مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» مطرح کرد؛

گرانی ارز نقشی در مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد نداشت

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در مورد افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در سال 92 منفی و میزان واردات بیشتر از صادرات و حدود یک میلیارد دلار بود، اما در سال 97 به 273 میلیون دلار رسید و در سال 98 هم صادرات از واردات پیشی گرفت و تراز مثبت شد.

به گزارش فرینا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، جواد عباسپور با بیان اینکه تراز تجاری مناطق آزاد در دو سال اخیر مثبت شده و به بالای 100 میلیون دلار رسیده افزود: این در حالیست که تراز تجاری کل کشور در همین بازه زمانی منفی بوده و این نشانه تغییر عملکرد در مناطق آزاد است.

عباسپور، عملکرد مناطق آزاد در سنوات گذشته را دارای ایراد دانست و گفت: آمارهای سه چهار سال اخیر عملکرد مناطق آزاد نسبت به 12 سال گذشته غیرقابل مقایسه است.

او با بیان اینکه افزایش قیمت ارز در مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد تأثیر چندانی نداشته گفت: کمبود ارز در کشور و لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیمایی، باعث شده که برخی صادرکنندگان رقم صادرات خود را واقعی اعلام نکنند درصورتیکه رقم اصلی صادرات در کل کشور با آمارهای موجود متفاوت و بیشتر است.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، به اهداف قانونگذار از ایجاد مناطق آزاد اشاره و بیان کرد: طبق قانون، تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کالا، حضور در بازارهای فعال منطقه ای و تولید و صادرات از اهداف ایجاد این مناطق به شمار می روند.

عباسپور در مورد اینکه گفته می شود مناطق آزاد به سکوی واردات تبدیل شده اند تصریح کرد: در سال 72 که مناطق آزاد ایجاد شدند هیچ گونه زیرساخت و بودجه ای در اختیار سازمان مناطق آزاد قرار داده نشد و طبیعی است که کسی خریدار زمین بدون زیرساخت نبود لذا این مناطق را مجبور کردند که از محل واردات، کسب درآمد کرده و زیرساخت های لازم را تأمین کنند.

او ادامه داد: در سال های اخیر که زیرساخت های مناطق آزاد تکمیل تر شده، اختلاف واردات و صادرات هم کمتر شده و حتی صادرات از واردات پیشی گرفته است.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، با بیان اینکه در لایحه هشت منطقه آزاد جدید، ایرادات مناطق آزاد به کمک کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رفع شده است، گفت: ما برای ایجاد مناطق آزاد جدید، شروطی را در نظر گرفتیم از جمله اینکه هیچ منطقه مسکونی داخل این محدوده نباشد و دوم هم اینکه تردد خودرو با پلاک منطقه آزاد در خارج از منطقه آزاد ممنوع شود.

عباسپور گفت: عملکرد نامناسب مناطق آزاد در سال های ابتدایی دلیل نمی شود که مناطق آزاد جدید را تأسیس نکنیم ضمن اینکه وقتی 1400 منطقه آزاد در کل دنیا فقط در سال 2019 ایجاد شده یعنی ایجاد مناطق آزاد بیشتر، کار بدی نیست.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :