مهار بزرگترین حریق مرز ایران و افغانستان / صدها تانکر در آتش سوخت

انفجار عظیمی که در گمرک اسلام قلعه واقع در مرز مشترک ایران و افغانستان (مرز دوغارون) رخ داد و به سرعت به تیتر اخبار جهان تبدیل شد، بنا به گزارش ها بین یکصد یا 500 دستگاه تانکر سوخت رسان را به کام خود کشیده است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، با مشاهده دود عظیم و گسترده در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان و کیلومترها فراتر از این محل، خبر انفجار مهیب و آتش‌سوزی حجیم در تاسیسات گمرکی اسلام قلعه افغانستان به سرعت در صدر اخبار دنیا قرار گرفت.
گمرک اسلام‌ قلعه در استان هرات واقع در غرب افغانستان و در مرز ایران با این کشور در جوار گذرگاه مرزی دوغارون شهرستان تایباد ایران قرار دارد.
به گفته مقام های افغانستان، حدود 500 تانکر نفت و گاز در این حادثه در آتش سوخته است اما هنوز برآورد دقیقی از میزان تلفات انسانی و خسارات مادی این حادثه در دست نیست.
«جیلانی فرهاد» فرماندار اسلام قلعه افغانستان شامگاه شنبه در تماس تلفنی به خبرنگار ایرنا در کابل گفت: آتش اکنون مهار شده و طبق آمارهای اولیه، این حادثه حدود 50 میلیون دلار خسارت به بار آورده است اما هنوز امکان ارزیابی دقیق خسارات وجود ندارد.
به گفته وی، حدود 17 نفر نیز در این آتش سوزی مصدوم یا دچار سوختگی شده اند که به بیمارستان های هرات انتقال یافتند.
این در حالی است که برخی گزارش های تایید نشده از مرگ احتمالی حدود 50 نفر در این حادثه حکایت دارد.
تاکنون علت دقیق این حادثه اعلام نشده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.
هم اینک ناظران و خبرنگار ایرنا مستقر در تایباد از فروکش کردن آتش گسترده‌ای  که از حوالی ساعت 13 امروز شعله‌های آن در گمرک اسلام قلعه زبانه می‌کشید، خبر می‌دهند.
در پی این حادثه تاسیسات گمرکی در مرز دوغارون ایران نیز به سرعت تعطیل شد و همه کامیونها و خودروهای باربری موجود از منطقه خارج شدند. 
گرچه انفجار بزرگ در گمرک اسلام قلعه افغانستان رخ داد اما مسوولان عالی‌رتبه ایران و استان خراسان رضوی به محض اطلاع و از همان لحظات ابتدایی حادثه اقدامات پیشگیرانه و تدابیر لازم برای کنترل و امدادرسانی به این حادثه مهیب را آغاز کردند.
برای اطفای این حریق گسترده و امداد رسانی به آسیب‌دیدگان آن چند بالگرد امدادی، 11 خودرو آتش نشانی و 21 دستگاه  آمبولانس اورژانس 115 به نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان اعزام شد.
همچنین در پی این حادثه یگان هایی از نیروی زمینی ارتش مستقر در نوار مرزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی جهت امدادرسانی و کنترل منطقه وارد عمل شدند.
از سوی دیگر، هم‌اکنون تمامی نیروهای امدادی شهرستانهای تایباد، تربت‌جام، خواف، باخرز و فریمان در حال آماده‌باش هستند. 
گمرک اسلام قلعه یکی از قطب های مهم تجارت و اقتصاد کشور افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر به شمار می‌رود.
کارشناسان اقتصادی «اسلام قلعه» را مهمترین گمرک و بارانداز کالاهای وارداتی به افغانستان عنوان می‌کنند، از این رو حادثه انفجار مهیب در این گمرک ضربه اقتصادی بزرگی برای افغانستان بویژه در بخش تجارت و بازرگانی این کشور محسوب می‌شود.
این در حالی است که در پی حادثه رخ داده احتمال ایجاد بحران سوخت در کوتاه مدت برای افغانستان وجود دارد و در حال حاضر تلاش برای حفظ کالاها و اجناس باقی مانده ادامه دارد.

** درخواست والی هرات برای امدادرسانی

استاندار خراسان رضوی در پی تماس امروز والی هرات افغانستان برای درخواست کمک های امدادی به منظور مقابله با خسارات انفجار در گمرک مرزی اسلام‌ قلعه، با برپایی نشست ستاد استانی بحران، دستورات لازم را برای اجابت درخواست وی  صادر کرد.
محمدصادق معتمدیان گفت: در پی تماس امروز والی هرات با توجه به کمبود امکانات در افغانستان، ستاد استانی بحران تشکیل و نیروهای زبده امدادگر همراه با چند فروند بالگرد امدادی، آمبولانس و تجهیزات آتش‌نشانی به منطقه مرزی حادثه‌ دیده اعزام شدند. 
معتمدیان افزود: انفجار مهیب در گمرگ اسلام‌ قلعه افغانستان به دلیل وجود تانکرها و مخازن سوخت در آن محدوده در حجم وسیع رخ داده است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه برای تخلیه منطقه سانحه‌ دیده و انتقال همه خودروها از منطقه ویژه اقتصادی، گمرک و بازارچه‌های تایباد در مرز دوغارون انجام شد و همه تهدیدات احتمالی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی همچنین عصر امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه با بالگرد وارد مرز دوغارون شهرستان تایباد شد.
معتمدیان در این بازدید میدانی به همراه نیروهای مرزبانی، امنیتی و انتظامی در نقطه صفر مرزی ایران  و افغانستان حضور یافت و با تشکیل جلسه در مرز دوغارون در جریان آخرین وضعیت امدادرسانی در حادثه انفجار گمرک اسلام قلعه افغانستان قرار گرفت و دستور لازم در زمینه ارائه خدمات از سوی دستگاههای متولی در تایباد و  شهرستان های همجوار صادر کرد.

** دستور معاون اول رییس جمهوری به استاندار خراسان رضوی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی گفت: از هیچ کمک و تلاشی برای اطفای حریق در مرز دوغارون مضایقه نشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری روز شنبه در این تماس تلفنی بر آماده باش کامل نیروهای آتش نشانی و نیروهای امدادی استان خراسان رضوی برای کمک به مهار  این آتش سوزی تاکید کرد.
معاون اول رییس جمهور در تماس با استاندار خراسان رضوی که در مرز دوغارون شهرستان تایباد حضور داشت، در جریان آخرین وضعیت آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان قرار گرفت.

** تدابیر اتخاذ شده امدادی و اقدامات پیشگیرانه

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز از استقرار 2 فروند بالگرد اورژانس 115 و نیروی انتظامی، 21 دستگاه آمبولانس و 2 دستگاه اتوبوس‌آمبولانس اورژانس 115 و جمعیت هلال احمر در مرز دوغارون خبر داد.
محسن نجات گفت: تاکنون گروههای امداد، اورژانس، آتش‌نشانی و دیگر واحدهای مرتبط از شهرستانهای معین تایباد در منطقه شرق خراسان رضوی برای کمک به دوغارون اعزام شده‌اند.
وی افزود: گروههایی از نیروی زمینی ارتش، هوانیروز ارتش، سپاه پاسداران، اورژانس، آتش‌نشانی و هلال احمر هم‌اینک در منطقه حادثه‌ دیده مستقر هستند.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی مشهد هم گفت: آتش نشانان مشهدی با 11 دستگاه خودرو تخصصی اطفای حریق برای مهار آتش سوزی در مرز ایران و افغانستان اعزام شدند.
آتشپاد مسعود ظهوریان افزود: در پی آتش سوزی در گمرگ اسلام قلعه افغانستان، جلسه ستاد مدیریت بحران در استانداری خراسان رضوی تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.
معاون امداد هلال احمر خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: هم اکنون پنج تیم امدادی تخصصی با تجهیزات لازم و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در گمرک دوغارون مستقر شده‌اند.
غلامرضا صیادی افزود: نیروهای هلال احمر شهرستان‌های تایباد، خواف و تربت‌جام نیز در آماده باش هستند و از سوی دیگر خودرو حامل اقلام امدادی و اسکان اضطراری با ظرفیت اسکان بسیار به منطقه اعزام شده است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی هم گفت: در پی انفجار و آتش‌سوزی در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان در مرز خراسان رضوی ارائه خدمات گمرکی و تبادل کالا در مرز و گمرک دوغارون شهرستان تایباد از ظهر روز 25 بهمن ماه متوقف شد.
امید جهانخواه افزود: هنوز گزارشی از حجم خسارات ناشی از  انفجار و آتش‌سوزی در خاک افغانستان دریافت نشده است.
وی ادامه داد: با این وجود چون ارائه خدمات گمرکی در مرز دوغارون در چنین شرایطی خطرآفرین تلقی می‌شود روند کار تا اطلاع بعدی متوقف شده است.
رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان‌ رضوی نیز گفت: پس از وقوع انفجار و آتش‌سوزی تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان همه خودروهای ایرانی و خارجی در مرز دوغارون در حال ترک منطقه گمرکی و مرزی هستند تا این ناحیه تخلیه شود.
سرهنگ حسین میش‌مست افزود: این حادثه ظهر امروز در 15 کیلومتری از نقطه صفر مرزی ایران در خاک افغانستان سبب انفجار مخازن آب و سوخت موجود در منطقه شد. 
وی ادامه داد: هم‌اینک با هدایت و نظارت ماموران انتظامی همه خودروها به سرعت در حال خروج از منطقه مرزی دوغارون هستند و پلیس در طول مسیرهای جاده‌ای منتهی به تایباد و مرز دوغارون در شرق این استان خودروهای باری را از ادامه مسیر به سوی منطقه حادثه ‌دیده منع می‌کند.
فرماندار خواف نیز گفت: به دنبال وقوع انفجار در تاسیسات گمرک اسلام قلعه افغانستان و هم مرز با ایران و تعطیلی فعالیتهای گمرک دوغارون، بر اساس مذاکره با شرکت راه آهن، کالاهای این گمرک از طریق حمل و نقل ریلی و از خواف به هرات این کشور انتقال می‌یابد.
حسین سنجرانی افزود:با توجه به فاصله اسلام قلعه افغانستان با خط ریلی خواف به هرات، انفجار در این منطقه تهدید و مشکلی برای خطوط ریلی ایجاد نکرده است.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده در روزهای شنبه و یکشنبه هیچ گونه کالایی از طریق خط ریلی خواف به هرات انتقال نمی یابد و کالاهایی که از این طریق انتقال می یابند بیشتر سیمان و مصالح ساختمانی هستند و برای ارسال کالاهای گمرگ دوغارون از این طریق تا رفع مشکلات و مساعد شدن وضعیت این گمرک آمادگی کامل وجود دارد.
فرماندار خواف گفت: بدنبال درخواست فرماندار تایباد برای اعزام وسایل نقلیه امدادی به این منطقه، پنج دستگاه ماشین آتش نشانی و اورژانس با تجهیزات کامل به منطقه اعزام شدند.
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز  از اعزام بالگرد هوایی به همراه متخصص طب اورژانس و دو تکنسین فوریت‌های پزشکی از این شهرستان برای امداد رسانی به شهرستان تایباد و گمرک دوغارون خبر داد.
دکتر امین زمانی گفت: اتوبوس آمبولانس و تعدادی از آمبولانس های دانشگاه علوم پزشکی گناباد در حال آماده باش کامل قرار دارند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

** تدابیر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب دیدگان حادثه اسلام قلعه

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با تشریح اقدامات ایران برای مقابله با آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده است و تماس میان مقام‌های ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است. 
به گزارش اداره ‌کل اطلاع ‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب زاده افزود: بلافاصله بعد از این تماس، اقدامات اولیه برای ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش‌سوزی انجام شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماس‌هایی با مقامات این استان از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد. 
وی افزود: با هماهنگی وزارت امور خارجه، مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذیربط مرز اسلام قلعه ـ دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش‌سوزی به سوی مرزهای ایران گریخته بودند، باز نگاه داشته شد. 
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تاکنون در خصوص آسیب‌دیدگان حادثه گزارشی واصل نشده است، ادامه داد: در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده‌ایم و امیدواریم با کمک مقامات دو کشور در مرز، هرچه سریع‌تر دامنه آتش‌سوزی مهار شود.
خبرنگار ایرنا در تایباد از شنیده شدن صدا و مشاهده دود عظیم ناشی از انفجار بزرگ در تاسیسات گمرکی اسلام ‌قلعه افغانستان در شهر تایباد و 18 کیلومتری مرز دوغارون خبر داد.
مرکز شهرستان 120 هزار نفری تایباد در 228 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.
گمرک دوغارون در 18 کیلومتری شهر تایباد در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر بین دو کشور ایران و افغانستان فعالیت دارد. 
گمرک دوغارون با قدمت 100 ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور و فعال‌ترین گمرک خراسان رضوی پس از گمرک مشهد و تنها گمرک مستقل در این استان محسوب می‌شود که تمام ترانزیت کالا به افغانستان از طریق آن صورت می‌گیرد.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.