اقتصاد24 گزارش می‌دهد؛

گردشگری در جزیره مینو، سرزمین نخلستان‌ها

جزیره مینو با نام قدیمی صلبوخ، جایی که دو شاخه اروند از هم گسسته و منطقه‌ای از خشکی را ساخته‌اند، یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند است. جزیره مینو از نخلستان‌های وسیع و نیزار‌های انبوهی پوشیده شده است. جزیره مینو در دل اروند از توابع خرمشهر به حساب می‌آید و در 10 کیلومتری جنوب غربی این شهر و در میان دو شهر خرمشهر و آبادان واقع شده است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصادی 24، حاشیه اروندرود و کارون و آبادان و خرمشهر با طلای سیاه پیوند عمیقی دارد. روستانشینان و حاشیه‌نشینان اروند اغلب کارگرانی هستند که در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کار کرده یا روز‌ها در حاشیه کارون صیادی می‌کنند و در بازار ماهی فروشان می‌فروشند. اروند رود که نام دیگر آن شط العرب نیز هست، عرضی بین 500 تا 1000 متر دارد و عمق آن بین 9 تا 15 متر متغیر است و در عمیق‌ترین قسمت به 25 متر می‌رسد. اروند البته به تلاطم و جز و مد‌های فراوانش نیز معروف است.
جزیره‌ای در دل رودخانه جزیره مینو با نام قدیمی صلبوخ، جایی که دو شاخه اروند از هم گسسته و منطقه‌ای از خشکی را ساخته‌اند، یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد اروند است. جزیره مینو از نخلستان‌های وسیع و نیزار‌های انبوهی پوشیده شده که برای زیست پرندگان مهاجر بسیار مناسب است، شهری که ساکنان آن عرب هستند. جزیره مینو در دل اروند از توابع خرمشهر به حساب می‌آید و در 10 کیلومتری جنوب غربی این شهر و در میان دو شهر خرمشهر و آبادان قرار دارد. مینو شهر، شهر کوچکی است که در جزیره مینو قرار دارد و بزرگترین آبادی این جزیره به حساب می‌آید.
از آنجا که این جزیره عرب نشین است، اقامتگاه‌های فوق‌العاده‌ای به نام «مضیف» در این منطقه وجود دارد که در سنت اهالی این منطقه قدمتی زیاد دارد. این واژه که از کلمه ضیافت گرفته شده، در گذشته غالباً سکونتگاه مردم منطقه بوده و اکنون نیز تبدیل به اقامتگاه‌هایی برای مسافران و گردشگران منطقه شده است.
این سازه از زمان‌های دور متناسب با گرمای طاقت‌فرسا ساخته شده که در واقع خانه‌های ساخته شده از نی هستند. نیزار‌های زیبای خرمشهر در واقع مصالح اولیه خانه‌های سنتی این منطقه را نیز تشکیل می‌داده است.
از دیگر تفریحات این منطقه قایقرانی است. در واقع قایقرانی بر پهنه اروند طرفداران زیادی دارد که توجه خیلی از گردشگران را به خود جلب کرده است.
توسعه زیرساخت‌های جزیره مینودر واقع آنچه جزیره مینو را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری خرمشهر معرفی می‌کند، همین سنت‌ها و زیبایی‌های طبیعی و سبک زندگی ساکنان آن است. طبق گفته ساداتی نژاد، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، تعداد نخلستان‌های جزیره مینو قبل از جنگ تحمیلی بیش از 900 هزار اصله نخل خرما بوده که بعد از آن به 10 هزار اصله و پس از توسعه این رقم به 20 تا 25 هزار اصله نخل رسیده است.
افزایش دو درصدی نخلستان‌های این جزیره البته در راستای جلوگیری از مهاجرت کشاورزان منطقه نیز می‌تواند باشد، چرا که برخی از این افراد به دلیل نبود زیرساخت‌ها از این منطقه مهاجرت کردند و باید زمینه‌ای برای برگشت آن‌ها فراهم شود. در واقع این امر هم موجب رونق گردشگری در منطقه و هم رونق کشاورزی خواهد شد. در آذر ماه سال گذشته بود که سازمان منطقه آزاد اروند برای تبدیل جزیره مینو به قطب گردشگری ساخت یک هتل ساحلی را کلید زد.

** اقدامات زیرساختی منطقه آزاد اروند برای توسعه توریسم جزیره چیست؟

علی موسوی، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار‌های منطقه آزاد اروند تصریح کرد: اعطای تسهیلات لازم به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات و تأسیسات گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
پروژه‌های زیرساختی در جزیره‌های بکری مثل جزیره مینو می‌تواند موقعیت‌های ممتازی برای گردشگری ایجاد کند، به خصوص که این جزیره به لحاظ موقعیت جغرافیایی می‌تواند گردشگران عراقی را به خود جذب کند. حضور گردشگران عراقی با توجه به اینکه در حوزه گردشگری سلامت نیز طی سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان منطقه آزاد اروند ذکر شده، اهمیت ویژه‌ای دارد. همین راهکار در نهایت می‌تواند در توسعه منطقه و بهبود شرایط زندگی مردم منطقه نیز موثر باشد.
به هر حال نخلستان‌های زیبا و ساحل زیبای اروند و فرودگاه بین المللی آبادان در کنار هتل و مجموعه تجاری جزیره مینو از امتیازات این منطقه مهم گردشگری در جنوب کشور است که گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.