رهاسازی بچه لاک‌پشت‌ و پایش مناطق تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی نوار ساحلی

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: به‌منظور حفظ و بقای لاک‌پشت‌های دریایی، نوزادان این‌گونه جانوری کمیاب با مشارکت اداره محیط‌زیست شهرستان چابهار در سواحل استان سیستان و بلوچستان رهاسازی شدند.

به گزارش فرینا، سعید ریگی با اعلام مطلب افزود: روند رهاسازی و پایش مناطق تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل استان سیستان و بلوچستان از اوایل تیرماه سال جاری آغاز گردید.

ریگی اضافه کرد: در این پایش تخم‌های لاک‌پشت‌های ماده به خشکی انتقال داده‌شده و با مشارکت سازمان مردم‌نهاد موج و مرجان و جوامع محلی و ساحل‌نشین موردحفاظت قرارگرفته‌اند.

وی گفت: هر لاک‌پشت در هر مرحله از تخم‌گذاری حدود یکصد تخم می‌گذارد که بسته به درجه حرارت محیط و ماسه‌ها بین 50 تا 70 روز طول می‌کشد تا بچه‌ها سر از تخم بیرون بیاورند.

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: عوامل زیادی ازجمله تخریب لانه‌ها و برداشت تخم توسط افراد سودجو، آلودگی سواحل و تخریب آن، تغییرات اقلیمی و ساخت‌وسازهای ساحلی لاک‌پشت‌های ماده و تخم‌های آن‌ها را مورد تهدید و خطر قرار می‌دهد.

ریگی ادامه داد: ازاین‌رو با انجام پایش مستمر و اجرای برنامه‌های حفاظتی با مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد، بسیاری از تهدیدات رفع و یا کاهش می‌یابد که این امر با توجه به چرخه زندگی نسبتاً طولانی گونه لاک‌پشت سبز دریایی نقش مهمی در جلوگیری از قرار گرفتن این‌گونه ارزشمند در معرض تهدید یا انقراض ایفا می‌نماید.

شایان‌ذکر است، از بین هشت گونه لاک‌پشت دریایی در دنیا، پنج گونه به خلیج‌فارس و دریای عمان یافت شده است که ازاین‌بین فقط لاک‌پشت سبز (chelonia mydas) جهت تخم‌گذاری به سواحل استان سیستان و بلوچستان نقل‌مکان می‌کنند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.