معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد:

افتتاح 50 طرح در مناطق آزاد به ارزش 7 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: 50 طرح با سرمایه‌گذاری هفت هزار و 150 میلیارد تومان در هفت منطقه آزاد تا پایان سال 99 به دست رییس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

به گزارش فرینا، «احمد جمالی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به دو آیین افتتاحیه که توسط رئیس جمهوری در سال جاری انجام شد، اظهار داشت: در شهریورماه، 57 طرح با سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید و برای چهار هزار و 400 نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشتغال ایجاد کرد.
جمالی افزود: در دی‌ماه سال جاری نیز 60 پروژه با حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری فعالیت خود را آغاز کردند که برای سه هزار و 227 نفر اشتغال‌زایی به همراه داشت.
او با بیان اینکه مجموع این دو رویداد موجب افتتاح 117 پروژه با سرمایه گذاری 250 میلیارد تومان و اشتغال زایی هفت هزار و 620 نفر شده است، تصریح‌کرد: تا پایان سال در سومین رویداد مرتبط با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی 50 طرح با سرمایه گذاری 715 میلیارد تومان و اشتغال پنج هزار نفر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.
به گفته معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این پروژه های بزرگی است که به فرمان رییس جمهوری افتتاح می شوند اما واحدهای کوچکتر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور مقامات محلی به چرخه اقتصادی اضافه خواهند شد.

**ایجاد واحدهای فناور، بستری برای فعالیت جوانان

جمالی با بیان اینکه در دو سال اخیر ایجاد واحدهای فناور و نوآور در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: بهره گیری از این ظرفیت های نوین بستری مناسب برای جوانانی است که دارای تخصص هستند و قصد راه اندازی کسب و کاری را دارند.
او با بیان اینکه مناطق آزاد زمینه جذب واحدهای نوآور و فناور را فراهم کرده است، گفت: در 9 ماهه سال 98 حدود 117 واحد فعالیت خود را آغاز کردند و در مدت مشابه سال جاری این رقم به 156 واحد رسید که 33 درصد رشد را در این زمینه نشان می دهد.
معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با اشاره به تحریم ها و شیوع ویروس کرونا در جهان، خاطرنشان کرد: در سال 98 حدود یک هزار و 307 واحد تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بود که در سال جاری بیشتر از 300 واحد دیگر به چرخه تولید اضافه شدند.
به گفته جمالی، در حال حاضر یک هزار و 610 واحد تولیدی طی دو سال به مجموع واحدهای فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اضافه شده است.
او با تاکید بر وضعیت شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، تاکید کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تجهیز و تامین تجهیزات پزشکی سرزمین اصلی نقش به سزایی ایفا کردند و فعالیت های تولیدی و خدماتی به منظور ثبات و گذر از تحریم ها متوقف نشدند.
به گفته معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مناطق آزاد تلاش کردند که برخلاف مسائل مربوط به تحریم وضعیت را با ثبات نگه دارند و به نوآوری در صادرات نایل شوند.
به گزارش ایرنا، در سال 1368 براساس تبصره 19 قانون برنامه اول توسعه به دولت اجازه داده شد که در سه نقطه مرزی کشور شامل کیش، قشم و چابهار اقدام به تأسیس منطقه آزاد تجاری کند و چگونگی اداره این مناطق در هفتم شهریورماه 1372 به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 21 شهریور 1372 مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.
ایران اکنون دارای مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو است و دولت دوازدهم برنامه‌های ویژه ای را برای مناطق آزاد و ویژه در نظر گرفت که موجب جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی شده است.
در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم 45 میلیارد دلار واردات به این مناطق انجام شد و در بخش صادرات این رقم به 132 میلیارد دلار رسیدکه با توجه به رقم 37 میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به 169 میلیارد دلار در این مدت می‌رسد.
بر همین اساس 40 درصد صادرات کل کشور متعلق به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که نیمی از آن متعلق به آمار پتروشیمی می شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :