بندر استراتژیک چابهار در ردیف بنادر استاندارد جهان

علی زینی وند، استاندار کرمان گفت: بندر استراتژیک چابهار، بزرگترین بندر اقیانوسی کشور و جزو بنادر استاندارد دنیاست.

به گزارش فرینا به نقل از عصرهامون، استانداران سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان و یزد از حوضچه‌ها و کانال‌های دسترسی و فرآیند لایروبی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری و روند تخلیه و بارگیری کالا بازدید کردند.
محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی در این بازدید ضمن تاکید بر ایجاد راه‌ ارتباطی بین سرخس و چابهار، گفت: اتصال چابهار به سرخس، علاوه بر توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق ایران، تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشور رقم می زند. وی با اشاره به سیاست دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی، اضافه کرد: تقویت این بازارچه‌ها به ویژه در استان‌های منطقه پنج کشور می‌تواند تاثیر به سزایی در توسعه اقتصادی و تجاری سازی محصولات داشته باشد.
این مقام مسئول با بیان این که امروزه کریدورهای ارتباطی یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود، گفت: از طریق اتصال آسیای میانه به چابهار، شرایط دستیابی به فرصت‌های بی نظیر اقتصادی تسهیل می شود.
وی با تاکید بر لزوم اتصال آسیای میانه از طریق دریا به چابهار، افزود: چابهار نزدیک‌ترین و بهترین نقطه برای دسترسی کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به آب‌های آزاد است و نقطه ای راهبردی برای ترانزیت کالا از آسیا به اروپا محسوب‌ می‌شود.
معتمدیان ادامه داد: توجه به توسعه ارتباطات هوایی منسجم، تعامل و هم‌افزایی بیشتر، بسط و تقویت روابط اجتماعی و اقتصادی بین استان‌های شرقی کشور ضروری است.


چابهار در ردیف بنادر استاندارد جهان
علی زینی وند، استاندار کرمان نیز عملکرد بندر چابهار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این بندر استراتژیک بزرگترین بندر اقیانوسی کشور و جزو بنادر استاندارد دنیاست و باتوجه به عمق مناسب پای اسکله، امکان پهلو دهی کشتی های سایز بزرگ را دارد.
وی با اشاره به افزایش چشمگیر ورود کالاهای اساسی از طریق بندر چابهار، بیان کرد: حمل کالاهای اساسی مورد نیاز شرق کشور از طریق بنادر دیگر ترافیک جاده ای و افزایش هزینه ها را به همراه دارد، در حالی که با ورود این کالاها از بندر چابهار هم بار ترافیک جاده ها کم می شود و هم هزینه ها کاهش می یابد.
زینی وند اضافه کرد: با اتصال خط ریلی به بندر چابهار این بندر جزو بنادر بسیار استراتژیک و در رده بنادر شهید رجایی و بندر امام (ره) قرار خواهد گرفت.

رونق تجاری استان های منطقه 5 با جهان در گرو توسعه بندر چابهار
محمد علی طالبی، استاندار یزد نیز با اشاره به توسعه مناسب  و مطلوب بندر چابهار، عنوان کرد:  ظرفیت های بسیار خوبی در این بندر بزرگ اقیانوسی متناسب با نیاز کشور ایجاد شده است که با توسعه بیش از پیش بندر چابهار بیشتر می توان از این ظرفیت های بی نظیر بهره مند شد.
وی اضافه کرد: با توجه به نیازی که کشور و استان های منطقه 5 دارند، توسعه بندر چابهار می تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک کند.
طالبی تبادلات بندر چابهار با کشور های مختلف دنیا را عاملی برای رونق اقتصادی استان های منطقه 5 اعلام و اذعان کرد: توسعه تجاری استان های منطقه پنج با جهان به توسعه تجاری چابهار با کشور های مختلف دنیا بستگی دارد.

تکمیل خط ریلی چابهار – سرخس؛ زمینه ساز تجارت ایران با دنیا
حمید ملانوری شمسی، استاندار خراسان جنوبی هم گفت: بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در پنج سال اخیر توسعه خوبی را در زمینه عمرانی و واردات و صادرات داشته است.
وی با اشاره به سرعت بالای احداث خط ریلی در مسیر چابهار و کریدور شرق، بیان کرد: با پایان خط ریلی و کریدور چابهار -سرخس زمینه تجارت دنیا با استان های شرقی و کشور های آسیای میانه فراهم خواهد شد.

قابلیت تبدیل بندر چابهار به قطب ترانزیت کشور
محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی هم با اشاره به پیشرفت های بسیار خوبی که در دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری اتفاق افتاده است، عنوان کرد : به طور قطع این حجم از کار بدون تلاش و پیگیری امکان پذیر نبود و با نگاهی که به این بندر وجود دارد، به عنوان یکی از قطب های ترانزیت کشور تبدیل خواهد شد.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.