معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد ماکو خبر داد؛

رشد ۳۴ میلیون دلاری صادرات کالای تولیدی از منطقه آزاد ماکو

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: طی ۶ ماه نخست امسال حدود ۳۴ میلیون دلار از تولیدات منطقه آزاد ماکو در حوزه کالا و خدمات صادر شده است. صادرات منطقه آزاد ماکو به کشور‌های آلمان، ترکیه، آذربایجان و عراق بوده است و تلاش کردیم با وجود کرونا میزان صادرات را در این منطقه افزایش دهیم.

به گزارش فرینا، ابراهیم جلیلی، درباره میزان جذب سرمایه در این منطقه در پی شیوع کرونا به خبرنگار اقتصاد۲۴ اظهار داشت: شیوع کرونا منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در برخی نقاط کشور شد، در عین حال تحریم‌های اقتصادی نیز برای سرمایه‌گذاران مشکلاتی ایجاد کرده و باعث شده تا ماشین‌آلات و تکنولوژی به سختی به کشور وارد شود. از این رو انتظار داشتیم که میزان جذب سرمایه در منطقه آزاد ماکو کاهش یابد اما خوشبختانه طی تلاش‌هایی که صورت گرفت، توانستیم سرمایه بیشتری به این منطقه جذب کنیم.

جلیلی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو در شش ماهه نخست امسال توانست به ازای هر ۷ روز کاری یک واحد تولیدی تاسیس و پروانه بهره‌برداری صادر کرده است. این درحالی است که در سال گذشته طی همین مدت، به ازای هر ۱۰ روز کاری برای یک واحد تولیدی پروانه بهره‌برداری صادر می‌شد.

وی با اشاره به اینکه مجوزهای صادر شده از سوی سازمان منطقه آزاد ماکو در زمینه‌های صنعتی و معدنی بوده‌ است، تصریح کرد: خوشبختانه با وجود شیوع کرونا امسال در منطقه آزاد ماکو رکورد راه‌اندازی کارخانه در بین دیگر مناطق آزاد شکسته شد.

علل افزایش سرمایه‌گذاری در ماکو

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو درباره علت افزایش سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو طی این مدت فعالیت‌هایش را کم نکرد و با ارائه خدمات برای فعالیت‌های اقتصادی بسترسازی کردیم.

جلیلی ادامه داد: طی این مدت با ایجاد بسترهای الکترونیکی تسهیلات لازم را به تولیدکنندگان ارائه دادیم. در ۶ ماه گذشته توانستیم ۵ کارخانه تولید ماسک را به بهره‌برداری برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه منطقه آزاد ماکو اعتباری برای کمک مالی به تولیدکنندگان در اختیار نداشت اما سعی کردیم راه رسیدن تولیدکنندگان در منطقه را به اعتبارات کشوری تسهیل کنیم.

مشکلات صادرکنندگان در منطقه آزاد ماکو

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو درباره مشکلات صادرات در منطقه آزاد ماکو نیز بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا در کشور با مشکلاتی رو به رو بودیم. اوایل سال مرزها بسته بود و این مسئله در صادرات منطقه آزاد ماکو نیز اثرگذار بود. پس از آن با وجود اینکه مرزها باز شده بود، انتقال پول دچار چالش شد.

جلیلی افزود: قوانین سختگیرانه‌ای در حوزه رفع تعهدات ارزی حاکم بود که موجب شد تا با پدیده جدیدی به نام قاچاق صادرات مواجه شویم، به این معنا که تولیدکنندگان دیگر از مبادی اصلی صادرات را انجام نمی‌دادند. میزان صادرات در کشور کم نشده بود اما آمار صادرات پایین آمده بودکه ناشی از قاچاق صادرات بود. در برخی موارد نیز مشکلات صادرات موجب شد برخی از صادرکنندگان قید آن را بزنند.

وی با اشاره به اینکه طی ۶ ماه نخست امسال حدود ۳۴ میلیون دلار از تولیدات منطقه آزاد ماکو در حوزه کالا و خدمات صادر شده است،گفت: صادرات منطقه آزاد ماکو به کشور‌های آلمان، ترکیه، آذربایجان و عراق بوده است و تلاش کردیم با وجود کرونا میزان صادرات را در این منطقه افزایش دهیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: طی این مدت توانستیم قطب دیتا سنتر شمال غرب کشور را به بهره‌برداری برسانیم. این قطب با مصرف انرژی و با استفاده از سامانه‌های انرژی‌بر، دیتاهای کشور را جمع‌آوری می‌کند. ما می‌توانیم این کار را به کشورهای خارجی هم توسعه دهیم و از این جهت ارزآوری خوبی هم داشته باشیم.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حوزه انرژی صادرات نداریم اما در صورتی که وزارت نیرو مجوز افزایش ظرفیت نیروگاه‌های ماکو را صادر کند، امکان صادرات انرژی نیز وجود خواهد داشت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.