در گفتگو با اقتصاد24 تشریح شد؛

ارس کانون تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مناطق آزاد

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ارس گفت: تخفیف در هزینه تامین زمین جهت استقرار، تخفیف در مجوز فعالیت اقتصادی، تخفیف در عوارض عمران شهری و نحوه بازپرداخت هزینه از سوی صندوق پژوهش و فناوری ارس شرایط خوبی را برای شرکت‌های دانش بنیان به وجود آورده است.

صندوق پژوهش و فناوری ارس با هدف ارائه خدمات تخصصی مالی و سرمایه گذاری جامع و متنوع به شرکت‌های دانش بنیان و فناور، ارائه خدمات توسعه فناوری به واحد‌های نوپا و دانش بنیان، مشاوره، انجام پژوهش‌های کاربردی و... تشکیل شد. موفقیت این صندوق باعث رونق بخش خصوصی و روند توسعه اقتصادی نیز می‌شود.

تاسیس مرکز رشد واحدهای فناور، تاسیس مرکز نوآوری و اختصاص ۵۰ هکتار زمین جهت کانون تولید از جمله اقدامات صندوق پژوهش و فناوری ارس است که توانسته فرصت‌های جدیدی را در منطقه آزاد ارس ایجاد کند. 

در این زمینه خبرنگار اقتصاد۲۴ با پریسا بهلولی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ارس درباره تسهیلات و امکاناتی که این صندوق در منطقه آزاد ارس در اختیار شرکت‌ها و ایده‌های فناورانه و دانش‌بنیان قرار می‌دهد گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

** منطقه آزاد ارس در حوزه مدیریت فناوری، اقداماتی داشته و صندوق پژوهش و فناوری ارس را تشکیل داده است. ارتباط این صندوق با صنایعی که در این حوزه شکل می‌گیرد از یک سو و از سوی دیگر با دانشگاه‌ها چیست؟

انواع شرکت‌های تحت پوشش صندوق پژوهش و فناوری ارس شامل شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور هستند. علت شکل‌گیری صندوق پژوهش و فناوری ارس کمک به شرکت‌های دانش بنیان و فناور در صورت داشتن نیاز مالی بوده است. ما به شرکت‌های فناور و دانش بنیان به اشکال مختلف تسهیلات می‌دهیم و از شرکت‌هایی که نوپا بوده و در مرحله ایجاد کسب و کار جدید هستند، حمایت می‌کنیم. در عین‌حال به شرکت‌هایی که در حال راه‌اندازی خط تولید صنعتی خود هستند یا خط تولیدشان را راه اندازی کرده‌ و در مرحله گرفتن سفارش و ورود به بازار قرار دارند، به صورت سرمایه در گردش تسهیلات می‌دهیم.
اعطای تسهیلات لیزینگ خرید محصولات دانش بنیان هم توسط صندوق پژوهش و فناوری ارس انجام می‌شود. در این نوع تسهیلات وقتی شرکت دانش بنیان و فناور محصولاتش را تولید می‌کند و به یک شرکت غیردانش‌بنیان به فروش می‌رساند، قرارداد فروش را به ما ارائه و صندوق پژوهش و فناوری ارس، تسهیلات را به حساب شرکت خریدار واریز می‌کند. این روش مطمئن‌ترین تسهیلاتی است که می‌توانیم پرداخت کنیم، چون امکان بازپرداخت پول ما زیاد است.

ما با دانشگاه‌های زیادی در ارتباط هستیم و با شرکت‌هایی که در مراکز رشد و فناوری دانشگاه‌ها هستند، ارتباط زیادی داریم. معمولاً شرکت‌های زیادی از دانشگاه‌ها درخواست‌هایی برای ارائه تسهیلات دارند ولی عموماً نوع تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود، از نوع نمونه سازی خواهد بود، چون ایده‌هایی که در دانشگاه شکل می‌گیرد، عموماً به مرحله نمونه‌سازی رسیده است، لذا ما از محصولاتی که در مرحله نمونه سازی هستند، حمایت می‌کنیم. همچنین اگر ایده‌ای در دانشگاه رشد یافته و به مرحله تجاری سازی رسیده باشد، نیز از آن حمایت می‌کنیم. ضمن اینکه از تجارب اساتید متخصص موجود در دانشگاه‌ها در داوری طرح‌ها و بررسی بازار طرح‌ها نیز استفاده می‌کنیم. 

** مزیت شکل گیری صندوق پژوهش و فناوری ارس تاکنون چه بوده است؟

مشوق‌های زیادی برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور در سطح کشور وجود دارد. منطقه آزاد ارس نیز از این امر مستثنی نیست. در صندوق پژوهش و فناوری ارس شیوه نامه‌ای تصویب شده که مکمل مشوق‌های سرزمین اصلی است. تخفیف در هزینه زمین، تخفیف در مجوز فعالیت اقتصادی، تخفیف در عوارض عمران شهری و نحوه بازپرداخت هزینه زمین شرایط خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان به وجود آورده است. ما حتی سوله‌های استیجاری نیز در اختیارشان قرار می‌دهیم.

شرکت برای راه اندازی کسب و کار نیاز به پول و مشارکت دارد. ما می‌توانیم تسهیلات بدهیم یا در طرح‌های آنها مشارکت کنیم و در سود و زیان آنها شریک باشیم. به این منظور پروژه هم‌سرمایه‌گذاری با شرکت‌های دانش بنیان و فناور را شروع کرده‌ایم و از شرکت‌ها تقاضا می‌کنیم، هر کدام که نیاز به تامین مالی دارند، به ما مراجعه کنند و ما بعد از بررسی‌های لازم پروژه هم‌سرمایه‌گذاری را انجام دهیم. 

صندوق پژوهش و فناوری ارس اولین صندوقی است که در بین مناطق آزاد شکل می‌گیرد. ما می‌توانیم از مناطق آزاد مختلف کمک بخواهیم که کارگزار ما باشند و به شرکت‌های دانش بنیان خدمات بدهیم یا ضمانت‌نامه صادر کنیم. در واقع صندوق پژوهش و فناوری ارس می‌تواند عامل مالی مناطق آزاد مختلف در حمایت از شرکت‌های فناور و دانش بنیان باشیم. 

** برای صنایع دانش بنیان و نوآورانه چه تسهیلات و امتیازاتی فراهم شده است و برنامه شما برای جذب سرمایه گذاران در این حوزه چه بوده است؟

تسهیلاتی که برای شرکت‌های دانش بنیان و فناورانه وجود دارد، شامل تسهیلات تولید صنعتی و سرمایه در گردش یک میلیارد تومانی برای شرکت‌های دانش بنیان و ۲۰۰ میلیون تومانی برای شرکت‌های فناور، تسهیلات نمونه سازی تا سقف دریافتی ۵۰۰ میلیون تومان برای شرکت‌های دانش بنیان و ۱۰۰ میلیون تومانی برای شرکت‌های فناور، لیزینگ یک میلیارد تومانی برای شرکت‌های دانش بنیان و ۱۰۰ میلیون تومانی برای شرکت‌های فناور و وام ضروری ۵۰ میلیون تومانی برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور جهت توسعه زیرساخت فناوری است.

گستره خدمات مالی صندوق پژوهش و فناوری ارس شامل ارائه تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی، هدایت منابع مالی بانک‌های تجاری در تعاملات داخلی و بین‌المللی، تسهیلات جهت حمایت از انتقال فناوری، توسعه فعالیت‌های علمی، صدور ضمانت‌نامه برای پوشش ریسک‌های تجاری و سیاسی در تعاملات داخلی و بین‌المللی، تامین سرمایه ریسک پذیر و مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های فناورانه و دانش‌بنیان، ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان، توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان، امکان سنجی و ارزشگذاری طرح‌ها و نظارت و کنترل پروژه‌های طرح‌های پژهشی صنعتی است.  

** این صنایع در چه حوزه‌هایی از تولید و خدمات توانسته‌اند ورود کنند؟

ما محدود به فعالیت خاصی نیستیم و از همه حوزه‌هایی که بازار داشته باشند و حمایت ما بتواند به شرکت‌ها کمک کند، دریغ نکرده‌ایم. تاکنون نیز در حوزه پزشکی، شیمیایی، نانو، کشاورزی، مکانیک، ماشین‌سازی، نساجی، دارویی و بهداشتی، صنایع فلزی، برق و الکترونیک، چرم، سلولزی، نفت و گاز و... از شرکت‌ها حمایت کرده‌ایم. 

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.