقتصادی صادر شود که زیرساخت لازم را دارند. بر اساس این تفاهم‌نامه، مجوز از طرف سازمان امور اراضی برای این بخش از زمین تخصیصی به سازمان مسئول صادر می‌شود و سازمان مسئول می‌تواند آن را در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد.
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در این زمینه گفت: حدود 355 هکتار زمین در منطقه ویژه اقتصادی بجنورد وجود دارد که در فاز اول زیرساخت لازم برای 49 هکتار آن فراهم شده است؛ دور تا دور زمین‌ها فنس‌کشی شده و گمرک در منطقه مستقر است و کانکس‌های گمرک و ساختمان اداری نیز آماده و زیرساخت‌های نظیر آب، برق، گاز و مخابرات هم برای آن فراهم شده است.

زیرساخت 49 هکتار از زمین‌ها فراهم شده است

وحدت با اشاره به اینکه تاکنون بودجه مورد نیاز برای فراهم کردن زیرساخت‌ها از منابع شرکت شهرک‌های صنعتی و اعتبار استانی تامین شده است، گفت: در آینده برای اجرای فاز دوم و سوم واگذاری اراضی و بهره‌برداری نیاز به بودجه داریم که امیدواریم از طریق سرمایه‌گذاری‌ها و کمک مدیران استانی این اعتبارات فراهم شود.
وی ادامه داد: بیش از هر چیز برای توسعه منطقه ویژه اقتصادی بجنورد نیاز به فراهم کردن زیرساخت و اعتبارات لازم برای آن داریم که در مرحله فعلی اهمیت ویژه‌ای دارد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بجنورد با اشاره به اینکه بیش از 300 هکتار از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی بجنورد نیاز به اعتبار برای ایجاد زیرساخت دارد، تاکید کرد: تاکنون در بحث جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک مورد موفق بوده‌ایم. در مجموع تاکنون 10 سرمایه‌گذار را در منطقه جذب کرده‌ایم. البته تامین زیرساخت برای 49 هکتار از زمین‌ها به اتمام رسیده و آب، برق و گاز به منطقه رسیده است و خیلی از قراردادهای منعقد شده نیز در مرحله طراحی و نقشه‌برداری است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.