پایش و بررسی ریف مرجانی خلیج چابهار

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار از پایش و بررسی وضعيت ریف مرجانی خلیج چابهار خبرداد و افزود: مرجان‌ها دارای زیست‌بوم بسيار حساس و شكننده‌ای هستند، از اين رو نسبت به شرايط نامطلوب دريایی مانند كدورت آب، دما و شوری واكنش نشان می‌دهند و در بسياری موارد اين عوامل موجب از بين رفتن آنها می‌شود.

به گزارش فرینا، سعیدریگی در ادامه اضافه کرد: از این رو پایش مداوم این زیست‌بوم‌های حساس و پرتولید نقش بسزایی در آگاهی از وضعیت آن و اجرای برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی ایفا می‌کند.

ریگی بیان کرد: مرجان دريایی یكی از جانوران پست است كه در شاخه مرجانيان و رده گُل سان زيان (آنتوزوآ) رده‌بندی می‌شود.

وی همچنین گفت: مرجان‌ها فقط 1 درصد از بستر درياها را پوشش می‌دهند. اين موجودات 25 درصد از تمام حيات دريا را در خود حفظ می‌كنند و بسياری ازانواع ماهی‌ها در مرجان‌ها زندگی کرده و بسیاری از آبزیان دوران نوزادی خود را در این زیست‌بوم‌ها سپری می‌کنند. 

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: پایش ریف مرجانی خلیج چابهار با استفاده از روش Reef check به طور مداوم صورت می‌گیرد که  روشی استاندارد برای تعيين ميزان پوشش مرجانها و اندازه کلونيها و با اهداف مديريتی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه مقایسه اطلاعات به دست آمده و مقایسه آن با جدول شاخص، درجه بندی كيفيت ارزيابی بر اساس درصد پوشش را نشان می‌دهد، بیان کرد: مرجان‌های منتقل شده تغییر وضعیت داده و در وضعیت خیلی ضعیف قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس پایش‌ها و مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته در سالهای گذشته مرجانها در وضعیت متوسط قرار داشتند و شواهد بهبود وضعیت پوششی در سال‌های 1397 ، 1398 و 1399 در منطقه مشهود گردیده بود.

شایان ذکراست افزایش دمای آب و انجام فعالیت لایروبی در خلیج چابهار از دلایل عمده و اصلی بروز آسیب به ریف مرجانی می‌باشند. از این رو لازم است اقدامات لازم جهت توقف فعالیت لایروبی و کاهش اثرات مخرب و سوء آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گیرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.