مرز بازرگان، الگویی برای طرح هوشمندسازی پایانه ها

مهمترین و اساسی ترین مشکل مرز بازرگان به عنوان بزرگترین مرز زمینی کشور، نبود تیرپارک به عنوان محل پارک کامیون‌ها و اسکان رانندگان از اقصی نقاط جهان بوده که این موضوع در حال ساماندهی و هوشمندسازی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، یکی از مشکلاتی که امروزه رانندگان ماشین های ترانزیتی سنگین در مرز بازرگان با آن دچار هستند، نبود یک تیرپارک مناسب برای توقف در زمان افزایش تردد کامیون‌ها و ایجاد صف طولانی در این مرز است.

این صف در برخی موارد به کیلومترها افزایش می‌یابد که زمینه ایجاد مشکل را برای رانندگان، اقلام داخل تریلی‌ها و همچنین عابران از این مسیر را فراهم می‌کند.

این صفهای طولانی باعث اخلال در ترافیک جاده ای منتهی به شهر بازرگان و جامعه محلی نیز شده و مشکلاتی از جمله تصادف و مسائل دیگر را برای رانندگان رقم زده است.

ایجاد و احداث یک تیر پارک در بزرگترین منطقه آزاد و مرز زمینی در دروازه ورودی کشور ترکیه و اروپا، نیاز اساسی و خواسته به جا و از زیر ساخت‌های مهم لجستیکی بوده و این امر سبب شده که بخش خصوصی با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو طرحی برای پارک تریلرها ارائه کند که احداث آن طی روزهای آتی به بهره برداری می رسد.

در این پایانه که با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک جمهوری اسلامی ایران، سامانه طرح ساماندهی و هوشمند سازی مدیریت ترافیک مرزی در بازرگان با سایر سامانه های ذیربط از جمله سامانه پنجره واحد گمرک متصل شده، ضمن تبادل اطلاعات یکپارچگی فرایندهای سازمانی بین منطقه آزاد، گمرک و پایانه مرزی را تضمین خواهد کرد.

طرح ساماندهی مدیریت ترافیک مرزی، الگویی برای سایر مرزهای کشور

معاون لجسیتک و حمل ونقل سازمان منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پایانه نوبت دهی ناوگان خروجی از مرز بازرگان اولین تیرپارک استاندارد در مرزهای کشور است که با چنین سطحی از استانداردهای کیفی در ارایه خدمات و زیرساخت های ایمنی و امنیتی احداث شده است، گفت: بهره برداری از این پایانه اولین حلقه از مجموعه اقداماتی دانست که سازمان منطقه آزاد ماکو با هدف ساماندهی مرز بازرگان و پسکرانه آن آغاز کرده است.

مهدی صفری با بیان اینکه طرح اولیه ایجاد این پایانه از سال 1395 آغاز و مقرر بود در سال 1397 به بهره برداری برسد، ولی تا ابتدای سال جاری پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت، افزود: متاسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی، عدم پیگیری موثر و سایر اقداماتی که موجب سلب اعتماد سرمایه گذار شده، این طرح در مقاطعی رها شده و یا با شک و تردید و با حداقل ظرفیت و سرعت ممکن از سوی سرمایه گذار دنبال شده بود.

وی با اشاره به اینکه حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد بخش خصوصی به دولت بخصوص در مناطق آزاد که بدون استفاده از منابع و بودجه دولتی فعالیت های توسعه را پیگیری می کنند، یکی از ارکان سیاست گذاری توسعه است، ادامه داد: با درک مدیریت ارشد سازمان نسبت به اهمیت سرمایه اجتماعی در مناطق آزاد تلاش شد تا با مجموعه ای از اقدامات ضمن اثبات تعهد سازمان به توافق و احترام به سرمایه گذاری بخش خصوصی و صیانت از آن، اعتماد از دست رفته را بازسازی کنیم.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این تیرپارک ضمن حذف صف‌های طولانی در جاده‌های منتهی به پایانه مرزی بازرگان، رانندگان می توانند با استقرار در این تیرپارک و استفاده از امکانات رفاهی آن و امنیت خاطر، زمان انتظار تا رسیدن نوبت و فراخوانی به گمرک را سپری کنند، ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌های امنیتی و سیستم نظارت تصویری و طراحی سامانه هوشمند و امکاناتی که در این سامانه مد نظر قرار گرفته است، راننده و صاحبان ناوگان می توانند در هر لحظه از زمان تخمینی انتظار تا فراخوانی به گمرک مطلع شده و بر این اساس نسبت به برنامه ریزی استفاده مفید از زمان در دسترس و بهره مندی از امکانات رفاهی موجود اقدام کرده و به واسطه اطمینان خاطری که امکانات و زیرساخت های امنیتی تیرپارک فراهم می نماید با خیال آسوده به استراحت و یا سایر امور شخصی بپردازند.

معاون لجستیک سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه مجموعه اقدامات سازمان در ساماندهی مرز بازرگان و پس‌کرانه آن از جمله ایجاد تیرپارک و سامانه هوشمند نوبت دهی و مدیریت ناوگان خروجی از مرز با هماهنگی شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور و دبیرخانه آن در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دست اجراست، اضافه کرد: این طرح می تواند مرز بازرگان را طرح پایلوت و الگویی برای ساماندهی و هوشمندسازی مدیریت پایانه های مرزی کشور از سوی وزارت راه و شهرسازی تبدیل کند که با پیشگامی منطقه آزاد ماکو در دست اجراست و تجارب موفق این الگو می تواند در سایر مرزهای کشور پیاده سازی و الگوبرداری شود.

صفری، با اعلام اینکه این تیرپارک و سامانه هوشمند به زودی و طی چند هفته آتی آماده بهره برداری خواهد شد، اظهار داشت: برای اجرای طرح با مشارکت و سرمایه گذاری مشترک سازمان منطقه آزاد و بخش خصوصی مبلغ 700 میلیارد ریال هزینه شده، عمده هزینه های آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

فعالیت 2 هزار کامیوندار در منطقه آزاد ماکو

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به قرار گرفتن بزرگترین منطقه آزاد کشور در دروازه ورودی اروپا و کشور ترکیه که از لحاظ تردد مسافر، تجارت بازرگانی و ترانزیت خارجی و بین المللی از جمله مرزهای رده نخست کشور محسوب می شود،  ایجاد زیرساخت هایی برای توسعه فعالیت های مبادله خارجی از ضرورت های منطقه به شمار می رود.

محمدرضا عبدالرحیمی ادامه داد: هم اینک 2 هزار کامیون‌دار و 21 شرکت حمل و نقل بین المللی در منطقه آزاد ماکو فعالیت می‌کنند که طبق آمار، 35 درصد حمل و نقل بین المللی کشور توسط این شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در زیرساخت‌های مربوط به لجستیک و حمل و نقل بین المللی در محدوده منطقه آزاد ماکو دستور کار جدی در این سازمان است، اضافه کرد: استانداردسازی و توسعه راه‌ها و جاده های واقع در محدوده منطقه از عمده فعالیت‌های منطقه آزاد ماکو بوده که در این راستا 50 کیلومتر از مسیر سنتی ترانزیت منطقه در حال تبدیل شدن به بزرگراه است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد:  زیرساخت‌های دیگر لجستیکی از قبیل احداث تیر پارک‌ها و مجموعه ‌های لجستیکی شامل انبار که از طریق سازمان و با مشارکت بخش خصوصی از گذشته شروع شده، در حال انجام است که نمونه بازر آن مجموعه لجستیکی «آنا وطن» بوده که در حال آماده‌سازی است و طی روزهای آینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

عبدالرحیمی تصریح کرد: با افتتاح مجموعه «آنا وطن» ظرفیت قابل توجه پارک تریلی‌های ترانزیتی را شاهد خواهیم بود که این مجموعه ظرفیت پذیرش شبانه روزی بیش از 500 کامیون را دارد و باعث می‌شود تا صف کامیون ‌ها را دیگر شاهد نباشیم.

وی همچنین ایجاد دهکده بین‌المللی لجستیک در منطقه را ضروری برشمرد و گفت: این دهکده می تواند در نقش آفرینی انتقال تجارت بین المللی و لجستیک بین المللی سهم کشورمان را افزایش دهد.

ثبت تردد بیش از 145 هزار دستگاه کامیون در مرز بازرگان 

مدیر پایانه مرزی بازرگان با اشاره به اینکه این مرز یکی از پایانه‌های مهم زمینی کشور است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 145 هزار و 199 دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری بین‌المللی در این خطه از کشور با شروع فعالیت مجدد است.

جابر اکبرزاده متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را 440 دستگاه عنوان کرد و افزود: در این مدت 67 هزار و 125دستگاه کامیون از کشور خارج شده که به علت شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های تجاری ناشی از آن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 43 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی  در ادامه تعداد کامیون ورودی به کشور از این پایانه نیز امسال 78 هزار و 74 دستگاه عنوان کرد و افزود: در حالی که سال گذشته در این مدت 153 هزار و 847 دستگاه بود.

وی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

550 کامیون ظرفیت تیرپارک جدید بازرگان

مدیرعامل شرکت آنا وطن منطقه آزاد ماکو نیز شروع احداث این مجموعه را در سال 1395 ذکر کردو گفت: این مجموعه به بزودی به بهره برداری خواهد رسید.

علی مهدی‌زاده اضافه کرد: با راه اندازی این مجموعه  برای 30نفر بصورت مستقیم  اشتغال‌زایی خواهد شد و با راه اندازی رستوران و بوفه، این تعداد به 50 نفر خواهد رسید.

وی بیان کرد: در این مجموعه همزمان 550 کامیون می تواند از خدمات آن بهره مند شود که صف کامیون ها را در مرز که در برخی موارد به کیلومترها می‌رسد، صفر خواهد کرد.

مساحت منطقه آزاد ماکو حدود پنج هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است که با این آمار، این منطقه عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور را به خود اختصاص داده و در بسیاری محافل مرتبط به عنوان «شانگهای ایران» شناخته می‌شود که باید برای رسیدن به اهداف این حوزه، شاهد تلاش بیشتر مسووولان باشیم.

ماکو یکی از شهرهای شمالی آذربایجان‌غربی است که در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و به ترتیب دارای 130 و 140 کیلومتر مرز مشترک با این کشورهاست.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.