جذب 40 درصد سرمایه‌های خارجی مناطق آزاد در اروند

معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: سرمایه‌های خارجی به منطقه آزاد اروند، عمدتاً از دو کشور چین و ترکیه جذب شده است. این سرمایه‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در منطقه، عمدتاً در بخش‌های صنعتی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و انرژی و مواد معدنی بوده است که از این بین حوزه صنایع معدنی دست بالا را داشته است.

به گزارش فرینا، منطقه آزاد اروند شامل سه بخش اصلی شهرک‌های صنعتی خرمشهر، آبادان، شلمچه و جزیره مینو است که قطب مهمی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد. توسعه اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف اقتصادی است و بدون سرمایه‌گذاری به ویژه جذب سرمایه‌های خارجی در طرح‌های زیربنایی و روبنایی نمی‌توان موقعیت مناسبی را به لحاظ توسعه اقتصادی ایجاد کرد. با این حال مناطق آزاد علیرغم وجود تحریم‌ها و مشکلاتی که کرونا برای جذب سرمایه و صادرات ایجاد کرده است، در دوره‌ای که میزان کل صادرات کشور کاهش یافته است، توانستند صادرات خود را افزایش دهند. این اتفاق در مورد منطقه آزاد اروند نیز افتاده است.
سیدعلی موسوی، معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار اقتصاد24 درباره میزان صادرات این منطقه طی ماه‌های اخیر اظهار داشت: صادرات منطقه آزاد اروند در هفت ماه اول امسال تقریباً 800 میلیون دلار بوده است؛ این در حالی است که مرز تجاری شلمچه که مهم‌ترین مرز صادراتی منطقه آزاد اروند به حساب می‌آید، به مدت چهار ماه تعطیل بود. این در حالی است که صادرات کل کشور در هفت ماه نخست امسال حدود 30 درصد کاهش داشته است، اما خوشبختانه صادرات منطقه آزاد اروند کاهش پیدا نکرده است.
موسوی درباره میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند تصریح کرد: آقای بانک در مصاحبه اخیر خود از جذب سرمایه‌گذاری خارجی 123 میلیون دلاری طی 7 ماه نخست امسال خبر دادند. باید بگویم از این مقدار نزدیک به 50 میلیون دلار آن مربوط به منطقه آزاد اروند است که نشان می‌دهد بیش از 40 درصد از سرمایه‌گذاری‌های خارجی که در مناطق آزاد کشور انجام شده مربوط به منطقه آزاد اروند است.
وی خاطرنشان کرد: این سرمایه‌ها به منطقه آزاد اروند، عمدتاً از دو کشور چین و ترکیه جذب شده است. این سرمایه‌های خارجی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در منطقه، عمدتاً در بخش‌های صنعتی، صنایع پایین دستی پتروشیمی و انرژی و مواد معدنی بوده است که از این بین حوزه صنایع معدنی دست بالا را داشته است.
معاون سرمایه‌گذاری و اقتصادی سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه مسلماً معرفی پتانسیل‌های اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که از طریق ایجاد زیرساخت‌ها صورت گرفته است، تاثیر زیادی بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی داشته است، گفت: برگزاری نشست‌ها و جلساتی که در خارج از کشور برگزار شد، اعزام هیئت‌های اجرایی که از دیگر کشور‌ها برای سنجش شرایط و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری از دیگر کشور‌ها به ایران آمدند، در این میان نقش مهمی داشت.
موسوی ادامه داد: یکی از بزرگترین پتروشیمی‌ها در منطقه آزاد اروند، پتروشیمی آبادان است که از طریق هلدینگ مرکزی خلیج فارس پشتیبانی می‌شود؛ ما نیز مجوز‌های لازم را برای فعالیت آن‌ها صادر کرده‌ایم.
وی درباره پیشرفت صنایع پایین دستی پتروشیمی در اروند تاکید کرد: برای صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز خوشبختانه رشد خوبی داشتیم و امکانات نرم‌افزاری و سخت افزاری آماده کرده‌ایم که در شرایط مساعدی به فعالیت اقتصادی بپردازند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.