معاون اقتصادی دبیر شورایعالی مناطق آزاد در برنامه تلویزیونی تیتر امشب خبر داد:

۱۵۸میلیون دلار سرمایه گذاری ۹ ماهه امسال در مناطق آزاد کشور انجام شد

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: در ۹ ماهه نخست سال جاری در مجموع ۱۵۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد کشور محقق شده است.

به گزارش فرینا، احمد جمالی یکشنبه شب در برنامه تلویزیونی تیتر امشب شبکه خبر (مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، فرصت ها و چالش ها) افزود: سال گذشته در مجموع ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور جذب شد که ۲۰۰ میلیون دلار آن به مناطق آزاد اختصاص داشت.
جمالی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که حدود ۱۵ درصد سرمایه گذاری های خارجی در کشور در مناطق آزاد انجام شده و این میزان سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد رقم قابل قبولی است.
او با بیان اینکه کرونا و تحریم ها دو عامل بزرگ کاهش سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور بوده است، گفت: آمارها نشان می دهد که طی ۸ سال گذشته بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مناطق انجام شده که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان آن به تکمیل زیرساخت های این مناطق اختصاص داشته است.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به میزان واردات و صادرات در مناطق آزاد اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۳۸ میلیارد دلار از مناطق آزاد صادرات انجام شده و در مقابل آن معادل ۴۸ میلیارد دلار واردات انجام شده است.
جمالی با بیان اینکه تراز تجاری مثبت در مناطق آزاد حدود ۹۲ میلیارد دلار بوده است، افزود: سال گذشته برای کالای مسافری از مناطق آزاد ۵۰۰ میلیون دلار پیش بینی شده بود که ۳۸۰ میلیون دلار آن وارد کشور شد و این نشان می دهد که هر منطقه آزاد کشور معادل ۴۰ میلیون دلار واردات کالای همراه مسافر داشته است.
او توضیح داد: تا سال ۹۳ که اوج تحریم ها بوده همواره سرمایه گذاری های خارجی در سرزمین اصلی و مناطق آزاد روند کاهشی داشته است و تکمیل هرگونه سرمایه گذاری در مناطق آزاد و یا سرزمین اصلی ۴ و یا ۵ سال طول می کشد تا کامل شود.
معاون دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در ۲ روز گذشته بیش از ۸۰ هزار نفر وارد قشم شده اند ،‌ادامه داد: این نشان می دهد که ما در مناطق آزاد امکانات مناسبی را برای گردشگران فراهم کرده ایم و سرمایه گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی در این مناطق سرمایه گذاری موفقی بوده است.

** واردات ۳ تا ۴ برابری صادرات از مناطق آزاد از سال ۹۲ تا ۹۷  

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: طبق آمارهایی که منتشر شده از سال ۹۲ تا ۹۸ تقریبا واردات کالا از مناطق آزاد ۳ و یا ۴ برابر صادرات بوده است و این نشان می دهد که مناطق آزاد عملکرد و کارنامه مثبت و قابل قبولی را از خود نشان نداده اند.
سید احسان خاندوزی افزود: این در حالی است که مناطق آزاد مرکز ارتباط بین اقتصادی ملی با اقتصاد بین المللی است و صادرات برای ارزآوری از این مناطق بیشتر از واردات آن باشد.
خاندوزی گفت: هرچند که تاکنون اقدام های خوبی در مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور انجام شده است اما آمارها نشان می دهد که از سال ۹۲ تا ۹۷ مجموع صادرات از مناطق آزاد  مجموع صادرات از این مناطق ۴.۸ میلیارد دلار بوده در حالی که واردات آن ۹.۴ میلیارد دلار بوده است.
او افزود: این آمار نشان می دهد که از سال ۹۲ تا ۹۷ یک درصد صادرات کشور از مناطق آزاد انجام شده و در مقابل آن ۱۲ درصد واردات کالا به کشور از طریق این مناطق انجام شده و این رویکرد خوبی برای ما نبوده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی نسبت واردات به صادرات در مناطق آزاد نشان می دهد که ما در حوزه اقتصادی مناطق آزاد موفق نبوده ایم و فاصله زیادی بین واردات و صادرات از این مناطق وجود دارد.
خاندوزی افزود: ما در مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که عیوب ساختاری مناطق آزاد را اصلاح کنیم زیرا در طی ۲۸ سال گذشته مناطق آزاد ما از زیرساخت های لازم برخوردار نبوده است.
او با بیان اینکه در این مدت نظام مدیریت مناطق آزاد کارآمدی لازم را نداشته است، گفت: تراز منفی تجارت در مناطق آزاد نشان می دهد که این مناطق از زیر ساخت های لازم و مدیریت نظامند پاسخگو نداشته است و باید ساختارهای این مناطق  اصلاح شود.

** اختصاص ۶ درصد سرمایه گذاری های کشور در مناطق آزاد مطلوب ما نیست

یک کارشناس امور اقتصادی همچنین به میزان سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد  اشاره کرد و افزود: در ۴ سال گذشته متوسط سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد، ۶ درصد بوده و این درصد خوبی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد ما نیست.
گرشاسب خزائنی ادامه داد: فلسفه مناطق آزاد افزایش سرمایه گذاری خارجی از این مناطق است و پردازش صادرات وظیفه مهم دیگر مناطق آزاد در حوزه اقتصادی است و وقتی ماموریت اصلی یک سازمان جذب سرمایه گذاری است لذا جذب ۶ درصد سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور رقم قابل قبولی نیست.
خزائنی تصریح کرد: ما باید اول میزان قابل قبول سرمایه گذاری را در مناطق آزاد کشور مشخص کنیم زیرا تاکنون میزان آن مشخص نشده که عدد مطلوب سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد چقدر است.
او توضیح داد: نتیجه هرگونه سرمایه گذاری در مناطق آزاد کشور افزایش اشتغالزایی است و حتی به نظر من ۱۰ تا ۱۵ درصد سرمایه گذاری خارجی در کشور در مناطق آزاد عدد قابل قبولی نیست بلکه باید بیشتر از این ارقام باشد.
این کارشناس اقتصادی به خصوصیات و ویژگی های مناطق آزاد اشاره کرد و ادامه داد: جذب سرمایه گذاری خارجی و افزایش تولید و ارزآوری مهمترین مولفه های مناطق آزاد است و باید این سه مولفه در توسعه مناطق آزاد کشور در دستور کار دست اندرکاران مناطق آزاد کشور باشد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.